När gjorde du en hälsoundersökning senast?

Home Forums Kosttillskott När gjorde du en hälsoundersökning senast?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 46 through 53 (of 53 total)
  • Author

Gjorde en förra sommaren pga nytt jobb och en nu i somras pga problem med magen.
    Mitt blodvärde låg förra sommaren på 184 och i somras på 181.
    Hur fan kan det komma sig? Blev frågad om jag höghöjdtränade eller tog EPO, har aldrig gjort något av det.

Gjorde en undersökning i vintras/höstas genom jobbet.
    Innan dess var det nog 4 år sen (skolan).

Men på den sista var alla mina värden utmärkta iaf :)

Loggar lite värden här igen. Då jag dem iaf samlade på ett ställe. :)

Vikt 86,7kg
    Blodtryck 130/65 mm Hg

Leukocyter B (vita blodkroppar) – 4,27 Min-3,5 – Max-8,80
    Erytrocyter B (röda blodkroppar) – 4,8 Min-4,3 – Max-5,7
    Hb (blodvärde hemoglobin) – 153 g/l Min-134 – Max-170
    Trombocyter (blodplättar) – 273 Min-145 – Max-348
    HbA1c (långtidsblodsocker) – 5,5 (49) mmol/l Min-3,6 – Max-5,0
    Natrium – 136 mmol/l Min-137 – Max-145
    Kalium – 4,1 mmol/l Min-3,2 – Max-4,7
    Kreatinin – 86 umol/l Min-60 – Max-105
    Kolestrol – 4,7 mmol/l Helst under 4,5 Min-2,9 – Max-6,1
    HDL (goda) – 2,2 mmol/l Min-0,8 – Max-2,1
    LDL (onda) – 2,0 mmol/l Helst under 2,5 Min-1,2 – Max-4,3

TSH (Sköldkörtelhormoner) – 2,70 (4,07 sist)

Noterbart – Sköldkörtelhormonet har minskat med 33%, doktorn frågade om jag känner mig tröttare eller fryser mer men inget jag märkt av iaf. Vet ej om de tidigare förhöjda nivåerna berodde på kosttillskott men inte omöjligt.

Upp i vikt 5,9kg men förbättrat mina blodfettsvärden :up:
    Blodtrycket ungefär samma

Kreatininnivåerna är 28% lägre än sist, då använde jag kreatin men nu höll jag upp från kreatinet i 7 veckor innan provtagning och resultaten talar för sig själv.
    De gnällde lite över mitt tidigare höga värde på 119 men nu var det frid och fröjd. Även om inte kreatin har visat sig skadligt på människor under kort tid så kan man inte låta bli att fundera på hur förhöjda nivåer på runt 30% utöver ett ”normalvärde” påverkar njurarna på lång sikt. :|

Fortfarande lite för låga natriumvärden men inget jag märker av.

längesen nu, men minns att värdena var bra. Sist jag lämnade blod var mitt HB-värde 175

Är inte förhöja kreatinin värden förknippade med risk för njursten ?

Jag har ett kreatininvärde på 97 umol/l och jag käkar inte ens kreatin. Någon större muskelmassa har jag inte heller men väger normalt för min längd. Dock käkar jag fasligt mkt ägg, påverkar det nåt kanske ?

Förresten hur kan man höja värdet på HDL kolesterolet (det goda) ?

forte wrote:
    Är inte förhöja kreatinin värden förknippade med risk för njursten ?

Jag har ett kreatininvärde på 97 umol/l och jag käkar inte ens kreatin. Någon större muskelmassa har jag inte heller men väger normalt för min längd. Dock käkar jag fasligt mkt ägg, påverkar det nåt kanske ?

Förresten hur kan man höja värdet på HDL kolesterolet (det goda) ?

Vet inte riktigt, mycket möjligt men inget jag minns att jag läst om.

Ägg borde inte påverka dina kreatininhalter, kreatin finns naturligt i rött kött så eventuellt kanske det skulle kunna påverka men jag är tveksam till det med.
    Finns troligtvis något annat som påverkar, sen tror jag inte att 97 umol/l klassas som högt direkt. Det ligger ju inom normalspannet!

Högre intag utav fleromättade fetter ihop med en sänkning utav det mättade fettsyrorna bör få ordning på det där. Om du nu vet att du har låga HDL-nivåer förstås!

hammercurl wrote:
    Gjorde läkarundersökning för rökdykning förra månaden… Kropp – OK. Dock pissade jag protein. Och alla vet vad det beror på??

Är du frisk bör du absolut inte pissa protein, de som lider utav svår njurinsufficens eller andra värre njursjukdomar kan göra detta.

Kolla upp om så är fallet!

aj de va ett tag sen det måsrte fixas:D

Viewing 8 posts - 46 through 53 (of 53 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.