ditt yrkesval…

Home Forums Repan ditt yrkesval…

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

liten fråga…

jag funderar till och från på utbildningar, kurser, yrken osv….
    hade varit kul att veta hur ni valde yrkesval och vad som fick in er på den linjen plus vad ni har för utbildning för det ni gör..

shoot!! :)
    mvh Therese

Ingen aning om vad jag egentligen vill arbeta med. Det är otroligt svårt att komma på. Som liten ville jag bli polis så jag kanske gör ett försök senare. Nuvarande arbete är på lager och delvis säljare. Trivs jätte bra just nu och har inga planer på att sluta för tillfället.

Det bästa tipset är nog att vänta med att studera tills man verkligen vet vad man vill studera till. Gjorde väktar utbildning och bekostade det själv ca 15000 kr. När utbildningen var klar var jag absolut inte sugen på att arbeta med det. Men det är bra att ha utbildningen iaf om man skulle bli arbetslös.

Sen finns det ju en kort utbildning på komvux där man kan ta ECDL – körkort dvs datakörkort. Verkar bli allt vanligare att företag kräver denna utbildning när man söker jobb som innefattar datahantering. Så man kanske ska ta den. Kostar ca 1000 kr har jag för mig.

Jag har haft en någorlunda rak linje i mitt yrkesval. Jag har två jobb o båda tjänar sitt syfte.
    Jag har alltid velat jobba med träning så PT blev snabbt mitt dröm jobb som liten. Efter gymnasiet började jag köra truck för att kunna finansiera utbildningar. I dag tjänar jag pengar som truckförare o har kul som personlig tränare. Nästa mål är att kunna livnära mig helt o hållet med träningsrelaterade yrken

Har läst Civ.Ing Elektroteknik 180p. Väldigt bra och bred utbildning och just nu är det fantastiskt lätt att få jobb.

Fördelen är att man kan välja jobb inom istort sett vad som helst och att det är hyffsat bra betalt (för att vara Sverige).

Nackdelen är att det är ganska mycket slit och man bör veta vad man ger sig in på och vara beredd att offra en del för studierna.

Anledningen att jag valde det var för att jag hade ingen som helst aning om vad jag ville jobba med så då blev det att välja den bredast utbildningen jag kunde hitta.. :)

hur mycket extra kan man egentligen dra in som pt?

Voldemaahr wrote:
    hur mycket extra kan man egentligen dra in som pt?

Beror väl på erfarenhet, utbildning och hur stort namn man är på marknaden i fråga…

Tess: Skulle inte du bli polis!? ha det gött :emo-thumb Mvh Calle

Calle Sirén wrote:
    Tess: Skulle inte du bli polis!? ha det gött :emo-thumb Mvh Calle

jo tanken var så men jag har blivit intresserad av så mycket annat…..just nu ligger det på is..jag får se om intresset vaknar sen igen…..:emo-thumb

är mest inne på att jobba inom företag på olika sätt…..har lite planer men finns så mkt på vägen som lockar :)

anestesisjuksköt…..jobbar på ambulansen, men ska snart in på operation heltid.
    fördelar: ok pengar, ute mkt, träna på arb. tid, mkt frihet, mkt ansvar, träffar många trevliga och tacksamma människor, gör verkligen skillnad på liv och död i vissa fall.
    nackdelar: nätter, helger, storhelger, många onödiga körningar, risker med att ligga mkt på vägarna, hot och våld, otrevliga och otacksamma människor.

Yrkesval? väljer folk verkligen yrke idag? de kan önska ett visst yrke genom att gå en viss utbildning. men jag kan säga att jag sett ingengörer, tjänstemän, IT-killar, bilmekaniker, elektriker, dagisfröknar, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, lärare, snickare, PT mm på fabriksgolven. så folk tar nog det som erbjuds när det kniper.

vissa idioter (ursäkta uttrycket) väljer att ta det lugnt ett år efter sin långa högskoleutbildning. vad händer då? jo, det kommer en ny grupp nyutexamenerade tjänstemän eller liknande på arbetsmarknaden och man är helt plötsligt passe hos arbetsgivarna.

Jag valde mitt yrke efter att bestämt att jag inte ville satsa på ridningen på heltid, vilket jag gjort ett tag då. Så jag bläddrade i VHS katalogen, klurade lite och valde att plugga til jurist. Spenderade fem år på GBG Universitet, tog min jur. kand. och trivs med det jag gör. Det är en bred utbildning, man kan jobba med allt från familjerätt och vårdnadstvister till affärsjuridik med företagsöverlåtelser, licensiering, avtal och allt man kan tänka sig i ett företag. Jag är inte som många mina klasskompisar som haft jurist som drömyrke länge utan för mig är det intressant, hyffsat välbetalt och ett yrke som (än så länge) funkar att kombinera med min hobby.

Erikhagberg

15000:-??;) De flesta bevakningsbolag skickar oftast själva iväg en på utbildning. Inget man behöver bekosta själv heller…

Jag har alltid varit intresserad av psykologi och människans beteende.
    Ville först bli psykolog men hade inte riktigt betygen…någon tipsade mig om socionom som är en bred utbildning där man kan jobba med människor på många olika sätt.

Jag är väl hyfsat nöjd med socionomutbildningen. MEN det är svårt att få jobb…och många jobb är myndighetsutövning där man har begränsat med resurser och tid till sina klienter :

Just nu jobbar jag inom psykiatrin vilket är ok.Men i framtiden blir det nog någon vidarutveckling av intressen för att hjälpa människor till självhjälp…inom nåt område..flummigt jag vet…så är socionomutbildningen. men det positiva är att man alltid har nytta av utbildningen så länge man jobbar med människor. den är så pass bred så.. :up:

lycka till med sökandet tess!!

Jag pluggar:
    [www.miun.se/itm/yhit]
    Distansutbildning i Nätverksdrift, för att bli nätverkstekniker/administratör.

1 termin kvar :)

Det har börjat bli ett riktigt sug efter IT folk nu. många jobb kommer nog outsourcas till utlandet ifall problemet blir större, men nätverksfolk kommer alltid behövas på plats, så jag tror att arbetsmarknaden inom den här grenen jag valt att utbilda mig inom är ganska säkrad närmaste framtiden.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.