Vilken aminosyra är att föredra inför natten

Home Forums Kosttillskott Vilken aminosyra är att föredra inför natten

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Har lite funderingar vilken aminosyra jag ska ta inför natten. ”Vill stimulera proteinsyntesen under sömnen för maximal muskeltillväxt” Brukar ta kvarg 1h o Zma 30min innan jag ska sova.

Har laborerat med att inta Glutamin direkt innan jag ska sova men detta ska tydligen öka hjärnans aktivitet och det vill jag ju inte, samt att glutamin kan omvandlas till glykogen? Vill ju inte bli fet till morgonen dagen därefter.

Leucin har jag oxå provat att inta innan jag ska sova o detta tycker jag fungerar bättre. Detta ska inte omvandlas till glykogen..

Vad tar ni innan natten? Vilken aminosyra e att föredra?

malawiglenn wrote:
    vad sägs om alla?

Fet blir du om du äter energi mer än du förbrukar under en längre period…

Vad jag har läst så ska vissa aminosyror helst ta enskillt då man inte riktigt vet kontraindikationen när de blandas.

Det stämmer inte. Däremot vet man inte vilka kombinationer och fördelningar av aminosyror som bäst stimulerar proteinsyntesen. Men EAA i fri form uppreglerar proteinsyntesen kraftigt, men det är en mycket kortvarig stimulans, och någon timme senare är den nere på basnivåer igen. Vill du ha tillgång till aminosyror hela natten skall du äta vanlig proteinrik mat.

Att laborera med glutamin kan du göra hur mycket som helst; glutamin har ingen proteinsyntesstimulerande effekt och behöver inte tillföras alls för proteinsyntes.

King Grub wrote:
    Det stämmer inte. Däremot vet man inte vilka kombinationer och fördelningar av aminosyror som bäst stimulerar proteinsyntesen. Men EAA i fri form uppreglerar proteinsyntesen kraftigt, men det är en mycket kortvarig stimulans, och någon timme senare är den nere på basnivåer igen. Vill du ha tillgång till aminosyror hela natten skall du äta vanlig proteinrik mat.
    .

Hur skulle det påverka kroppen att ständigt ha ett intag av EAA? Säg att man späder ut 1kg EAA i en viss mängd dryck och sedan smuttar på det hela dagen/intar med dropp?

Den proteinsyntesstimulerande effekten skulle försvinna. Vid infusion av aminosyror är det bara direkt initialt som proteinsyntesen uppregleras. Fortsätter infusionen, används aminosyrorna i proteinomsättningen som dom skall, men proteinsyntesen fortsätter inte att vara uppreglerad utan faller tillbaka till basnivåer.

King Grub wrote:

Att laborera med glutamin kan du göra hur mycket som helst; glutamin har ingen proteinsyntesstimulerande effekt och behöver inte tillföras alls för proteinsyntes.

Jag tackar för svaret

Enklaste måste vara att köpa ett vanligt Kasein proteinpulver och blanda det med mjölk. Drick innan läggdags ;)

vogeler wrote:
    Enklaste måste vara att köpa ett vanligt Kasein proteinpulver och blanda det med mjölk. Drick innan läggdags ;)

Tar ju kvarg 500g 1h innan läggdags. Visst kvarg är ju ett fullvärdigt protein o innehåller tillräckligt med EAA, men saknar säkert någon aminosyra som stimulerar proteinsyntesen till max :-)

christofer79 wrote:
    men saknar säkert någon aminosyra som stimulerar proteinsyntesen till max :-)

Nej det saknas ingen aminosyra. Nämn ETT enda intakt protein som inte innehåller alla aminosyror.

Gränsen för att det ens skall vara ett protein (och ingen polypeptid) är ju minst 50 aminosyror. Och så få är ovanligt få.

Men kvargens kasein kommer inte stimulera din muskelproteinsyntes över några basnivåer, däremot undertrycka muskelnedbrytningen.

En drink med t.ex. EAA eller vassleprotein gör det. Glutamin är som sagt totalt onödigt.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.