lite frågor om kosttillskott

Home Forums Kosttillskott lite frågor om kosttillskott

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #84673
    #851550

    Nu efter många års paus tänker jag börja igen med kosttillskott men eftersom jag varit borta så länge har jag glömt det mesta så därför behöver lite hjälp för att komma tillbaka.

    Vilken är den bästa doseringen av Kreatin Monohydrat? Är det olika för olika typer? Hur laddar ni med kreatin?
    Jag har använt kreatin en gång då jag tränade mycket och om jag minns rätt så såg det ut så här:

    5ggr x 5g=25g/dag i 5 dagar
    därefter
    1ggr x 5g=5g/dag i 5 (eller 4) veckor

    vila i 4 (eller 5) veckor

    Är det något ni känner igen? Har jag fel om veckorna?
    Har hört också att man skall undvika drycker som innehåller koffein i samband med intaget av Kreatin Monohydrat. Stämmer detta? (alltså ingen kaffe, coca-cola…)

    Angående L-glutamin, samma sak där. Rätt dosering! 10-20g/dag? Jag vet att det står att man skall ta L-glutaminet varje dag för bästa efekt men vad händer om man tar L-glutaminet bara i samband med träningen ( direkt efter träning med gainer och protein dricka). Kommer resultaterna att utebli då?

    #851551

    Kreatinladdningen ser bra ut. Däemot behöver du inte vila så länge mellan ”kurerna”.
    Koffein är vätskedrivande, dvs motsatsen till kreatin. Därför kan det vara en god idé och inte överdriva koffeinintaget. Normalt bruk är dock helt ok.
    L-glutamin är ett skittillskott (Undersökningar finns). Verkningslöst i människokroppen ur anabol synpunkt. Så intag önskad dos, oavsett kommer det inte ge dig större muskler. Eventuellt kan det boosta ditt immunförsvar något.

    #851552
    adde 75 wrote:
    Vilken är den bästa doseringen av Kreatin Monohydrat? Är det olika för olika typer? Hur laddar ni med kreatin?

    Eftersom du varit borta några år vill jag bara kolla om du känner till att det numera finns en ny typ av kreatin (ph reglerat kreatin) som kallas kre-alkalyn? Med det behöver du inte ladda alls utan tar bara innan träningspassen. Dessutom binder det ingen vätska i kroppen som monohydrat.

    #851553
    He-Man wrote:
    Eftersom du varit borta några år vill jag bara kolla om du känner till att det numera finns en ny typ av kreatin (ph reglerat kreatin) som kallas kre-alkalyn? Med det behöver du inte ladda alls utan tar bara innan träningspassen. Dessutom binder det ingen vätska i kroppen som monohydrat.

    Har du någon källa på att det inte binder någon vätska?
    Gör det inte det så kan det ju inte vara kreatin vi pratar om här..

    #851554
    Calle Sirén wrote:
    Kreatinladdningen ser bra ut. Däemot behöver du inte vila så länge mellan ”kurerna”.
    Koffein är vätskedrivande, dvs motsatsen till kreatin. Därför kan det vara en god idé och inte överdriva koffeinintaget. Normalt bruk är dock helt ok.
    L-glutamin är ett skittillskott (Undersökningar finns). Verkningslöst i människokroppen ur anabol synpunkt. Så intag önskad dos, oavsett kommer det inte ge dig större muskler. Eventuellt kan det boosta ditt immunförsvar något.

    Vad skulle du då rekomendera istället för L-glutamin? Skulle vara intressant att veta om andra tycker så om L-glutamin.

    #851555
    adde 75 wrote:
    Vad skulle du då rekomendera istället för L-glutamin? Skulle vara intressant att veta om andra tycker så om L-glutamin.

    Glutamin är bra för immunförsvaret och återhämtningen,finns även fördelar under diet med denna produkt, då den kan hävda muskelnedbrytning,det Calle säger om att det är skit,, håller jag inte med om,,
    Glutamin är fortfarande en aminosyra som kroppen behöver..Sen är det skillnad på billigt skit glutamin och de lite dyrare produkterna,,

    Glutamin till frukost,före o efter träning är inte alls dumt eller bortkastat..

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.