- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 december, 2011 at 00:45 #296709Anonym anvandareMember
Jag har en kompis som vill att jag ska hjälpa henne att gå ner i vikt..
Jag känner mig förvirrad och vet inte vart vi ska börja, vilka övningar som är bra för henne (har problem med knän och fötter), hur jag ska lägga upp hennes kost, hur ofta hon ska träna osv. Ska man överlämna henne till en dyr Pt eller?
12 december, 2011 at 00:45 #57402Anonym anvandareMember12 december, 2011 at 01:04 #296710Anonym anvandareMembernu kan jag tycka att det konstigt att du tog dig an uppgiften där du kunde sagt att du inte vet hur man gör men kudos till att du vill hjälpa din kompis eller dig själv.
Egentligen är det ganska simpelt inge svårt alls. Viktnedgång = bränna mer kalorier än vad man får i sig / få i sig mindre kalorier än vad man gör av. Detta kan göras genom att äta mindre eller bränna mer i form av träning, oftast görs detta i kombination av båda.
Läs igenom denna tråden så har du i princip allt du behöver veta [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347 http://forum.body.se/showthread.php?t=22347%5D
Lycka till! Mvh
12 december, 2011 at 20:52 #296711Anonym anvandareMemberinstämmer! har du ingen koll så ja en PT som kan! jag kan inte meka med bilar, därför tar jag inte på mig att meka med dom heller
13 december, 2011 at 02:14 #296712Anonym anvandareMemberJag har inte bett som din åsikt. Tagit mig an.. jag är inte dum.. klart jag vet hur man går ner i vikt. Det som kommer in måste komma ut. Vet inte vad du försöker påpeka men vill hjälpa min kompis som väger 110kg att gå ner och börja träna utan att hon ska behöva betala någon Pt som ändå oftast inte är värd pengarna därför de gått någon PT-utbildning på 2 veckor och kan mindre än vad jag gör. Problemet är inte att jag inte vet hur man gör, jag kanske var lite oklar. Jag vill ha tips om bra övningar för henne (hennes dåliga knän och fotleder) med största chans att hon inte sliter på lederna för mycket och vill förhindra andra skador.
finns det någon annan där ute med lite tips kanske..?
13 december, 2011 at 02:15 #296713Anonym anvandareMemberDu Henrik, vad är det för snubbe du har då?
13 december, 2011 at 06:08 #296714Anonym anvandareMemberbörja med att låta henne gå ner i vikt enbart av kosten, min vännina som vägde 80 gick ner 4-5kg på två månader bara genom att sluta äta godis och dricka läsk, så bara genom att ändra på kosten kan man snabbt gå ner i vikt.
sedan kan hon börja gå lättare promenader och lätt motionscyckling, cross trainer mm, LÄTT
skippa joggning och trappmaskin!
om hon har problem med knäna, skaffa sånna här till henne [http://www.sportshop-online.se/shop/thumbnails/shop/4642/art42/h0713/890713-origpic-430362.jpg_0_0_100_100_300_388_75.jpg] (knäskydd, knävärmare) finns att köpa i de flesta sportaffärer, apoteket samt på nätet givetvis för ca 150-250kr/st samt finns ”samma pryl” fast för fotleden med.
13 december, 2011 at 07:28 #296715Anonym anvandareMemberEtt annat alternativ är om det finns någon viktgrupp på gymmet, det kan bli lite roligare att träna med andra med samma förutsättningar.
Själv började jag träna tack vare en sån 6mån kurs, nu är det över 5 år sedan och har tränat utan uppehåll (4-5ggr/vecka) tack vare den starten (innan höll man på 5ggr sen tröttade man och gjorde 1år upphehåll)
13 december, 2011 at 09:27 #296716Anonym anvandareMembersimma är väl ganska vänligt mot leder, vattengympa då man ar kommit lite längre kanske kan vara något.
13 december, 2011 at 09:49 #296717Anonym anvandareMembernördfarbrorn wrote:simma är väl ganska vänligt mot leder, vattengympa då man ar kommit lite längre kanske kan vara något.+1
glömde skriva det eftersom jag själv inte kan simma, men ska börja på vuxensimm till sommaren 😮
13 december, 2011 at 13:41 #296718Anonym anvandareMembermysglenn wrote:börja med att låta henne gå ner i vikt enbart av kosten, min vännina som vägde 80 gick ner 4-5kg på två månader bara genom att sluta äta godis och dricka läsk, så bara genom att ändra på kosten kan man snabbt gå ner i vikt.sedan kan hon börja gå lättare promenader och lätt motionscyckling, cross trainer mm, LÄTT
skippa joggning och trappmaskin!
om hon har problem med knäna, skaffa sånna här till henne [http://www.sportshop-online.se/shop/thumbnails/shop/4642/art42/h0713/890713-origpic-430362.jpg_0_0_100_100_300_388_75.jpg] (knäskydd, knävärmare) finns att köpa i de flesta sportaffärer, apoteket samt på nätet givetvis för ca 150-250kr/st samt finns ”samma pryl” fast för fotleden med.
Ja, jag har ju sagt att hon kan börja med att skippa godiset (är väl blan d de svåraste i början), tänkte jag skulle fixa ett kost schema men jag vill inte ge henne för mycket regler i början. Trappmaskin.. De har jag inte sätt på något gym ännu, hade velat prova!
Tack, kommer komma till väl användning!
13 december, 2011 at 13:43 #296719Anonym anvandareMemberConnyK wrote:Ett annat alternativ är om det finns någon viktgrupp på gymmet, det kan bli lite roligare att träna med andra med samma förutsättningar.Själv började jag träna tack vare en sån 6mån kurs, nu är det över 5 år sedan och har tränat utan uppehåll (4-5ggr/vecka) tack vare den starten (innan höll man på 5ggr sen tröttade man och gjorde 1år upphehåll)
Det låter ju toppen, ska kolla upp detta. Hon har en pojkvän som hon antagligen kommer träna med som också har samma förutsättningar ungefär. Så det är nog inget problem. Men det kan ju vara bra kanske med flera som går igenom samma sak! Tack!
13 december, 2011 at 13:46 #296720Anonym anvandareMembermysglenn wrote:+1glömde skriva det eftersom jag själv inte kan simma, men ska börja på vuxensimm till sommaren 😮
Ja men visst, varför inte! finns många som inte kan det! :up:
13 december, 2011 at 14:47 #296721Anonym anvandareMemberOm ni nu anser att ”skippa” godiset är ett stort steg för personen i fråga, så tycker jag att ni bör se över vad ni har gett er in på.
Första steget bör vara att förklara för personen vad som kommer att krävas och att det inte kommer vara någon dans på rosor.Allt för ofta hör man personer säga ”nu ska jag gå ner i vikt och börja träna” utan att alls tänka över vad som faktiskt krävs för att lyckas. Sen är dem tillbaka med handen i chipspåsen en vecka efter. :ike:
13 december, 2011 at 15:56 #296722Anonym anvandareMemberLindahill wrote:Ja, jag har ju sagt att hon kan börja med att skippa godiset (är väl blan d de svåraste i början), tänkte jag skulle fixa ett kost schema men jag vill inte ge henne för mycket regler i början. Trappmaskin.. De har jag inte sätt på något gym ännu, hade velat prova!Tack, kommer komma till väl användning!
bra att ha på vintern lixom, om jag inte kör med långkalsonger så har jag dessa på mig om jag ska gå mer än 10min
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.