Problem med återhämtning – saknar jag något kosttillskott?

Home Forums Kosttillskott Problem med återhämtning – saknar jag något kosttillskott?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Jag började för 3 veckor sen med att öka intensiviteten i min träning. Kör styrketräning/kampsport varannan dag, vilar på söndag.

Har tränat många år men inte så här intensivt.
    Har känt mig ganska så trött på dagarna (men inte alltid), men jag har inga problem med själva träningen. Sover 8 timmar och är relativt stillasittande på dagarna.

Jag tar en gainer efter varje pass + kreatin. Ibland någon proteindrink om jag inte får i mig tillräckligt med protein genom annan mat under dagen. I övrigt äter jag väldigt nyttig mat (är vegeterian), så jag får i mig tillräckligt med vitaminer tror jag.

Någon som vet?

Just nu känner jag mig liksom ”tom” i kroppen och har ett väldigt sug efter, ja något, men vet inte riktigt vad….

Brist på kolhydrater, få i dig mer pasta och långsamma kolhydrater.
    Alternativt ät mat med väldigt mycket fett, då det också håller kroppen nöjd.

Om du har hållit på med träning väldigt länge och nu har ökat upp intensiteten, så skulle jag föreslå att du tar en vilovecka för att låta kroppen återhämta sig. Tycker det är något som ofta glöms bort, och hjälper kroppen otroligt mycket.

Gono wrote:
    Jag började för 3 veckor sen med att öka intensiviteten i min träning. Kör styrketräning/kampsport varannan dag, vilar på söndag.

Har känt mig ganska så trött på dagarna (men inte alltid), men jag har inga problem med själva träningen. Sover 8 timmar och är relativt stillasittande på dagarna.

Jag tar en gainer efter varje pass + kreatin. Ibland någon proteindrink om jag inte får i mig tillräckligt med protein genom annan mat under dagen. I övrigt äter jag väldigt nyttig mat (är vegeterian), så jag får i mig tillräckligt med vitaminer tror jag.

Någon som vet?

Just nu känner jag mig liksom ”tom” i kroppen och har ett väldigt sug efter, ja något, men vet inte riktigt vad….

Det är nog dax att lägga in några extra vilodagar.

Bra tillskott när man tränar hårt.
    ALC-Beta-alanine-kreatin.
    Min egna favorit Body Science MassBuilder.
    EAA är också en höjdare.

Men helt ärligt tror jag att du först och främst behöver vila och inget annat.
    Gör det och du kommer tillbaka starkare snabbare och mer motiverad.
    Ta 3-5dagar beroende på hur du känner.

Olle Sparringsjö wrote:
    Det är nog dax att lägga in några extra vilodagar.

Bra tillskott när man tränar hårt.
    ALC-Beta-alanine-kreatin.
    Min egna favorit Body Science MassBuilder.
    EAA är också en höjdare.

Men helt ärligt tror jag att du först och främst behöver vila och inget annat.
    Gör det och du kommer tillbaka starkare snabbare och mer motiverad.
    Ta 3-5dagar beroende på hur du känner.

+1 tycker också du ska vila, så du hinner återhämta kroppen ett par dagar.

:emo-thumb

Gono wrote:

Någon som vet?

Instämmer med övriga kommentarer att det kan vara klokt att vila. Däremot behöver ”vila” dvs återhämtning inte betyda att du stannar upp och inte tränar alls. En av huvudanledningarna till att man ofta känner sig trött är brist på variation i träningen. Vikten av periodisering kan inte betonas nog. Själv kör jag aldrig samma upplägg längre en ett antal veckor. Man brukar säga att efter 6-8 veckor med likartat träning börjar kroppen anpassa sig, vilket är något du i hög grad bör undvika.

alltså:
    1. vila, alt kör återhämtning i form av tex bara lätt konditionsträning och streching i någon vecka. (eller någon annat som passar dig)
    2. se till att ta reda på om du täcker ditt energibehov, att döma av ditt träningupplägg känns det som om du bör äta mer än vad du förmodligen gör, ett hett tips är faktiskt fettet. 9kcal/g gör det grymt, förslagsvis olivolja och avokado som jag kör själv.
    3. se till att variera din träning hela tiden, tex olika repsintervaller, intensitetsökande principer, basövningar kontra isolationsövningar.. well tror du fattar :)

Ta en vilovecka, ät mer mat än vad du redan gör. Eventuellt kan du införskaffa de kosttillskott som givits som förslag åt dig. Något som även ska hjälpa med återhämtning för musklerna är L-glutamin!

MVH // Uno

Uno wrote:
    Ta en vilovecka, ät mer mat än vad du redan gör. Eventuellt kan du införskaffa de kosttillskott som givits som förslag åt dig. Något som även ska hjälpa med återhämtning för musklerna är L-glutamin!

MVH // Uno

L-glutamin är enligt de flesta ren skit, inget jag rekommenderar efter andras omdömen. Samma sak med hmb.

Du måste börja med att nämna din viktkurva och din kost tycker jag. Om du går upp i vikt eller står still i vikt samtidigt som maten är rik på fett, protein, vitaminer och mineraler finns ingen anledning att tro att du behöver tillskott utöver det du har.

I perioder är man mer eller mindre på topp, allt är inte träning, mat och sömn. Fler saker påverkar. Ibland är dessutom sömnen inte av samma kvalité och då kan antalet timmar bli missvisande.

Skulle köra EAA 2-3gånger per dag om jag vegetarian, lätt att man får brist på dem om man tränar hårt (och EAA är grunderna till muskelbyggnad) vilket en vegetarisk kost kan ha kort av trots samma protein intag. Exempelvis kör jag EAA före träning, ibland direkt efter också och innan läggdags, med något långsamt protein 10-20minuter senare. Får/fått bra resultat på det trots att jag många dagar knappt kommer över 1xkroppsvikt i protein.

Sen angående Glutamin tycker jag det är ett riktigt bra tillskott för immunförsvaret av det jag märkt, brukar alltid, minst 9 av 10gånger när jag är nära någon som är förkyld som hostar i närheten bli det också men sen jag började med Xtend igen för en månad sen har jag varit helt frisk trots att det gått massor med förkylningar i hemmet och på jobbet. Märkte samma sist jag använde det för över ett år sedan.

snoozarn wrote:
    L-glutamin är enligt de flesta ren skit, inget jag rekommenderar efter andras omdömen. Samma sak med hmb.

Varför bara följa andras omdömen istället för att skaffa ett eget? :)

MVH // Uno

Uno wrote:
    Varför bara följa andras omdömen istället för att skaffa ett eget? :)

MVH // Uno

När de finns vetenskapliga studer som bevisar de så ser jag ingen mening och slösa pengar på det.

Tur att det finns Sustamin då, överlägset glutamin

Baronpanda wrote:
    När de finns vetenskapliga studer som bevisar de så ser jag ingen mening och slösa pengar på det.

Visste inte att det fanns studier på det, var vänlig och hänvisa mig till dessa!

MVH // Uno

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.