Home › Forums › Kosttillskott › Nya tillskott
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 december, 2011 at 21:25 #51310
Anonym anvandare
Member20 december, 2011 at 21:25 #123882Anonym anvandare
MemberHallå! Har tränat rätt seriöst lite till och från i 3-4år och har alltid hållt mig till samma typ av kosttillskott. Vassle,kassein,PWO.
Har börjat komma igång ordentligt med träningen nu efter ett längre uppehåll, och skulle vilja ha tips på några andra ”Roliga” tillskott att testa?
EAA?
BCAA?
ZMA?
å allt va det heterMålet med träningen är att må bra, och bli stor och stark :p
alla tips är välkomna!
MVH
20 december, 2011 at 22:28 #123883Anonym anvandare
MemberZMA kör jag med, mest för det känns som jag blir mer utvilad utav det. sen är väll alltid BCAA och EAA bra, beroende på när du tar det.
20 december, 2011 at 22:47 #123884Anonym anvandare
MemberOm jag skulle lägga till något utöver det du redan använder skulle det vara kreatin monohydrat. billigt & evidenskraftigt när det gäller effekt.
21 december, 2011 at 09:49 #123885Anonym anvandare
MemberKanon! ZMA Funderar jag starkt på att testa då jag sover lite oroligt-.-
Ang Kreatin; Har ju använt mig av det också för x antal år sedan, men då upplevde jag mest att jag ”svullnade” upp. Vet inte hur det funkar idag, men förr så var väll det en ganska känd effekt att man ”svullnade” i ansiktet typ…
MVH
21 december, 2011 at 11:33 #123886Anonym anvandare
Membermyggaan wrote:Ang Kreatin; Har ju använt mig av det också för x antal år sedan, men då upplevde jag mest att jag ”svullnade” upp. Vet inte hur det funkar idag, men förr så var väll det en ganska känd effekt att man ”svullnade” i ansiktet typ…ja det binder ju vätska…
sen vad som är roligt med EAA och BCAA framför Vassle har jag aldrig förstått riktigt…
Beta-alanin är väl ganska skoj med, i synenrhet i kombination med kreatin (därför många PWO har båda dessa ingredienser) [http://traningslara.se/s-alanin-ett-tillskott-som-fortjanar-plats-bland-de-bevisade/]
27 december, 2011 at 01:18 #123887Anonym anvandare
Membermysglenn wrote:ja det binder ju vätska…sen vad som är roligt med EAA och BCAA framför Vassle har jag aldrig förstått riktigt…
Beta-alanin är väl ganska skoj med, i synenrhet i kombination med kreatin (därför många PWO har båda dessa ingredienser) [http://traningslara.se/s-alanin-ett-tillskott-som-fortjanar-plats-bland-de-bevisade/]
BCAA tas snabbare upp av kroppen än vanligt vassle
27 december, 2011 at 11:05 #123888Anonym anvandare
Membercurvan wrote:BCAA tas snabbare upp av kroppen än vanligt vassleja i teorin kanske, men om det har något reell effekt på muskeluppbyggnad och återhämtning vette katten..
27 december, 2011 at 18:16 #123889Anonym anvandare
Membermyggaan wrote:Kanon! ZMA Funderar jag starkt på att testa då jag sover lite oroligt-.-MVH
ZMA består av mineralerna Zink och Magnesium, nu fråga du efter tillskott, men det finns ett alternativ inom kosten, nämligen pumpernickel.
Pumpernickel är ett väldigt speciellt bröd som bakas helt och hållet på fullkorn av råg, det är dessutom surdegsjäst, vilket aktiverar enzymet fytas, som bryter ner fytinsyran under jäsningen, (fytinsyra är det som hindrar oss från att ta upp bl.a. zink från fullkornsprodukter)Jag äter sen flera år tillbaka i stort sett enbart pumpernickel bröd, brukar ligga på ett snitt på 350g per dag, det ger 260mg magnesium och 8 mg zink, rätt så rejäla doser faktiskt.
Pumpernickel är dessutom ett av de billigaste bröden, kostar 30 kr/kg där jag köper dem. ”Mitt märke” är Garant, de är smaksatta med honung och havre, ligger på 500g, är rektangulära, färdigskivade och hermetiskt förpackade, så de har lång hållbarhet. Surdegen gör att brödet håller ca en vecka utan att mögla, när man väl öppnat förpackningen.
En annan sak att testa är folacin, ett b-vitamin mera känt under namnet folsyra, (vilket är benämningen på den syntetiska varianten), en av de bästa källorna är kikärter, jag brukar ta 40 g torrvikt till middagen, vilket ger 220 mcg folacin, vilket är en ganska rejäl dos. Nu menar jag inte att du skall sluta äta kött, utan du kan äta bägge delarna, men minska ner kött portionen med 40g, eftersom 40g kikärter innehåller 8g protein. Det är inte så svårt, för de flesta tycker ju om t.ex. chili con carne, bruna bönor med fläsk samt ärtsoppa med fläsk.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.