- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 januari, 2012 at 17:27 #57434Anonym anvandareMember19 januari, 2012 at 17:27 #297941Anonym anvandareMember
Fånigt.. men de två senaste veckorna har jag varit väldigt hård i magen, när jag väl skiter efter 1-3 dagar så har bajset varit grönt..knallgrönt. Försöker googla men får bara upp massa saker om spädbarn som skiter grönt. Any ideas? :pop:
19 januari, 2012 at 18:34 #297942Anonym anvandareMemberNågra idéer: Prata med en riktig läkare, besöka din hälsocentral eller ringa sjukvårdsupplysningen. Det kan vara problem med gallan.
Men annars, du har inte ändrat din kost eller så de senaste veckorna?
19 januari, 2012 at 18:40 #297943Anonym anvandareMembermjaa kosten har väl sätt någorlunda likadan ut.. kesella med hallon, kött & potatis, ris & kyckling, makaroner & korv, pasta & köttfärssås, min pwo har jag börjat ta mer av, kanske kan vara en orsak.. typ grape smak och den är lila, whey 100 jordgubb, bröd, skinka, ost, kalkon, cola zero, mjölk, morötter.. det är typ _allt jag äter_ med rotation.
19 januari, 2012 at 18:43 #297944Anonym anvandareMemberhar börjat med ett nytt sötningsmedel som heter canderel kom jag på.. tar 1 msk till kesellan
19 januari, 2012 at 20:39 #297945Anonym anvandareMemberKan ha med gallan att göra men då är det ofta relaterat till en hastigt förändrad fettmängd i kosten vilket inte verkar stämma i ditt fall.
19 januari, 2012 at 21:45 #297946Anonym anvandareMemberKolla upp det hos läkare.
Kampylobacter kan ge grön skit.19 januari, 2012 at 23:56 #297947Anonym anvandareMember”Ofta är det barn som får grön avföring. De kan få grön avföring om passagen genom tarmen är lite snabbare än normalt så att avföringen är mycket lös. Färgen kommer från gallans starka gula färg. Under vägen ner genom tarmen ändrar den färg till grön. Om det tar längre tid för maten att passera tarmen, hinner färgen gå över till den mer vanliga bruna nyansen. Alltså är det gallans starkt gula färg som inverkar på avföringens färg”.hämtat från 1177
20 januari, 2012 at 00:36 #297948Anonym anvandareMembermaskin wrote:Kan ha med gallan att göra men då är det ofta relaterat till en hastigt förändrad fettmängd i kosten vilket inte verkar stämma i ditt fall.För två veckor sen började jag med en ätar dag, och förra veckan blev det en påse chips och lite godis och denna helg samma sak…… stämmer det du säger kan detta vara orsaken alltså, innan dess hade jag inte ätit något onyttigt på över två månader
20 januari, 2012 at 18:21 #297949Anonym anvandareMemberIcelane wrote:För två veckor sen började jag med en ätar dag, och förra veckan blev det en påse chips och lite godis och denna helg samma sak…… stämmer det du säger kan detta vara orsaken alltså, innan dess hade jag inte ätit något onyttigt på över två månaderLåter orimligt. Jag antar att du inte halsar olja på din ätardag? Och resten av dagarna ser du ut att äta rätt normalt.
menace_to_socoety says: ”De kan få grön avföring om passagen genom tarmen är lite snabbare än normalt så att avföringen är mycket lös.” Det stämmer ju uppenbarligen inte på dig.
Det är sällan mycket fett i godis, och en påse chips i veckan är väl nästan standard för en ung svenne. Det är ändå sällan man hör om vuxna människor med alienavföring. Kontakta läkare.20 januari, 2012 at 22:44 #297950Anonym anvandareMembertack för tipsen, tänker iaf avvakta lite och se om jag fortsätter bajsa grönt.. mår liksom allmänt bra förutom att jag får svinigt ont i magen när jag behöver skita och sen 1 timme frammåt tills jag fått ut allt, men det kan ju vara 3 dagar mellan de händer så inget jag inte kan leva med i en kort period
20 januari, 2012 at 23:13 #297951Anonym anvandareMemberIcelane wrote:tack för tipsen, tänker iaf avvakta lite och se om jag fortsätter bajsa grönt.. mår liksom allmänt bra förutom att jag får svinigt ont i magen när jag behöver skita och sen 1 timme frammåt tills jag fått ut allt, men det kan ju vara 3 dagar mellan de händer så inget jag inte kan leva med i en kort periodPajala gröten, bra för tröga magar.
1 dl fiberhavregryn
0,5 dl havrekli
0,25 dl linfrön
0,25 dl russin
0,25 dl katrinplommon
0,25 dl torkade aprikoser (helst osvavlade, dessa är bruna isf. oranga)
3,5 dl vatten
0,5 krm saltPå kvällen:
Skär katrinplommon och torkade aprikoser i russinstora bitar.
Lägg katrinplommon, torkade aprikoser, russin och linfrön i vattnet, låt stå över natten.På morgonen:
Tillsätt fiberhavregryn och havrekli, samt salt och låt koka 3-5 minuter under omrörning. Det är 355 kcal, men skall räcka till två portioner.Källa: Jonas Jonsson – Grötboken
20 januari, 2012 at 23:23 #297952Anonym anvandareMemberIcelane wrote:mjaa kosten har väl sätt någorlunda likadan ut.. kesella med hallon, kött & potatis, ris & kyckling, makaroner & korv, pasta & köttfärssås, min pwo har jag börjat ta mer av, kanske kan vara en orsak.. typ grape smak och den är lila, whey 100 jordgubb, bröd, skinka, ost, kalkon, cola zero, mjölk, morötter.. det är typ _allt jag äter_ med rotation.Prova att skippa PWO’n och se om du mår bättre, Testade en PWO, vi fick på fitnessmässan och jag blev rätt så rejält dålig av den.
Morötter… är det allt du äter av frukt & grönt?
Isf. är det inte konstigt om du blivit förstoppad, man behöver minst 25g fiber per dygn, Om du inte tycker om frukt och grönt, så försök äta råris istället för vitt, fullkornsmakaroner istf. vita makaroner. Pumpernickel istf vanligt bröd. Men även lite mer frukt o grönt. På köper får du även i dig mer mineraler, gör rätt så rejäl skillnad faktiskt.
Viktiga skillnader mellan Pumpernickel och långfranska.
Glykemiskt Index (GI) 68 mot 100. (Lågt värde är bättre)
Fibrer 11,6 g/MJ mot 3,0 g/MJ (Högt värde är bättre)
Folsyra 64µg/MJ mot 34µg/MJ (ett vitamin)
Kalium 623 mg/MJ mot 130 mg/MJ (mineralämne)
Kalcium 91 mg/MJ mot 26 mg/MJ (mineralämne)
Fosfor 234 mg/MJ mot 107 mg/MJ (mineralämne)
Magnesium 88 mg/MJ mot 22 mg/MJ (mineralämne)
Järn 5,18 mg/MJ mot 0,85 mg/MJ (mineralämne)
Zink 2,71 mg/MJ mot 0,85 mg/MJ (mineralämne)Pumpernickel är ett tyskt bröd bakat med 100% rågfullkornsmjöl, surdeg och hela rågkärnor.
Oftast färdigskivade rektangulära skivor, förpackade i hermetiskt tillslutna halvkilos förpackningar pris runt 15-16 kr/paketet.20 januari, 2012 at 23:45 #297953Anonym anvandareMemberuppskattar tipsen YTS! ska börja käka mer fibrer och se om de gör skillnad, för övrigt så käkar jag redan fullkornspasta men det räcker tydligen inte
21 januari, 2012 at 00:01 #297954Anonym anvandareMemberIcelane wrote:uppskattar tipsen YTS! ska börja käka mer fibrer och se om de gör skillnad, för övrigt så käkar jag redan fullkornspasta men det räcker tydligen inteVill bara tillägga, att jag tycker du ska ta det här med den gröna färgen på allvar och inte vänta alltför länge innan du konsulterar proffessionell expertis. Mina råd gäller bara vad man kan göra mot förstoppning.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.