Home › Forums › Kosttillskott › När gjorde du en hälsoundersökning senast?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 november, 2008 at 22:46 #408734Anonym anvandareMember
Ska iväg och jobba på ett kryssningsfartyg nu i december och för det var jag tvungen att genomgå en omfattande hälsoundersökning. Gick till vårdcentralen där jag fick genomgå en allmän hälsokontroll (läkaren klämde lite här o var och kollade i öron, ögon och mun), syn- och hörseltest, lungkapacitet, blodtryck, EKG, lämnade urin- och blodprov (tre rör ur armvecket) för droger, Hepatit A,B och C, Syfilis, HIV, blodfetter, blodsocker m.m. Detta kalas gick på 2000 kr. Sen fick jag remiss till röntgen för att kolla lungorna och det kostade 340kr. Blodprover och röntgen får jag svar om på fredag men allt annat var tipp topp så jag hoppas resten är det med!
Kollade även hur mycket det skulle kosta på en privat klinik då jag har lite ont om tid och de skulle ha 3750kr för samma tester!
5 november, 2008 at 23:34 #408735Anonym anvandareMemberGår bara till läkaren om jag har problem. Senast jag var där var det för att sköldkörteln la ner verksamheten.
7 november, 2008 at 19:00 #408736Anonym anvandareMemberNi har allt haft det bra som klarade er på 3 rör…var där för någon månad sen o fick ge 7 rör. Men det beror ju på vad som skall testas, vill man ha med alla hormoner osv så går det åt en del.
Men för en lättare undersökning(som troligtvis räcker för en”normal” person)så räcker det med 2-3 rör. De hälsoundersökningar man brukar få genom sitt jobb brukar vara ganska små, där räcker det oftast med ett stick i fingret.Btw. Grabbs, om ni inte kollat prostatan-gör det!
7 november, 2008 at 19:32 #408737Anonym anvandareMemberStorfredda wrote:Ni har allt haft det bra som klarade er på 3 rör…var där för någon månad sen o fick ge 7 rör. Men det beror ju på vad som skall testas, vill man ha med alla hormoner osv så går det åt en del.
Men för en lättare undersökning(som troligtvis räcker för en”normal” person)så räcker det med 2-3 rör. De hälsoundersökningar man brukar få genom sitt jobb brukar vara ganska små, där räcker det oftast med ett stick i fingret.Btw. Grabbs, om ni inte kollat prostatan-gör det!
Det är bra att kolla prostatan.
Men ganska pinsamt.
Vi får ta ditt inlägg som moraliskt och känslomässigt stöd9 november, 2008 at 23:13 #408738Anonym anvandareMemberStorfredda wrote:Ni har allt haft det bra som klarade er på 3 rör…var där för någon månad sen o fick ge 7 rör. Men det beror ju på vad som skall testas, vill man ha med alla hormoner osv så går det åt en del.
De flesta rören drar 3 ml blod… Ingen risk att drabbas av blodbrist ens av sju rör om man säger så, med tanke på att man vid en helt vanlig blodgivning tappas på 450 ml blod…
10 november, 2008 at 18:34 #408739Anonym anvandareMemberSenast idag fick jag lämna blodprov från båda armarna, dessutom fick en vän med (ordentligt) skakande hand göra det (jag är läkarstudent för övrigt;) ) Fick iallafall reda på att Hb ligger på 165 (ref: 130-170) och sänka på 2 (ref: 2-20). Mycket bra värden trots värk i båda armvecken!
24 juli, 2009 at 12:52 #408740Anonym anvandareMemberHar ni koll på hur kreatininvärdet brukar ligga under tiden ni intar kreatin? Jag hade 112 och min läkare vill att jag ska sluta med kreatin och ta ett nytt prov. Då jag tog testet vägde jag ca nittio kg och hade ungefär 19%BF. Om värdet nu är onormalt högt, hur länge kan jag ligga på dessa värden utan att njurarna tar stryk?
24 juli, 2009 at 13:36 #408741Anonym anvandareMemberFlessa wrote:hur många gram Kreatin tar du per dag?Annars är väl den allmäna rekommendationen att du kör på en ”kur” i ca 4-6 veckor för att sedan ha någon veckas uppehåll.
Kör på 10g om dagen, en sup innan och en efter träning. Men jag har kört längre denna gång än jag brukar göra, är väl på den åttonde veckan nu tror jag:|, då testet togs var jag kanske fyra veckor in. Som jag fattat det, och som jag känt, har jag fortfarande bra effekt av kreatin också efter sex veckor. Dock är det viktigt att upphöra med kreatin under någon månad då och då för att normalisera nivåerna när effekten börjar avta. Men visst, effekt kan jag ju ha trots att kroppen på ett eller annat sätt skadas. Lite det jag undrar, om dessa kreatinin nivåer skadar mig då jag har de under lång tid?
Ser nu på träningslara.se, (kreatinartikeln) att jag kanske ligger väl högt. Har följt rek dos på 10g.
24 juli, 2009 at 13:50 #408742Anonym anvandareMemberEn hälso~… vadå? Aldrig vad jag minns.. är det som att bli haffad i tullen och handskarna kommer fram?
24 juli, 2009 at 13:55 #408743Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Vad jag vet så finns det inga studier som pekar på att höga Kreatinnivåer skulle vara skadligt, men det finns ju en del som menar det. Om din läkare råder dig att upphöra med Kreatin ett tag så skulle jag rekommendera dig att följa detta råd.Har haft nya läkare varje gång jag gått till vårdcentralen, sommartider som ställer till det. Den första läkaren, som förövrigt är den som verkar mest påläst inom ämnet, sa att det absolut inte var någon fara då jag har mer muskler är Torsten åttioåtta(läs: BEEFCAKE)och dessutom käkar kreatin. Men kommer inte ihåg vad mitt värde var vid det tillfället. Ska tilläggas att jag inte ens träffat den nya flicksnärtan som rekomenderar mig att sluta. Hon verkade inte ha så bra koll på kreatin och vilka nivåer som anses ”normala” för oss gymnissar.
24 juli, 2009 at 17:05 #408744Anonym anvandareMemberJag ska nog ändå lägga av en stund för att kolla hur jag ligger till med normala nivåer. Men det vore fortfarande intressant att veta vilka nivåer andra ligger på när de intar kreatin. Jag ger mig nog ut på google rundvandring, så slipper jag höra det sen:D
Hittade lite info; Normalvärde på en man ligger mellan 55-115. Jag är alltså inom dessa ramar med mina 112.
24 juli, 2009 at 19:34 #408745Anonym anvandareMemberAndreas_Bergman wrote:Jag ska nog ändå lägga av en stund för att kolla hur jag ligger till med normala nivåer. Men det vore fortfarande intressant att veta vilka nivåer andra ligger på när de intar kreatin. Jag ger mig nog ut på google rundvandring, så slipper jag höra det sen:DHittade lite info; Normalvärde på en man ligger mellan 55-115. Jag är alltså inom dessa ramar med mina 112.
Sist jag testade hade jag 92, intog kreatin som vanligt då tror jag, 5gr om dagen.
Quote:HbA1c – 5,4% Mål: 5,5 – 6,0
Vikt: 79,5kg
Midjemått: 83cm
Blodtryck: 115/60 Mål: 130/80 mm Hg
Kolestrol: 4,3 Mål:24 juli, 2009 at 19:48 #408746Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Sist jag testade hade jag 92, intog kreatin som vanligt då tror jag, 5gr om dagen..Intressant. Då låter det inte orimligt att jag ligger på 112 med tankte på min vikt och det högre intaget.
25 juli, 2009 at 07:19 #408747Anonym anvandareMemberFlessa wrote:10 Gram/dag är inget farligt, det är vad lilla jag intar när jag kör på Kreatin.Det har jag väl aldrig påstått att jag tror? Det är kreatininvärdet jag undrar över.
14 oktober, 2009 at 16:10 #408748Anonym anvandareMemberDå fick jag äntligen gjort en ny hälsoundersökning. Körde även ett EKG som visade att mitt hjärta mår alldeles prima.
Min och Maxvärdena är framtagna efter att ha undersökt 100 personer födda 1985 (som jag), därefter uteslutit 2,5 sista och 2,5 första dvs tagit bort 5% av de mest extrema (2,5% uppåt och 2,5% nedåt).
Av dessa 100 var det ingen diabetiker (som jag är ) så vissa värden kan inte anpassas till mig (såsom HbA1c)
Vikt 80,8kg
Blodtryck 120/80 mm HgProv Normalvärde
Leukocyter B (vita blodkroppar) – 4,42 Min-3,5 – Max-8,80
Erytrocyter B (röda blodkroppar) – 4,6 Min-4,3 – Max-5,7
Hb (blodvärde hemoglobin) – 156 g/l Min-134 – Max-170
Trombocyter (blodplättar) – 270 Min-145 – Max-348
HbA1c (långtidsblodsocker) – 5,4 mmol/l Min-3,6 – Max-5,0
Natrium – 135 mmol/l Min-137 – Max-145
Kalium – 4,4 mmol/l Min-3,2 – Max-4,7
Kreatinin – 119 umol/l Min-60 – Max-105
Kolestrol – 5,1 mmol/l Helst under 4,5 Min-2,9 – Max-6,1
HDL (goda) – 2,3 mmol/l Min-0,8 – Max-2,1
LDL (onda) – 2,8 mmol/l Helst under 2,5 Min-1,2 – Max-4,3Sedan mättes en hel del annat också fast mindre intressanta saker där alla värden var normala.
Mina värden från förra året:
HbA1c – 5,4% Mål: 5,5 – 6,0
Vikt: 79,5kg
Midjemått: 83cm
Blodtryck: 115/60 Mål: 130/80 mm Hg
Kolestrol: 4,3 Mål: -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.