testosteron höjande prepparat förbjuds 2011-04-01.

Home Forums Kosttillskott testosteron höjande prepparat förbjuds 2011-04-01.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Prop. 2010/11:4 En effektivare narkotika- och dopningslagstiftning
    innehåller förslag om att alla testoboosters ska räknas som dopningsmedel enligt lag om förbud mot vissa dopningsmedel.
    (L-)Arginin + isomerer; används som simulationstest för humant tillväxthormon går samma väg till mötes.
    Syftet har så vitt jag förstått det varit att göra processen kort med kosttillskotsbranchen.
    RF har verkligen lyckats den här gången.

Endo Sci wrote:
    innehåller förslag om att alla testoboosters ska räknas som dopningsmedel enligt lag om förbud mot vissa dopningsmedel.
    (L-)Arginin + isomerer; används som simulationstest för humant tillväxthormon går samma väg till mötes.
    Syftet har så vitt jag förstått det varit att göra processen kort med kosttillskotsbranchen.

Det där tror jag inte det blir verklighet utav :)

Gober wrote:
    Det där tror jag inte det blir verklighet utav :)

Hoppas verkligen inte på att de blir det. Vad blir nästa, förbud utav protein pulver?

Hur långt ska de få gå med denna häxjakten?
    Snart ska väl alla som tränar på gym ha en gul stjärna på bröstet!
    J#vla storebrorsland Sverige håller på att bli:evil:.

ByggerUt wrote:
    Hur långt ska de få gå med denna häxjakten?
    Snart ska väl alla som tränar på gym ha en gul stjärna på bröstet!
    J#vla storebrorsland Sverige håller på att bli:evil:.

Skönt att det finns massvis med andra länder på denna jord då som man kan förflytta sig till om det inte passar att bo i HEMSKA sverige!!!!!

Gustaf Lindberg wrote:
    Skönt att det finns massvis med andra länder på denna jord då som man kan förflytta sig till om det inte passar att bo i HEMSKA sverige!!!!!

Sant, trotts att det ligger ironi i ditt inlägg! Kusiner och släktingar i väst verkar allt trevligare och jobbfronten är ju inte helt fel där heller. Tål att kollas på hdelt klart.

Christer Örni wrote:
    Sant, trotts att det ligger ironi i ditt inlägg! Kusiner och släktingar i väst verkar allt trevligare och jobbfronten är ju inte helt fel där heller. Tål att kollas på hdelt klart.

Ja eller egentligen inte ironi. Jag har gått runt och gnällt på vädret nu i 6 månader. Ska sluta gnälla och drar bort nästa vinter. Kan man inte klara av att bo där man bor på grund av vissa saker så finns det ju andra ställen liksom.

On topic:
    Förbud skapar bara ett större intresse hos oss småbarn. Fel väg att gå.

Warrior wrote:
    är du säker på detta?

det verkar mer såsom att de föbjuder KEMISKA substanser inte örter osv…

”Dopningslagens tillämpningsområde i fråga om 1 § d) ändras på så sätt att regleringen gäller kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon. Utöver ovan angiven ändring ändras lagtexten i 1 § dopningslagen redaktionellt, för att innehållet i lagrummet ska bli mer lättillgängligt.”

menar du detta?

Säker på det ja.
    Om det hamnar folkhälsoinstitutets expertgrupps förteckning är en annan sak. Svårt att gå in och förklara sånt som kräver viss förståelse för hur vissa dopingprepparat fungerar utan att bryta rejält mot forumreglerna.

Det var den ändringen i lagen jag menade ja.

Endo Sci wrote:

Det stämmer väl inte riktigt… Lagen gäller som tidigare rena hormoner (androgener och gh), förstadium till androgener samt kemiska ämnen som ökar frisättningen av ovanstående.

Henrik Eiselt wrote:
    Det stämmer väl inte riktigt… Lagen gäller som tidigare rena hormoner (androgener och gh)

Ja. kriterierna står i förarbetena.

Henrik Eiselt wrote:
    förstadium till androgener

Preparat som omvandlas till vad som enligt lagens förarbeten klassas ”syntetiska” anabola steroider omfattas inte enligt flera experter.
    Som jag läser lagen utan att vara jurist så delar jag den uppfattningen.

Henrik Eiselt wrote:
    samt kemiska ämnen som ökar frisättningen av ovanstående.

Av rättssäkerhetsskäl krävs att både produktion & frisättning ökar.
    Det ändras nu. Att sedan riksidrottsförbundets vänner i FHIs expertgrupp tagit med substanser bara ökar produktionen på sin lista är en annan femma(tidigare fanns den inaktiva substansen epitestosteron med).
    Och eftersom varken domstolar eller advokater ifrågasatt listan så…

Endo Sci wrote:
    Preparat som omvandlas till vad som enligt lagens förarbeten klassas ”syntetiska” anabola steroider omfattas inte enligt flera experter.
    Som jag läser lagen utan att vara jurist så delar jag den uppfattningen.

Kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat innefattar sannolikt även pro-steroider/pro-hormoner. Har svårt att någon inte skulle bli fälld i domstol om man tagit något sånt. Tyvärr kan man ju inte få ordagrant på laget i praktiken såvida man inte har tunga advokater till sin hjälp.

Det kan ju givetvis vara så att ett pro-hormon egentligen inte ökar testosteronet men än vad som är inom ramen för den naturliga produktionen. Tar man t ex androstenedion finns det ju en stor sannolikhet att det är östron som ökar mest och blir man fälld för att ha tagit ett pro-hormon av ren princip kan man ju ha blivit felaktigt dömd.

Det är nog bättre att lagen är någorlunda liberal för att medborgarna ska kunna garanteras en bra rättssäkerhet.

Det är dags att människor protesterar mot att storebror läger sig i hur människor lever sina liv.

Det är väldigt synd att träningsvärlden inte har någon talesman som ställer motargument, och ifrågasätter.

Jag kan inte tänka mig att det finns en vettig förklaring till varför saker som bl.a. arginin kan komma att förbjudas.

Håller med om att Sverige håller på att bli ett storebror samhälle, börjar tröttna.

Warrior wrote:
    annars ökar ju protein-pulver även T värdena osv…

På samma mån som en hamburgare…. så löjligt.

De som röstar igenom sont här, kan de flesta ens något om det?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.