Tar gärna lite hjälp ang tillskott.

Home Forums Kosttillskott Tar gärna lite hjälp ang tillskott.

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej.

Har tränat under ett tag nu, kör för tillfället med Protein och Gainer från märket ON. Fungerar hur bra som helst, men läser mig till ny info varje dag känns det som i denna djungel av ”hjälpmedel”. :)
    Använder mig även av Omega 3 kapslar.

Ska börja köra på kreatin i mars månad.

Men nu till min fundering,
    Essential Amino Rush, EAA, från Fairing och ev någon BCAA, är det något ni kan rekomendera mig att inhandla? Eller ska jag avvakta.
    Den förstnämnda säger att den innehåller 96g protein, mitt nuvarande proteinpulver innehåller endast 24g per portion!? Behöver jag då fortsätta med Proteinshakern ändå? Kanske inte är optimalt att få i sig för mycket. Men det kanske är olika sorter och då gör det mer gott än ont?
    Använder ni er av både BCAA och EAA samt Proteinshaker utöver detta?
    Eller hur gör ni?

Blev lite rörigt kanske, hoppas någon förstod vad jag vill ha besvarat :)

Blev lite rörigt men jag förklarar så så enkelt som möjligt..

Jag tycker att det är vettigt att ta en EAA produkt före träningen..

Du kan fortsätta att äta mat och ta dina andra pulver som du brukar göra..

Kreatin låter vettigt..

Om du redan har proteinpulver är EAA egentligen rätt onödigt eftersom det i princip är samma sak. EAA innehåller inga kolhydrater eller fett så det är i princip inga kalorier samt att det ska vara bättre än proteinpulver i samband med träning (alltså före och efter). Men det är ändå ganska små skillnader så man kan lika gärna köra på protte. Självklart kan du använda både EAA och proteinpulver men då EAA är dyrare så hade jag bara kört på proteinpulver, men du gör som du vill. Kreatin är nice att ha!

Tusen tack för hjälpen!

Det blir att nöta vidare som tidigare,
    har ökat 4 kg vikt på 4 veckor nu.

Ska se hur mycket kreatinet kan hjälpa mig vidare
    på resan mot mitt mål!

Tack igen.

toomas wrote:
    Hej.

Har tränat under ett tag nu, kör för tillfället med Protein och Gainer från märket ON. Fungerar hur bra som helst, men läser mig till ny info varje dag känns det som i denna djungel av ”hjälpmedel”. :)
    Använder mig även av Omega 3 kapslar.

Ska börja köra på kreatin i mars månad.

Men nu till min fundering,
    Essential Amino Rush, EAA, från Fairing och ev någon BCAA, är det något ni kan rekomendera mig att inhandla? Eller ska jag avvakta.
    Den förstnämnda säger att den innehåller 96g protein, mitt nuvarande proteinpulver innehåller endast 24g per portion!? Behöver jag då fortsätta med Proteinshakern ändå? Kanske inte är optimalt att få i sig för mycket. Men det kanske är olika sorter och då gör det mer gott än ont?
    Använder ni er av både BCAA och EAA samt Proteinshaker utöver detta?
    Eller hur gör ni?

Blev lite rörigt kanske, hoppas någon förstod vad jag vill ha besvarat :)

Gällande protein så är det totala intaget över dagen som är viktigt. Se proteintillskott som vilken proteinkälla som helst. Vassle har dock i studier visat sig påverka proteinsyntesen i större utsträckning jämfört med andra proteinkällor. Den anabola effekten har större betydelse för nettobalansen än eventuell antikatabol effekt, men båda är såklart bra.
    Antalet långtidsstudier är relativt litet men bl.a. har hydrolyserat vassle visat sig medföra större ökning av fettfri massa jämfört med kasein när supplementering kombinerats med träning över 10 veckor.

Cribb PJ, Williams AD, Carey MF, Hayes A: The effect of whey isolate and
    resistance training on strength, body composition, and plasma
    glutamine.

Vad gäller essentiella aminosyror, så är det endast dessa som behövs för att stimulera proteinsyntesen, vilket innebär att du kan göra det frekvent utan att tillföra någon betydande mängd kalorier. I samband med träning kan det även vara lämpligt då det är mer lättdrucket än proteinpulver.

Vad gäller BCAA så är det en av dessa tre aminosyror som rönt större intresse inom forskningen – nämligen leucin. Denna har visat sig aktivera nyckelenzymer i initieringen av proteinsyntesen. Det har dock noterats i studier att supplementering av enbart leucin medförde större styrkeökningar efter ett 10 veckors styrketräningsprogram. Dock noterades ingen skillnad i fettfri massa mellan grupperna.

Daily L-leucine supplementation in novice trainees during a 12-week weight training program.
    Ispoglou T, King RF, Polman RC, Zanker C.

Jag tycker personligen att du bör börja med proteinpulver och gainer samt i övrigt sköta din kost och träna hårt.

strand wrote:
    Om du redan har proteinpulver är EAA egentligen rätt onödigt eftersom det i princip är samma sak. EAA innehåller inga kolhydrater eller fett så det är i princip inga kalorier samt att det ska vara bättre än proteinpulver i samband med träning (alltså före och efter). Men det är ändå ganska små skillnader så man kan lika gärna köra på protte. Självklart kan du använda både EAA och proteinpulver men då EAA är dyrare så hade jag bara kört på proteinpulver, men du gör som du vill. Kreatin är nice att ha!

EAA stimulerar proteinsyntesen mer än helprotein / vassleprotein.

Kör på en liter mjölk per dag, samt ett kokt ägg.
    Köp riktigt fullkornsbröd d.v.s. 100% fullkorn. Finns dels pumpernickel (vilket nästan alltid är rektangulärt färdigskivat i hermetiskt tillsluten förpackning, fördelar lågt G.I. samt massiva mängder mineraler)
    Dels rågknäckebröd.
    Keso istället för ost på mackorna.
    Sardiner alt. makrill alt. sill på en del av mackorna, höjer dagsintag protein, samt ger omega 3 och D-vitamin.
    Ät potatis istället för vit pasta eller vitt ris, mer näring.
    Kör lite Bönor nå’n gång i veckan, innehåller B-vitaminet Folacin, som vanlig husmanskost kan ligga lågt på. Är dessutom billig källa till protein.

Eftersom mycket tyder på att det är de essentiella aminosyrorna (EAA)som krävs för att stimulera proteinsyntesen så skulle man kunna säga att EAA stimulerar proteinsyntesen mer per gram relativt vassleprotein. Att inta 15g gram EAA har visat sig stimulera proteinsyntesen mer än vid intag av 15 vassleprotein.

Quote:
    Differential stimulation of muscle protein synthesis in elderly humans following isocaloric ingestion of amino acids or whey protein.

Paddon-Jones D, Sheffield-Moore M, Katsanos CS, Zhang XJ, Wolfe RR

Both supplements stimulated FSR (P

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.