Home › Forums › Kosttillskott › Prestationshöjning/återhämtning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 februari, 2011 at 14:13 #404542Anonym anvandareMember
Nån som har bra tips på tillskott för prestationshöjning/återhämtning?
Sen jag började träna hårdare för några veckor sen kan jag få jordens dippar mitt i passen och tvingas vila längre än vanligt mellan övningarna. Jag vilar helt 2-3 dagar i veckan, äter bra, sover bra och känner inte igen det här. Jag känner ju att jag egentligen orkar mer! Det leder till att trycket blir sämre, men efter passet känner jag att jag hade orkat mer.
Jag har fattat att många äter BCAA, fast jag fattar egentligen inte riktigt vad det är. Nån som äter det, tycker att det funkar och kan berätta mer? Eller har andra tips på tillskott för att förbättra återhämtning?
9 februari, 2011 at 14:13 #62295Anonym anvandareMember9 februari, 2011 at 21:25 #404543Anonym anvandareMemberJeanna wrote:Nån som har bra tips på tillskott för prestationshöjning/återhämtning?Sen jag började träna hårdare för några veckor sen kan jag få jordens dippar mitt i passen och tvingas vila längre än vanligt mellan övningarna. Jag vilar helt 2-3 dagar i veckan, äter bra, sover bra och känner inte igen det här. Jag känner ju att jag egentligen orkar mer! Det leder till att trycket blir sämre, men efter passet känner jag att jag hade orkat mer.
Jag har fattat att många äter BCAA, fast jag fattar egentligen inte riktigt vad det är. Nån som äter det, tycker att det funkar och kan berätta mer? Eller har andra tips på tillskott för att förbättra återhämtning?
Verkar som att du antingen tar ut dig för mycket vilket ger en dip = du över anstränger dig under passet.
Du kanske vilar mindre än normalt emellan setten.Aminosyror direkt före passet är brukar jag gilla tar själv EAA-XX direkt före..ger bättre återhämtning mm..
Tror dock inte det är där ditt problem ligger..Du kanske är övertaggad under träningen och vilar mindre emellan setten utan att vara medveten om det..
Eller så börjar du bli övertränad och får dippar av det.
9 februari, 2011 at 21:45 #404544Anonym anvandareMemberHur långa är dina pass?
EAA-XX är bra, den rekommenderar jag. Men tror inte att den kommer hjälpa för just det du är ute efter utan för återhämtning och muskelbyggnad.
9 februari, 2011 at 21:50 #404545Anonym anvandareMemberALC som kosttillskott kan väl hjälpa något kanske! Men kosttillskott är en spott i havet för återhämtningen i jämförelse med ordentlig vila och en bra kost!
9 februari, 2011 at 22:11 #404546Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:ALC som kosttillskott kan väl hjälpa något kanske! Men kosttillskott är en spott i havet för återhämtningen i jämförelse med ordentlig vila och en bra kost!Jag håller med, får man dessa dippar så bör man se över vila, kost och träning först och främst
10 februari, 2011 at 09:37 #404547Anonym anvandareMemberKul med så många svar!
Så här ser en vanlig träningsdag ut, ungefär:
Frukost
Hårt bröd, stor bit (ni vet sån runda, brukar käka typ 1/4, 30-40 gram) med kokt ägg, några skivor leverpastej, en tomat
MivitotalMellis
Banan + en liten näve nötter eller keso (100 gram) + nötterLunchexempel
Kassler och potatis (cirka 100 gram av varje) i grädd- (5%) och tomatsås
eller
Lax- (typ 100 gram) och spenatpaj med skal av kesella och grahamsmjöl
Alltid en hög färska grönsaker till.Mellis, samma som innan
Träning, 60-75 minuter, två muskelgrupper, 4 övningar per grupp och 4-6 set à 8 reps.
Proteindrink, whey-80
Middag
Några skivor fläsk med ett par potatisar och löksås
Eller
Omelett med ägg, 100 gram kalkon, 200 gram frysa grönsaker, ett par potatisar.
Eller revbensspjäll med pommes och massa grönsaker.
Äter ofta ute på kvällarna och då brukar det bli en biff av något slag, lite stekt potatis och typ coleslaw, eller thai, kyckling och grönsaker. Äter sällan ris eller pasta, inte så förtjust i det.Sover 8-9 timmar per natt.
10 februari, 2011 at 09:40 #404548Anonym anvandareMemberJust det, kanske ska säga att det högst går 3 timmar mellan de här målen. Tycker ju att jag äter och sover bra, det är det som får mig att undra vad som är fel.
10 februari, 2011 at 10:14 #404549Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Prova att lägga till mer käk. Jag tycker ärligt talat att det ser lite tunnt ut på matfronten faktiskt. Det kan vara där det brister.Jag misstänker att du har rätt, tycker dock att det är svårt att äta mer. I och för sig finns ju alltid nötter och liknande som innehåller mycket energi men inte tar så mycket plats. Den enda skillnaden mot innan är väl att jag börjat äta mer mellanmål och mer kolhydrater, så du har nog rätt i att jag borde lägga till mer…
Nu kommer jag lite off track här, men vilken energifördelning skulle ni rekommendera? Samma i alla måltider, alltså lika mycket kolisar på kvällen som under dagen?
10 februari, 2011 at 10:15 #404550Anonym anvandareMemberJompa wrote:Kanske ta en vecka helt fri från träning och se om det hjälper.Då skulle jag nog få en depression… ; Men ja, du kanske har rätt.
10 februari, 2011 at 10:22 #404551Anonym anvandareMemberJeanna wrote:Nu kommer jag lite off track här, men vilken energifördelning skulle ni rekommendera? Samma i alla måltider, alltså lika mycket kolisar på kvällen som under dagen?Det kommer finnas folk som säger det ena med det andra. Men försök få i dig minst 1,5g protein per kilo kroppsvikt. Resten kan du göra som du vill med. Jag tycker att minst 1g fett per kilo kroppsvikt.
DU kan äta kolhydrater när du vill, men det är ingen dum ide att koncentrera de mesta kolhydraterna runt träningen, innan och efter.
Du svara inte hur långa dina pass är? mest nyfiken. Kör man hårt så tycker jag inte man ska köra mer än en timme, dels för att det inte behövs och dels för att klarar man köra ett två timmars pass så tränar man för mesigt
10 februari, 2011 at 10:28 #404552Anonym anvandareMemberGober wrote:Du svara inte hur långa dina pass är? mest nyfiken. Kör man hårt så tycker jag inte man ska köra mer än en timme, dels för att det inte behövs och dels för att klarar man köra ett två timmars pass så tränar man för mesigtJag brukar ligga runt 60 minuter vad det gäller vikterna, ibland springer jag en kvart eller nåt på löpbandet och så såsar jag gärna på stretchmattan ett tag när jag är klar. Men minst 60 minuter effektiv tid blir det alltid. Det är en höjning med typ 20 minuter mot i höstas (och de typ sex åren som gick före dess), så det är väl inte så konstigt att kroppen funderar…
10 februari, 2011 at 10:33 #404553Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Ett dåligt pass är inget du har nytta av i långa loppet ändå, och man ångrar bara att man tränade i alla fall, medans en dags vila kan innebära att du presterar riktigt bra dagen efter etc.Helt sant, så här försöker jag verkligen göra. Jag vilar alltid 2-3 dagar per vecka och försöker gå på känsla angående var de hamnar, följer inget exakt dagsschema. Dock skulle ju hjärnan helst träna varje dag om kroppen ville, så är det ju.
Pumpernickel lät himla bra, jag gillar nämligen inte mjukt bröd så himla mycket, det är därför jag käkar knäcke. Tycker att det mättar bättre än alla som heter en massa käcka saker som låter nyttiga men sen bara känns som luft. Har du tips på namn på brödsort att välja också eller heter det helt enkelt pumpernickel?
10 februari, 2011 at 10:36 #404554Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Det säger väl sig själv då, och du svarar ju på din egen fråga.Du har höjt varje pass med runt 20 minuter och tränar cirka 5 gånger per vecka. Detta innebär alltså att du ökat på träningsdosen med 100 minuter varje vecka, utan att (vad jag förstått?) höja energiintaget. Gör som så att du höjer energin lite i någon vecka och se hur kroppen din reagerar. Var inte rädd för att lassa på och snåla inte med maten. Något jag har lärt mig är att verkligen lyssna på kroppen och dess signaler och att agera därefter är väldigt viktigt.
TACK! Ibland krävs det faktiskt att någon annan säger åt en hur man ska göra! Jag har också alltid tänkt att det bara är på träningsdagarna man behöver mer mat, men fattar ju själv att det är otroligt korkat… Igår fick jag till exempel jordens (alltså JORDENS! var omättlig) sockercravings trots att jag käkat, det kändes ju som ett tecken på att jag hade behövt mer riktig mat istället…
10 februari, 2011 at 10:36 #404555Anonym anvandareMemberFår du inte i dig tillräckligt med kalorier så tar inte bara orken slut, några muskler blir det inte heller om det är målet
Så det får du se över ordentligt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.