Nybörjarfrågor om protein

Home Forums Kosttillskott Nybörjarfrågor om protein

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej,

Jag är en riktig nybörjare när det gäller kosttillskott och träning. Så här kommer två riktiga nybörjarfrågor:

1. Vad är skillnaden mellan alla olika typer av protein (vassle, ägg, mjölk mm). Jag förstår att de kommer från olika källor, men vad är skillnaden i effekten?
    2. Vad innebär way-beteckningarna (t.ex. way100)?

Tack på förhand!

Flessa wrote:
    1. Vassle har snabbt upptag och används med fördel efter träning, ägg & mjölkpreoteiner är även de fullvärdiga proteinkällor men har ett långsammare upptag, speciellt mjölken som består av 82% Kasein, vilekt absorberas av kroppen i ca 7-8 timmar, i jämförelse med vasslets 30-40 minuter.

2 Det är ”Whey” du menar och Whey betyder vassle på Engelska. Att det finns olika sorter, såsom WHey 100%, Whey-100 och liknande beror på att det är olika märken från olika fabrikatörer.

Tack för ett bra svar! Tycker du att man ska köpa olika porteiner? T.ex. en som man tar till frukost och innan man lägger sig och en som man tar efter träning? Jag tar BCAA efter träning, ska man köra protein då också?

malawiglenn wrote:
    Det spelar knappt ingen praktisk roll, de är åndå bara TILLSKOTT – se till att den allra största delen av ditt proteinintag kommer ifrån mjölkprodukter, kött och ägg. Det som skiljer sig mellan de olika proteinpulverena är hur pass snabbt de absorberas, vasslekoncetrat och -isolat hör till de snabbare (bara rena aminosyror samt hydrolysat är snabbare).

För alla praktiska ändamål är vasslekoncentrat det ända du behöver (såvida du inte är laktosintolerant – då kan ett isolat vara på sin plats)

Nej man ska inte ta övriga proteiner tsm med fria aminosyror (tex. EAA och BCAA produkter) – då sabbar man deras snabba upptag. Jag skulle istället rekomendera att du tar BCAA precis innan och under styrketräningen (på så tom mage du kan) sedan ta en drink vassleprotein typ en kvart efteråt (efter duschen eller nått).

Vad tror du om att köra BCAA precis innan och direkt efter träning. Sen tar man också en proteindrink 30 min efter träning?

malawiglenn wrote:
    det går bra det med, bara du inte tar det samtigt.

Tack alla snälla för hjälpen!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.