Förbjud alla kamp o pitbullhundar

Home Forums Repan Förbjud alla kamp o pitbullhundar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 199 total)
  • Author

Jag skulle förbjuda de här samhällsfarliga hundarna om jag var politiker.
    Vem bryr sig att det är fel på ägaren.
    De skall FÖRBJUDAS HELT O HÅLLET.

[http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1020715,00.html]

det finns tusentals artiklar om attackerna som har kostat livet av många…

Porja wrote:

Varför? Då skulle det i proportionalitetens namn införas förbud på alla hundar över en viss maxstorlek eller dylikt. Eller kanske ett generellt hundförbud öht.

hårdare straff för ägarna säger jag

Det står i lagen att en hundägare är striktligen ansvarig för hunden och dess beteende och det finns inge ursäkter. man är ansvarig om så hunden smiter eller släpps lös! finns inget som heter olycka enligt lagen angående detta och detta borde användas mer av rättsväsendet! Hur ofta blir de dömda de som äger hundar som biter andra?? dags för skärpning!

Mantus wrote:
    Eller kanske ett generellt hundförbud öht.

:emo-thumb

Porja wrote:

Vilka är de samhällsfarliga hundarna?
    Hundar av specifik ras, blandras eller enskilda individer?

cgo wrote:
    hårdare straff för ägarna säger jag

Det står i lagen att en hundägare är striktligen ansvarig för hunden och dess beteende och det finns inge ursäkter. man är ansvarig om så hunden smiter eller släpps lös! finns inget som heter olycka enligt lagen angående detta och detta borde användas mer av rättsväsendet! Hur ofta blir de dömda de som äger hundar som biter andra?? dags för skärpning!

Jo, i det fallet att hunden inte beter sig på ett ”hundigt” sätt. Inte för att det på något vis är aktuellt i det här sammanhanget men det finns vissa undantag från strikt ansvarsregeln.

Mantus wrote:
    Jo, i det fallet att hunden inte beter sig på ett ”hundigt” sätt. Inte för att det på något vis är aktuellt i det här sammanhanget men det finns vissa undantag från strikt ansvarsregeln.

Men de är väldigt få isf. för vad är enligt praxis ej hundigt? har det utretts innan?

Dessa hundar är ett problem. Nuvarande lagstifting är otillräcklig. Jag är för ett förslag som förbjuder import, avel och fösäljning av dessa hundar, men inte nuvarande ägares innehav (såklart) däremot borde man överväga ett registertvång på innehavet. All oföljsamhet skall beraktas som brott och kännbara straff skall utgå. Saken är under utredning och på sikt kommer dessa hundar att försvinna.

Dessa hundar är ett problem. Nuvarande lagstifting är otillräcklig. Jag är för ett förslag som förbjuder import, avel och fösäljning av dessa hundar, men inte nuvarande ägares innehav (såklart) däremot borde man överväga ett registertvång på innehavet. All oföljsamhet skall beraktas som brott och kännbara straff skall utgå. Hur sådan lafstiftning ska utformas är under utredning och på sikt kommer dessa hundar att försvinna.

nu vet jag ej hur det är men registrering av hundar vore ett bra lagförslag

hästar skall nu ha ett eupass så varför inte hundar??
    då kan man lätt kolla vilken ägarn är och hårdare straff om man attakerar folk eller låter sin hund gå hur dom vill och är farlig för allmänheten. detta ska även bidra till att vid återkommande fall så skall hundägarförbud kunna införas. finns mycket inom lagen som räcker långt till en början om det används! Men vill man ha en vakt hund hemma för beskydd av sig själv och gården så okej men ha munkorg på allmän plats om det finns risk för tusan! (det är min åsikt) sedan alla som släpper lös sin hund, det finns ingen laglig rätt att ha sin hund lös utom jakthundar och arbetshundar. du skall ha kontroll på hunden enligt lagen och enligt praxis så har man inte det om hunden är lös.

dags gå igenom lagarna nu och börja använda dem anser jag. sett många hundar på allmän plats som husse eller matte inte har koll på. då blir man lite rädd för hundens säkerhet etc

Alla hundar kan bli farliga med fel ägare, det är inte hunden man det är fel på utan ägaren.

sedan är det klart att det finns hundar med psykiska problem som är ostabila som det finns människor.

När jag var liten var alla rädda för schäfrarna, dem va livsfarliga. I dag är det rena familjehundar. Sen va rottweilern livsfarlig. Men nu verkar den också bli allt mer accepterad. Så hur ska man bedömma hur farlig en hundras är?

Porja wrote:
    Jag skulle förbjuda de här samhällsfarliga hundarna om jag var politiker.Vem bryr sig att det är fel på ägaren.

:frust: .

Mattias L wrote:
    Alla hundar kan bli farliga med fel ägare, det är inte hunden man det är fel på utan ägaren.

sedan är det klart att det finns hundar med psykiska problem som är ostabila som det finns människor.

+1

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 199 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.