Home › Forums › Kosttillskott › Nattprotein – too much?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 januari, 2011 at 00:55 #410105Anonym anvandareMember
Ok, kan börja med lite bakgrundsfakta gällade min träning och kost:
Tränar mellan 3 – 4 ggr i veckan. Innan varje träning tar jag PWO (Jack3d) tillsammans med EAA-XX. Efter varje träningspass tar jag en gainer blandat med en skopa (5 gr) kreatin. Sen väntar jag mellan 1 – 2 timmar med måltid efter gainer-intaget. Sammanlagt äter jag mellan 3 – 4 måltider per dag, exklusive gainern på träningsdagar.
Jag har på senaste tiden funderat lite på det här med nattprotin, dvs långsamt kaseinprotein innan sänggående. Tänker att det kan vara ett bra tillskott samtidigt som jag tänker att det kanske bli för mycket protein. Kroppen kan ju inte ta upp hur mycket som helst?
Så vad tror ni, med tanke på mitt proteinintag, tror ni att det blir överdrivet mycket om man även skulle börja med nattprotein på träningsdagar?
24 januari, 2011 at 00:55 #62446Anonym anvandareMember24 januari, 2011 at 10:48 #410106Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Omöjligt att svara på då vi inte vet hur mycket protein du får i dig från din övriga kost. Är du ute efter just kaseinprotein på kvällen så kan du likväl äta kesella/keso etc. Ägg funkar lika bra om du inte är insnöoad på just kaseinet.Hur kan du jämföra ägg med kasein?
Ägg är inte direkt en långsam källa
24 januari, 2011 at 11:05 #410107Anonym anvandareMember013 wrote:Hur kan du jämföra ägg med kasein?Ägg är inte direkt en långsam källa
Ägg är väl väldigt långsamt protein?
24 januari, 2011 at 11:19 #410108Anonym anvandareMemberCarrera65 wrote:Ägg är väl väldigt långsamt protein?Ja.
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.
24 januari, 2011 at 11:45 #410109Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Ja.International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152.
Intressant. Jag trodde att vassle var betydligt snabbare än kasein. Men om jag tolkar rätt så är det ”endast” ca 50% snabbare.
Hur kommer det sig att enbart kasein är snabbare än mjölkprotein (som är kasein och vassle)?
24 januari, 2011 at 14:06 #410110Anonym anvandareMemberGenerellt så tas ”whole food” (kan för tillfället inte komma på en bra svensk term), dvs riktig mat, inte pulver, upp långsammare. Dessa är ganska logiskt då man tänker på all omgivande vävnad som skall brytas ner.
24 januari, 2011 at 14:08 #410111Anonym anvandareMemberSå en rejäl biff lär förse kroppen med en kontinuerlig ström aminosyror under nästan hela natten.
24 januari, 2011 at 14:35 #410112Anonym anvandareMember[http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=62952&d=1244811176]
24 januari, 2011 at 15:39 #410113Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Omöjligt att svara på då vi inte vet hur mycket protein du får i dig från din övriga kost. Är du ute efter just kaseinprotein på kvällen så kan du likväl äta kesella/keso etc. Ägg funkar lika bra om du inte är insnöoad på just kaseinet.Det är väl inte direkt omöjligt att svara på, något mellan tummen och pekfingret kan man ju måtta med.
Skrev ju som sagt att jag äter mellan 3-4 måltider per dag, och att ge ett exakt proteinvärde där är ju väldigt svårt. Mina måltider kan variera allt från en pizza till pasta med köttfärsås. Vanlig husmanskost och/eller skräpmat. Get it?
Jag vill minnas att jag läst att kroppen ändå inte kan ta upp hur mycket protein som helst. Jag är inte insnöad på ett speciellt protein, utan ett långsamt under nattetid – med andra ord, tack för de andra tipsen. Anledningen till tråden är att jag inte vill tumma på det som anses ohällsosamt.
24 januari, 2011 at 16:00 #410114Anonym anvandareMemberJag har inte sett att ett proteinintag på 2-3 g / kg kroppsvikt skulle vara skadligt. Och utifrån vad du skriver så tror jag inte ens att du kommer upp i de nivåerna. Ät du ditt nattprotein, vad du nu väljer för källa. Sedan ska tilläggas att 3-4 måltider säger absolut inget om ditt totala proteinintag. Äter du 500g tonfisk till varje måltid eller äter du en vegetarisk pizza så kan proteinintaget vara allt ifrån 100g-600g
24 januari, 2011 at 16:18 #410115Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Jag har inte sett att ett proteinintag på 2-3 g / kg kroppsvikt skulle vara skadligt. Och utifrån vad du skriver så tror jag inte ens att du kommer upp i de nivåerna. Ät du ditt nattprotein, vad du nu väljer för källa. Sedan ska tilläggas att 3-4 måltider säger absolut inget om ditt totala proteinintag. Äter du 500g tonfisk till varje måltid eller äter du en vegetarisk pizza så kan proteinintaget vara allt ifrån 100g-600gOk, jag förstår vad du menar. Kan tillägga att jag går inte in direkt för att ha en burk med tonfisk eller någon annan proteinhög matkälla i min kost. Jag äter det som serveras, men visst jag förstår din poäng.
24 januari, 2011 at 16:24 #410116Anonym anvandareMemberJust det, upptag frågade du om. Det beror naturligtvis på källan, men äter du inte bara bönor så tror jag inte du bör fundera så mycket. 90-95% av proteinet tas upp i kroppen i en blandkost
24 januari, 2011 at 16:41 #410117Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Just det, upptag frågade du om. Det beror naturligtvis på källan, men äter du inte bara bönor så tror jag inte du bör fundera så mycket. 90-95% av proteinet tas upp i kroppen i en blandkostInnebär det att om proteinet tas upp att det därmed blir muskelmassa ?
24 januari, 2011 at 16:54 #410118Anonym anvandareMemberAbsolut inte.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.