Home › Forums › Kosttillskott › SVT om kosttillskott
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 februari, 2012 at 13:56 #288173Anonym anvandareMember
SVT granskar marknaden för kosttillskott. Första delen nedan.
2697512
2698986
2700485
6 februari, 2012 at 13:56 #57274Anonym anvandareMember6 februari, 2012 at 14:06 #288174Anonym anvandareMemberFortfarande rätt stor humor att tränande som definierar sig själva som optimala renlevnadsmänniskor slevar i sig DMAA från PWO:s. Man är emot bruk av nikotin och alkohol men att bli stimmad av PWO:s är helt ok
Sen undrar jag om inte den där bröstcancer-medicin grejen var lite tillspetsad. Visst att hennes fettförbrännare förmodligen innehöll anti-estrogena (bröstcancer har stark koppling till estrogen) verksamma ämnen, men de finns naturligt på många håll.
6 februari, 2012 at 14:43 #288175Anonym anvandareMemberTyvärr kör SVT med lite kvällstidnings skräckpropaganda. I morse hade man ett inslag där man visar kosttillskott i bild som tex jack3d samtidigt som man säger att man säljer förbjudna och läkemedelsklassade preparat. Det är inte objektivt och vinklat s det sprider felaktig information. Men det är bra att man granskar, det är självfallet viktigt men då ska det göras rätt. Annars kan man lika bra börja sprida info om att alla proteinpulver innehåller anabola osv som en del föreläsare gör.
6 februari, 2012 at 15:07 #288176Anonym anvandareMemberSista professorn var väl dock lite mer sansad. Personligen tycker jag att man bör ta lite ansvar själv också. -vet du vad proteinet innehåller- ”öhh nej fick det av min PT”. Så svårt är det inte att ta reda på lite fakta om vad man stoppar i sig.
Men självklart vill man ju lita på VAD kosttillskotten innehåller och särskilt om man som idrottare blir testad så bör man ju köpa tillskott där tillverkaren kan garantera att det är godkänt av WADA. Litar man inte på det så får man göra som professorn säger och hålla sig till vanlig mat.
6 februari, 2012 at 15:52 #288177Anonym anvandareMemberJag har oerhört låg tilltro till kosttilskott så jag försvarar inte någon cool pwo.
MEN.
Den där klassiska ”proteinpulver innehåller anabola” är lite kul. Känns som att de inte sålt pulvret för 115:- kilot om de kan få mer för grejorna som påstås blandas i. Om så fallet vore att de smulat i ryssar i mängd som ska ge en effekt på kanske två drinkar dagligen så hade pulvret blivit ganska dyrt. Lika osannorlikt som att man tar oxfilé och gör 29kr/kg korv av för att ”luras”.
MEN 2:
Många skyller nog på en oskyldig burk fatburner eller booster när de råkar åka dit i ett kisseprov. Kanske där ryktet bottnar.
6 februari, 2012 at 16:47 #288178Anonym anvandareMemberDet finns inom den sociologiska litteraturen en koppling mellan kosttillskott, AAS, muskler och en otyglad/okontrollerbar ”manlighet” som någon slags allmän uppfattning i samhället; en vag och odefinierad oro för en ”farlig” manlighet, där ovanstående begrepp tyvärr är ihopblandade och ofta ser man ord som ”kosttillskott”, ”doping” och ”steroider” nämnas tillsammans t ex. Freud hade förmodligen talat om det samhälleligt kollektiva överjaget som rycker in och trycker undan de primala drifterna som berörs och som debatten i själva verket handlar om; kopplingen till muskler och det farliga testosteronet. Testosteron är ett laddat hormon och har varit det sedan decennier tillbaka i tiden.
Sedan finns det samtidigt en bild av kosttillskott som harmlösa och i stort sett verkningslösa, eller i alla fall fullständigt ofarliga. En hel del kosttillskott innehåller ju dock verksamma ämnen som har rätt stor effekt. Det kan ju exemplifieras av när 15-åringar äter Jack3d utan att ha en aning om vad det innehåller och att det finns (enligt allmän uppfattning) tveksamma ämnen på ingredienslistan.
Jag är helt för en större kontroll och kartläggning på kosttillskottsförsäljning i Sverige. Det låter faktiskt bara helt positivt imo.
6 februari, 2012 at 19:49 #288179Anonym anvandareMemberTa en tablett och bli lite bättre, ta två och bli dubbelt så bra som vid en, ta tre….
Hmm, bullshit för lägger man inte mer ansvar på köpare/individ än så, ja då borde man kanske få gå till vårdcentralen och bara hämta ut dagens dos ipren.
6 februari, 2012 at 22:19 #288180Anonym anvandareMembertycker faktiskt vi borde ha tydligare förklaringar på vad du köper på burken/påsen,vet själv att ofta har man läst på innehållsförteckningen och sett det vanliga koffein,c-vitamin-magnesium osv och tänk jaja detta borde ju vara varken onyttigt eller farligt för mej…för att sedan gå tillbaka,läsa lite nogrannare och jaa minsann bakom något konstigt namn tex något blomextrakt,där minsann (inom parantes) ligger det ett ämne som är väligt snarlikt efedra….finns ju betydligt fler snarlika scenarion på kostillskott där ute,som den måhände lata och okunnige svensken inte fullständigt greppar
6 februari, 2012 at 23:18 #288181Anonym anvandareMemberApropå geranamin/1,3-Dimethylamylamine.
Quote:Apropå geranamin/1,3-Dimethylamylamine…Hemodynamic and Hematologic Profile of Healthy Adults Ingesting Dietary Supplements Containing 1,3-Dimethylamylamine and Caffeine
Hemodynamic and Hematologic Profile of Healthy Adults Ingesting Dietar
Undersöker effekten på blodflöde/cirkulation och blodcellernas hälsa (vita blodkroppar, hematokrit, erytrocyte) vid långtidsanvändning av geranamin och koffein.
Inga skillnader upptäcktes efter 14 dagar mer än på fastande blodglukos direkt efter intag (+0,02p).
Systoliska blodtrycket ökade med 5-15 % efter intag med normal återgång inom 90 min. Ingen långtidseffekt.Impact of a Dietary Supplement Containing 1,3-Dimethylamylamine on Blood Pressure and Bloodborne Markers of Health: a 10-Week Intervention Study
Impact of a Dietary Supplement Containing 1,3-Dimethylamylamine on Blo
Samma typ av studie som den ovan. Systoliska blodtrycket ökade med 6 mmHg efter intag. Inga långtideffekter efter 10 veckor. Ingen skillnad på några blodmarkörer.Effects of 1,3-Dimethylamylamine and Caffeine Alone or in Combination on Heart Rate and Blood Pressure in Healthy Men and Women
[https://physsportsmed.org/doi/10.3810/psm.2011.09.1927]
Samma typ av studie. Både med geranamin ensamt och i kombination med koffein. Ingen effekt på vilopuls. Samma effekt på blodtrycket direkt efter intag som i de tidigare studierna.7 februari, 2012 at 12:30 #288182Anonym anvandareMemberhmm undrar om försäljningen av Jack3d kommer att öka eller minska efter detta ?
7 februari, 2012 at 12:51 #288183Anonym anvandareMemberJag har kört mitt Zone shop i 23 år i April & välkomnar VERKLIGEN mer kontroll på tillskott!! We need it!!!
ZONE
7 februari, 2012 at 13:21 #288184Anonym anvandareMemberMycket av det man köper, vare sig svenskt eller inte. Är ju oftast proprietary blends, det kanske är något man borde göra åt, skriver man det behöver man ju inte ens skriva vad eller hur mycket av de ämnena som finns i produkten. Finns säkert vissa som faktiskt vill skydda sina ingredienser, men det kan ju också utnyttjas till annat.
Muscletech’s Celltech, t.ex.
[img=http://www.gymgrossisten.com/dokument/bibliotek/Image/nutrition/mtech/1.jpg]Står ju inte något mer än att det är fördelat på 10.000 mgDen enda som har skrivit ut båda, som jag kommer på just nu är väl Levrone formula
Samma med Hemo rage
Hemo-Rage Black ultra concentrate propietary blend 6,870 mg
Creatine monohydrat
L-Arginin alfa keto glutarat
CarnSyn (betaalanin)
Taurin
Koffein
1,3- DimetylamylaminHuperzin A
7 februari, 2012 at 13:36 #288185Anonym anvandareMemberDet är många ämnen i kosttillskott som skulle kunna varit läkemedelsklassade, men som inte studerats tillräckligt, eller där det redan finns vedertagna mediciner på området.
Någonstans handlar det här om synen på medicin och mat+tillskott; den senare kategorin anses vara minimala effekter och placebo vilket inte alltid stämmer. Jag tror problemet som sagt är att man kommer på att många ämnen i kosttillskott har medicin-liknande effekter i kroppen och blir förfärad och då kommer sådana här larm.
7 februari, 2012 at 20:13 #288186Anonym anvandareMemberDetta är nog lite Off topic.. men är det bara jag som hakar upp mig på att de i ett av klippen säger att personalen på GG inte informerar om farorna med Jacked… Jag menar sist jag gick på krogen informerade inte bartendern mig om farorna med de två sexor fernet jag beställde….
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.