Deff måltider

Home Forums Matlagning och Recept Deff måltider

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #49285
    #119224

    Hejsan!

    Har lite bristande idéer på måltider som är bra vid deffning.
    Som lunch brukar jag köra sallad med lite blandat innehåll av grönsaker och variera mellan tonfisk och räkor samt kyckling och bacon.
    Skulle vilja ha fler tips på kolhydratfattiga måltider =)
    Vore kanon om ni kunde komma med 3 stycken exempel till varje måltid (Frukost,middag,lunch) gärna fler som jag kan börja använda mig av =)

    Mvh

    #119225

    Jag kör havregrynsgröt, lätt-kesella, kokta ägg och proteindrink till frukost: runt 90 g protein.

    Den större måltiden består av ugnsbakad lax med någon god sallad, lätt-kesella och proteindrink till det: ungefär 90 g protein där också.

    Brukar köra ett mål med makrill, lätt-kesella och kokta ägg också.

    Ja, som du ser så ska du inte fråga mig om goda recept. Men det är exempel på vad jag käkar.

    #119226

    det som du brukar äta fast byt ut pasta, bröd, ris mot kolhydrats-fattigare alternativ typ broccoli osv.

    #119227
    Gettodachoppa wrote:
    Jag kör havregrynsgröt, lätt-kesella, kokta ägg och proteindrink till frukost: runt 90 g protein.

    Den större måltiden består av ugnsbakad lax med någon god sallad, lätt-kesella och proteindrink till det: ungefär 90 g protein där också.

    Brukar köra ett mål med makrill, lätt-kesella och kokta ägg också.

    Ja, som du ser så ska du inte fråga mig om goda recept. Men det är exempel på vad jag käkar.

    hehe, tycker det var vänligt av dig att bidra med tips även fast du själv inte kanske ser dig som kock =)
    Dock skulle jag aldrig klara av den frullen, havregrynsgröt är det jag kör nu men vill som sagt bort från kolhydraterna nu när jag ska deffa.
    Har tänkt köra med omelett till frukost med skinka i, men behöver minst 2 till att variera med annars håller de inte =P
    Proteindrink kör jag som mellanmål förövrigt. Lax var bra att du sa det kan jag köra med i salladen oxå som variation!

    mysglenn wrote:
    det som du brukar äta fast byt ut pasta, bröd, ris mot kolhydrats-fattigare alternativ typ broccoli osv.

    Bra sagt, det är min tanke med. Men broccoli är inte min favorit tyvärr.. fast de kunde ju du knappast veta =) Skulle vilja ha fler alternativ på den fronten bland de kalhydrats-fattigare alternativen?

    Mvh

    #119228

    jadu kör vitkål istället, eller paprika, tomater, what ever :)

    #119229

    Ungsbakad lax/torsk
    Hamburgare på nötfärs/älgfärs utan bröd
    Makrill på burk
    Ägg
    Fläskfilé, oxfilé, ryggbiff, kotlett mm.

    Typ det jag levde på under diet. Väldigt mycket klyftpotatis till det. Och bladspenat med vinegrette.

    Till kött körde jag oftast en liten klick beasås.

    #119230

    Tack för tipsen!:-)

    Någon mer som kan visa lite vad ni körde för måltider under dagarna vid deffning?
    Mvh

    #119231

    Kyckling, Fläskfilé
    Broccoli
    Grönsallad, tomat, gurka, paprika
    Potatis (kokad, egna klyftor i ugnen)
    Tsatsiki (lätt-kvarg, vitlök, gurka, salt, peppar)
    Dipp blandad med lätt-kvarg
    Tonfisk
    Makrill i tomatsås
    Ägg
    Keso

    #119232

    Proteinkällor: Lax, torsk, minikeso, lättkesella, kyckling, whey protein, allmänt smalt kött som kalkon, lättyogurt, tonfisk, makril, ägg, smal ost och andra mejeriprodukter
    Kolhydratkällor: Råris, fiberhavregryn, quinoa, kidneybönor, bär, fullkornsbröd, fullkornsflingor, lättyogurt, frukt, socker elr annat med högt GI efter intensiv träning
    Fettkällor: Olivolja, nötter, naturellt jordnötsmör, kokosfett, ägg, lax osv..
    Allmänt: Omega3tabletter, chillipeppar, vitlök, cayennpeppar, te, kaffe o massa vatten!
    Sen gäller det att vara riktigt kreativ och kombinera rätt saker så man får goda måltider med en bra fördelning mellan kolhydraterna, proteinet och fettet t.ex. steka en omelette i kokosfett och ta ett äpple till, steka proteinpannkakor med ägg, proteinpulver, banan, bär elr helt enkelt steka kyckling med ris och wokgrönsaker i olivolja med massa terriaki och andra kryddor :)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.