Omega 3

Home Forums Kosttillskott Omega 3

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Hej,

Vilken är den rekommenaderade dosen av Omega 3 per dag för att man ska få fördelar på fettförbränningen, insulinkänsligheten samt för att få positiva egenskaper för hjärnan?

Vet inte om det finns någon sådan RDI för att uppnå just dessa effekter. SLV rekommenderar 1E% omega3-fettsyror om dagen.

Yossi wrote:
    Hej,

Vilken är den rekommenaderade dosen av Omega 3 per dag för att man ska få fördelar på fettförbränningen, insulinkänsligheten samt för att få positiva egenskaper för hjärnan?

I Länkan nedan finns det samlade studier och hur mycket omega-3 man bör inta för att få den effekten..

[http://www.mmsportsforum.se/vetenskapliga-studier-kosttillskott-17/omega-3-bra-f%F6r-muskeltillv%E4xten-1100/]

Tommy Ivarsson wrote:
    Vet inte om det finns någon sådan RDI för att uppnå just dessa effekter. SLV rekommenderar 1E% omega3-fettsyror om dagen.

1E% – que?

Olle, tack!

Hur många tabletter av gymvaruhusets omega-3 motsvarar detta? Jag tar 3 st.

10st

Yossi wrote:
    1E% – que?

1E% = 1 Energiprocent, dvs om du äter 2000kcal/dagen så bör 20kcal av dessa kilokalorier komma från omega3-fettsyror.

Men Omega-3 har så många mer bra egenskaper (både fysiska och psykiska) så ett högre energiintag är troligtvis bara bra

Olle Sparringsjö wrote:
    I Länkan nedan finns det samlade studier och hur mycket omega-3 man bör inta för att få den effekten..

[http://www.mmsportsforum.se/vetenskapliga-studier-kosttillskott-17/omega-3-bra-f%F6r-muskeltillv%E4xten-1100/]

Ingen av de studierna handlar om fettförbränning eller påverkan på hjärnan. När det gäller insulinkänslighet så är det en epidemiologisk studie som sett samband mellan alfa-linolensyra och lägre incidens i diabetes typ 2, en annan där man sett lägre incidens hos de med högre serumnivåer av omega-3 och en interventionsstudie där sjuka människor får fiskolja och då får bättre blodfettvärden.

Så de studierna ger inte så bra svar hår tyvärr. Angående fettförbränningen finns otroligt lite på fiskolja för friska och smala personer tyvärr. Det är svårt att ge svar helt enkelt. Samma sak med hjärnan, det kan ju vara så att brist får konsekvenser snarare än att ökat intag ger ytterligare fördelar.

Oj, omega-3 är implikerat i väldigt mycket. Har inte haft tid att kolla över litteraturen på området ordentligt på sistone, men det blir nästa sak att skriva om på bloggen känner jag. Omega-3 kan spela en viktig roll för BDNF t ex.

Btw, kom ut för några dagar sedan: [http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S019745801100546X]

Effects of omega-3 fatty acids on cognitive performance: a meta-analysis.

Madball wrote:
    Oj, omega-3 är implikerat i väldigt mycket. Har inte haft tid att kolla över litteraturen på området ordentligt på sistone, men det blir nästa sak att skriva om på bloggen känner jag. Omega-3 kan spela en viktig roll för BDNF t ex.

Btw, kom ut för några dagar sedan: [http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S019745801100546X]

Effects of omega-3 fatty acids on cognitive performance: a meta-analysis.

I bästa fall riktigt riktigt svaga stöd som sagt. Som i de flesta fall, folk som är sjuka får effekter och då rekommenderar man det till alla med argumentet att mer alltid är bättre.

Eddie Vedder wrote:
    I bästa fall riktigt riktigt svaga stöd som sagt. Som i de flesta fall, folk som är sjuka får effekter och då rekommenderar man det till alla med argumentet att mer alltid är bättre.

Ja, det förefaller se ut att vara lite på det viset.

Så ju mer desto bättre!

Jag har dock märkt att när jag kommer över 6 gram om dagen så kan jag plötsligt börja blöda näsblod. Jag vet varför så det oroar jag mig inte över.

Men kan man se det som att det är MIN maxgräns? Känns ju dumt att trycka i sig ytterligare 4 gram.

Sen tänkte jag en tanke också, säg att man går på 6-10 gram om dagen och sen är med om en allvarig olycka. Sannolikheten att man förblöder är ju enorm om inte oundviklig?

Yossi wrote:
    Så ju mer desto bättre!

Nu vet jag inte riktigt om du är seriös. :what:

Eddie Vedder wrote:
    Nu vet jag inte riktigt om du är seriös. :what:

Va lite otydlig.

Mycket är bra då :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.