BMI = en fet bluff!! Nähä?!

Home Forums Repan BMI = en fet bluff!! Nähä?!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Japp tur man läser aftonbladet annars hade man ju aldrig insett att BMI inte är nått bra index för att mäta hälsa på! :p

[http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8568595.ab BMI, inget bra hälsoindex]

Väldigt bra att du länkade, har alltid undrat ifall jag verkligen är överviktig.

[img=http://honkiie.se/wp-content/uploads/trollface.jpg]

norrbottenstjej wrote:
    Japp tur man läser aftonbladet annars hade man ju aldrig insett att BMI inte är nått bra index för att mäta hälsa på! :p

[http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8568595.ab BMI, inget bra hälsoindex]

Haha, skönt att se att jag inte är ensam om att hitta svaret på livets alla gåtor på AB:p

Dom har bara ett fel, Anja är faktiskt överviktig…

Om inte annat var den här kommentaren nästan kuslig.

Quote:
    BMI är ett helt hysteriskt mått och borde absolut inte användas inom sjukvården. Min sambo skulle skaffa preventivmedel men nekades p-piller eftersom hon hade för högt bmi. Då tränade hon 6 ggr per vecka och spelade handboll på elitnivå.

…det är väl rätt ointressant om man tränar 12 gånger per dag och är världsmästare i alla sporter som finns. Är man fet så är man fortfarande fet? Dumma fan. Vägrar tro att en handbollsbrud som springer på gymmet lite för mycket var så satans grov att hon krossade BMI-skalan Lee Priest-style. Det är ganska absurt att folk ens har tänkt på BMI som något intressant, ens från början. Man måste vara bra korkad för att tro att en sån simpel, primitiv formel faktiskt skulle vara svar på något så komplicerat och oregelbundet som en människokropp haha.

Snart kommer de nog inse att kroppsfett% och midjemått inte heller alltid är 100% relaterade hahaha.

Quote:
    Enligt YMCA-formeln
    Kroppsfett i %: 4

Jäeah..?

Och 10 gånger vikten i pounds är också det perfekta måttet för en lyckad diet. Mina 72kg är 158lbs, jag som testostinn 21-åring ska alltså käka lite under 1600kcal per dag för att uppnå en sund och kontrollerad viktnedgång. Perfekt, då vet jag.

Jag har också fått höra om BMI är orättvis mått sedan länge.
    Bra att någon expert sågar ner BMI.

Det har varit uppe många ggr på veckotidningar att en bra mått är att titta på sin mage genom spegeln! Ser den för stor ut i förhållande sina bena? o.s.v.

Så här text hos Aftonbladet:

”Snabbfakta/Skalan är inte avsedd för barn
    BMI-skalan är enbart avsedd för vuxna människor över 20 år. Det går inte att tillämpa metoden på barn, vilket klart framgår på de hemsidor som är icke-kommersiella, ofta officiella myndighetssidor.
    Ändå har tolv stater i USA infört bmi-registrering på elevernas så kallade rapportkort och i Sverige låter många skolor eleverna räkna ut sitt bmi som en del av undervisningen i hälsa.”

Lool.

Jag skulle vilja veta var alla de här läkarna och all annan sjukvårdspersonal finns som påstås använda BMI. Jag hart då aldrig stött på en enda. Alla vet att det inte är ett ofelbart hälsomått och ALLA vet att om ett muskelberg eller en päronfet storrökare kommer in så är inte BMI-svaret värt ett piss.

Ändå hör man ständiga myter om alla ”fetmadiagnostiserade muskelberg”. Det känns bara som en Klintbergare, typ ”råttan i pizzan”. ;)

Eddie Vedder wrote:
    Jag skulle vilja veta var alla de här läkarna och all annan sjukvårdspersonal finns som påstås använda BMI. )

Företagssjuksköterskan på min arbetsplats har gett många av mina kolleger som tränar diagnosen överviktig (somliga med ganska låg kf%), en väldigt vältränad kille med synliga magrutor (gissningsvis runt 12%) skulle bestämt äta mycket mer då han var kraftigt undernärd, antar hon ej gick efter BMI utan bara ögonmått där :D

Så en och annan finns det nog. Har dock väldigt svårt att tro att läkare skulle använda BMI, iaf på folk som tränar.

Eddie Vedder wrote:
    Jag skulle vilja veta var alla de här läkarna och all annan sjukvårdspersonal finns som påstås använda BMI. Jag hart då aldrig stött på en enda. Alla vet att det inte är ett ofelbart hälsomått och ALLA vet att om ett muskelberg eller en päronfet storrökare kommer in så är inte BMI-svaret värt ett piss.

Ändå hör man ständiga myter om alla ”fetmadiagnostiserade muskelberg”. Det känns bara som en Klintbergare, typ ”råttan i pizzan”. ;)

Jag har träffat många, MEN, de använder generellt bmi enbart som riktlinje på de som är tunna och bevisligen lite väl runda.

Bmi används även rätt seriöst som riktlinje vid överviktsenheter/privatkliniker där man utför GBP ;)

doktorer säger BMI för att de inte vill kalla någon fet för då blir det bara liv.

Sam wrote:
    Bmi används även rätt seriöst som riktlinje vid överviktsenheter/privatkliniker där man utför GBP ;)

Ja men det är ju ingen enskilt avgörande faktor. För om det vore det skulle ju med andra ord kroppsbyggare kunna hamna under kniven. ;) Så det är ju BMI och en total stor riskbedömning vilket är hela poängen.

Skrev om den här artikeln idag:

[http://traningslara.se/vem-anvander-egentligen-bmi-som-ensam-halsomarkor/]

Eddie Vedder wrote:

Inte sjukvården, men väl försäkringsbolagen i vart fall.
    En polare fick betala cirkus 4000kr extra för livförsäkring pga högt BMI.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.