Produkter som ska tas bort 2010?

Home Forums Kosttillskott Produkter som ska tas bort 2010?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Vad jag har hört så är det ett antal produkter som ska bli förbjudna eller tas bort?

Är det någon som har koll på vilka det är?

Samtliga proteintillskott kommer förbjudas. Det kommer vara dopingklassat…

…iallafall om Aftonbladet får bestämma ;) :)

WADA 2010

[http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____154.aspx]

Glycerol är väl ett utav de ämnen som är med på nya listan och omdiskuterat! Många PWO t.ex SAN V12 och No-Explode innehåller Glycerol i någon form.

Direklänk till listan: [http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_2620/ImageVaultHandler.aspx]

RF är inte någon lagstiftande församling, varför skulle SAN bry sig vad dom tycker on Glycerol?
    Man får ha en viss mängd koffein i kroppen när man tävlar, har man mer än det vid en test, så blir man diskad på grund av doping, men man får ingenting med polisen att göra, eftersom det inte är ett lagbrott. Så jag förmodar att det kommer att stå på burken; ”ska inte intas av tävlande” som det brukar göra med liknande ”fusk” ämnen!

Peter Söderqvist wrote:
    RF är inte någon lagstiftande församling, varför skulle SAN bry sig vad dom tycker on Glycerol?
    Man får ha en viss mängd koffein i kroppen när man tävlar, har man mer än det vid en test, så blir man diskad på grund av doping, men man får ingenting med polisen att göra, eftersom det inte är ett lagbrott. Så jag förmodar att det kommer att stå på burken; ”ska inte intas av tävlande” som det brukar göra med liknande ”fusk” ämnen!

Tillverkare som använder sig utav Glycerol får väl göra vad dom vill!
    Glycerol går under kategorin ”Diuretika och andra maskerande ämnen”. Dvs har ingen prestationshöjande effekt på något sätt men kan dölja spår av andra prestationshöjande ämnen.
    Den är en plasma expanders om fungerar som blodförtunnande, dvs tunnar ut blodet med mer vätska som kan dölja andra substanser.

Men som du säger så har polisen inget med WADA att göra, det är ju troligtvis WADA som RF sätter sina regler utefter när det kommer till doping.

Fast polisen kan ju fortfarande haffa någon för innehav och försäljning utav dopingpreparat och jag har mycket svårt att se att de skulle ha en egen lista utan även de använder sig nog utav WADA:s lista misstänker jag. Rätta mig om jag har fel!

Mycket möjligt att du har rätt angående texten på burken, vi får helt enkelt vänta och se! Själv tror jag inte detta har någon som helst påverkan på oss som bara tränar på gym men som tävlande kan det vara viktigt att ha koll på.

malawiglenn wrote:
    Men varför skulle polisen haffa någon för att han säljer tex. glycerol, det står ju på WADAs lista, polisen har ju sin ”narkotikalista” så vitt jag vet. Varför skulle de använda sig av WADA’s lista?

Jag antog att polisens narkotikalista baseras på WADA:s lista men så kanske inte är fallet?

Förövrigt finns ju Glycerol att köpa receptfritt på apoteket. :D

fråga, ÄR GABA lagligt nu ? , har hittat Alpha amino prototype -216 på en del Svenska stora kostillskotts hemsidor :)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.