Waxy Mazie?

Home Forums Kosttillskott Waxy Mazie?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Alla säger det är skit och att kroppen ej kan ta upp det, vad händer om en person med diabetes använder det före o efter träning?

Mattias L wrote:
    Alla säger det är skit och att kroppen ej kan ta upp det, vad händer om en person med diabetes använder det före o efter träning?

Teoretiskt sett skulle den personen bli jättedålig eftersom han inte får upp sockret alls… eller?!

Jag tror personligen inte alls på att man inte kan ta upp Waxy maize då jag känner sockersjuka som det fungerar perfekt för!:D

Alla som säger att waxy maize är skit och ej kan tas upp har ni inga funderingar om detta?

Vart kan man läsa om att WMS är så dåligt?

Jag har varken sett eller gjort några mätningar av vare sig blodsocker eller insulinsekretion i samband med intag av waxy maize. Men i och med att Waxy maize är mer eller mindre ren majsstärklese bör det ha samma påverkan på Blodsocker som ren stärkelse (tex potatismjöl). Alltså bör Waxy maize inte ge någon akut påverkan på vare sig blodglukoshalt eller insulinsekretion och därmed bör det inte ge samma akuta behov av insulintillförsel (som vid intag av sportdryck innehållande kallvattenlösliga kolhydrater) för en diabetiker (antar att du syftar på Diabetes mellitus typ 1).

Men det går att ta upp glukosen i Waxy Maize precis som det går att ta upp glukosen i stärkelse i allmänhet. Dock är inte waxy maize kallvattenlösligt och detta innebär att glykogeninlagring inte kan ske lika effektivt som vid intag av tex druvsocker, maltodextrin eller Vitargo (som har starkast effekt i detta avseende).

Petter__Jonsson wrote:
    Jag har varken sett eller gjort några mätningar av vare sig blodsocker eller insulinsekretion i samband med intag av waxy maize. Men i och med att Waxy maize är mer eller mindre ren majsstärklese bör det ha samma påverkan på Blodsocker som ren stärkelse (tex potatismjöl). Alltså bör Waxy maize inte ge någon akut påverkan på vare sig blodglukoshalt eller insulinsekretion och därmed bör det inte ge samma akuta behov av insulintillförsel (som vid intag av sportdryck innehållande kallvattenlösliga kolhydrater) för en diabetiker (antar att du syftar på Diabetes mellitus typ 1).

Men det går att ta upp glukosen i Waxy Maize precis som det går att ta upp glukosen i stärkelse i allmänhet. Dock är inte waxy maize kallvattenlösligt och detta innebär att glykogeninlagring inte kan ske lika effektivt som vid intag av tex druvsocker, maltodextrin eller Vitargo (som har starkast effekt i detta avseende).

Gäller det alla Waxy Maize produkter? för det verkar finnas massa olika som uppför sig väldigt olikt när man blandar dem i vatten.

Mattias L wrote:
    Gäller det alla Waxy Maize produkter? för det verkar finnas massa olika som uppför sig väldigt olikt när man blandar dem i vatten.

Jag syftar på råvaran ”waxy maize”.

Jag känner inte till alla ”Waxy maize produkter” men det finns säkert blandningar där tex maltodextrin (eller andra vattenlösliga fraktioner) av majsstärkelse ingår och dessa skulle i så fall ge en annan påverkan.

[http://www.norkost.no/product_info.php?cPath=61&products_id=800]

Det är den enda WMS produkt jag har testat och den är det inga som helst problem med lösligheten när man ut det med vatten.

Jag har testat denna produkt och den blandar sig perfekt

[http://www.bodyenfitshop.nl/vitargo/nutraforce/glycomass]

den består av Modifierad Waxy maize

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.