Home › Forums › Kosttillskott › PWO+BCAA tilsammans med SSRI
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2012 at 13:58 #51006
Anonym anvandare
Member7 februari, 2012 at 13:58 #122640Anonym anvandare
MemberNågon här som kanske har nån aning om SSRI preparat tex Sertralin Antidepressivt, krockar med Pre work out produkter eller BCAA på något vis om det intas under sertralin behandlingen?
Försökt kollat upp det med läkare osv, men det är ingen som har någon aning..
7 februari, 2012 at 17:20 #122641Anonym anvandare
MemberNej, sådant kan inte läkare ofta tyvärr. I alla fall inte i Sverige.
Ja alltså det där är rätt komplicerat, men BCAA inverkar ju onekligen på transmittorsubstanser, både tyrosin (dopamin) och tryptofan (serotonin) konkurreras ut tillfälligt. En del människor har klagat på ångest och depressiva symptom av högre doser BCAA, men det är sannolikt högst individuellt och dosberoende. Jag tror problem kan uppstå framförallt om man äter flera doser BCAA utspridda över dagen då produktionen av ovan nämnda transmittorsubstanser kan minska avsevärt under en stor del av dygnet.
PWO-produkter skiljer så mycket åt så det är svårt att säga, men i regel fungerar det sannolikt bättre vad gäller din situation än BCAA.
Så med andra ord; äter du en SSRI-medicin för att öka koncentrationen av serotonin i synapsklyftan skulle jag personligen ta det lite lungt med BCAA. Den motverkar bara medicinens syfte i mer eller mindre grad. SSRI-medicinerna skapar inte nytt serotonin som t ex 5-HTP utan koncentrerar halterna i hjärnan av den befintliga mängden.
En länk från bodybuilding.com på ämnet: [http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=110087141]
[http://jn.nutrition.org/content/135/6/1539S.full]
”…biochemically, they reduce the synthesis and the release of neurotransmitters derived from ArAAs, notably serotonin (from tryptophan) and catecholamines (from tyrosine and phenylalanine). The functional effects of such neurochemical changes include altered hormonal function, blood pressure, and affective state.”
7 februari, 2012 at 19:06 #122642Anonym anvandare
MemberMadball wrote:Nej, sådant kan inte läkare ofta tyvärr. I alla fall inte i Sverige.Ja alltså det där är rätt komplicerat, men BCAA inverkar ju onekligen på transmittorsubstanser, både tyrosin (dopamin) och tryptofan (serotonin) konkurreras ut tillfälligt. En del människor har klagat på ångest och depressiva symptom av högre doser BCAA, men det är sannolikt högst individuellt och dosberoende. Jag tror problem kan uppstå framförallt om man äter flera doser BCAA utspridda över dagen då produktionen av ovan nämnda transmittorsubstanser kan minska avsevärt under en stor del av dygnet.
PWO-produkter skiljer så mycket åt så det är svårt att säga, men i regel fungerar det sannolikt bättre vad gäller din situation än BCAA.
Så med andra ord; äter du en SSRI-medicin för att öka koncentrationen av serotonin i synapsklyftan skulle jag personligen ta det lite lungt med BCAA. Den motverkar bara medicinens syfte i mer eller mindre grad. SSRI-medicinerna skapar inte nytt serotonin som t ex 5-HTP utan koncentrerar halterna i hjärnan av den befintliga mängden.
En länk från bodybuilding.com på ämnet: [http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=110087141]
[http://jn.nutrition.org/content/135/6/1539S.full]
”…biochemically, they reduce the synthesis and the release of neurotransmitters derived from ArAAs, notably serotonin (from tryptophan) and catecholamines (from tyrosine and phenylalanine). The functional effects of such neurochemical changes include altered hormonal function, blood pressure, and affective state.”
Tack så mycket för ett bra svar jens!
får kanske vara på den säkra sidan och hoppa över BCAA så länge då. Eller hade du vågat ta det om de bara vore en dosering om dagen i samband med träning?8 februari, 2012 at 10:27 #122643Anonym anvandare
MemberHippopotamus wrote:Tack så mycket för ett bra svar jens!
får kanske vara på den säkra sidan och hoppa över BCAA så länge då. Eller hade du vågat ta det om de bara vore en dosering om dagen i samband med träning?Det korta svaret:
Nej, jag hade inte tagit det.
Det långa svaret:
Personligen hade jag nog provat BCAA en gång om jag aldrig tagit det av ren nyfikenhet. Men du klarar dig bra utan BCAA. Ska du köra fastande träning kan du ta lite vassle istället, vilket är bättre för din situation skulle jag säga.
Men som sagt hade jag inte rekommenderat en person som tar SSRI-medicin för depression/ångest att bruka ett preparat som akut sänker upptaget av tryptofan. Det motverkar onekligen syftet med medicinering hur man än vänder och vrider på det och gör in vitro effekten av medicinering sämre eftersom mindre serotonin finns att tillgå.
Men som nämnts är sannolikt BCAA:ts inverkan högst dosberoende och förmodligen lite individuell på en väldigt invecklad biokemisk nivå där receptorkänslighet, genuttryck och en massa annat spelar in.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.