Protein mängds fråga . Senaste nr av body vs bartill

Home Forums Kosttillskott Protein mängds fråga . Senaste nr av body vs bartill

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

I senste nr av body så skriver de att vid
    kontinuerligt högt protte intag så tar det mer än tio dagar att få ner nedbrytningen av protein halten . Enl bartolls bok så ska det räcka med en dag låg protte för att sedan kunna mata på med protte igen . Finns det något som är mer rätt än något annat här el är det vara ” lika många åsikter som det finn människor” typ alla har sin egna åsikt om vad som är bäst, el finns det någon fakta här som är mer rätt än nån annan?

Det Ola skrev är det som det finns vetenskapliga belägg för.

King Grub wrote:
    Det Ola skrev är det som det finns vetenskapliga belägg för.

Måste tänka på fel sak, men vad skrev Ola då?

box4m: Om du har bodytidningen kan du läsa det =D

Dahlgren wrote:
    box4m: Om du har bodytidningen kan du läsa det =D

Letade precis, men vet inte vad som menas :P det kanske inte är senaste jag har. Men jag minns någonting om detta när grandmaster och 2-3 personer till hade lite olika kommenterar på olika frågor i tidningen jag har

box4m wrote:
    Letade precis, men vet inte vad som menas :P det kanske inte är senaste jag har. Men jag minns någonting om detta när grandmaster och 2-3 personer till hade lite olika kommenterar på olika frågor i tidningen jag har

Jag läste den. Alla svaren från Grandmaster är de du bör ta till dig. Nu var ju frågorna kanske lite ”trista” tycker jag för det blev ju inte mycket till debatt, det var ju i stort sett liknande svar i alla.

Men Berkhan har bäst koll av de tre och baserar sina påståenden på vetenskap, därom råder ingen som helst tvekan.

box4m wrote:
    Måste tänka på fel sak, men vad skrev Ola då?
    Quote:
    Proteinnedbrytningen ökar i takt med ökat intag utan att det högre intaget ger mer stimulans till muskeluppbyggnad. Man kan likna det vid att ”ekorrhjulet” snurrar fortare utan att man kommer någonstans. Den ökade nedbrytningen fortsätter däremot även när man sänker proteinintaget igen. Det tar cirka 10-20 dagar innan man har minskat nedbrytningen efter en sänkning av proteinintaget. Man verkar därför bli mer negativt påverkad av enstaka dagar med lågt intag om man äter väldigt mycket protein vilket kan vara en nackdel.

Alltså, om du äter 4g/kgBW så använder kroppen i stort sett 4g protein/kg som energikälla varje dag.

Vad innebär detta då?

Jo, om du åker bort till din mormor på landet en vecka och inte tar med dig proteinpulver och då äter cirka 1,2 g protein/kg så kommer kroppen under större delen av den veckan forsätta att använda protein som energikälla nästan i samma utsträcking som tidigare. Du kommer alltså med ganska stor sannolikhet ligga i negativ proteinbalans större delen av denna veckan.
    Hade du i stället ätit 1,8-2,0 protein per kg normalt sett så är det nästan inget problem alls, i alla fall mycket mindre.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.