förbjud att bära slöja! basta!

Home Forums Repan förbjud att bära slöja! basta!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 99 total)
  • Author

Ja, det lär bli tufft om Kjersgaard tar över och Västerås införlivas med Danmark. Tufft lär det bli.

Bra!:up:

Jävla pack…

(syftar på artikeln)

han som skrev den, hon som la fram förslaget eller gruppen som lagen riktar sig till?

primo wrote:
    han som skrev den, hon som la fram förslaget eller gruppen som lagen riktar sig till?

Pia Kjaersgaard.

Jag tänkte lite angående slöja,

under demonstrationer så råder det maskeringsförbud, en lag som sattes in 1 januari 2006,
    men när invandrare demonstrerar så bär en del slöjor ? bryter inte de mot lagen då ?

** Förslaget innebär att personer som deltar i demonstrationer inte helt eller delvis får täcka sitt ansikte på ett sätt som försvårar identifikation om det vid demonstrationen skulle uppkomma en störning av den allmänna ordningen eller en omedelbar fara för en sådan störning **

Janpeter Sangborn wrote:
    Ja, det lär bli tufft om Kjersgaard tar över och Västerås införlivas med Danmark. Tufft lär det bli.

Vem vet? Snart kanske Skauneland blir danskt igen?:)

Maskeringsförbudet vid demonstrationer är en intressant diskussion, men har kanske inte så mycket med den här tråden att göra egentligen. Vid demonstrationer borde väl allt som kan räknas som maskering i syfte att försvåra identifiering vara otillåtet (vad vi än tycker om det).

Däremot har jag lite svårt att se vad det är som gör att olika typer av slöja är så farligt:

Är det den religiösa signalen vi är rädda för? (Men vi har väl religionsfrihet i vårt land?)
    Är det fult? (Vem bestämmer det i så fall? Finns ett statligt smakråd?)
    Är det farligt? (Är det av omtanke om utifall att bärarna skulle fastna med slöjan i bussdörren eller nåt?)
    Är det ohyfsat? (Svensk gammal sed säger normalt att kvinnor får bära huvudbonad, t o m i kyrkan, eller hur? Och har inte t o m vi gamla stofiler gett upp kampen mot kepsar inomhus?)
    Är det för att vi inte får se bärarnas vackra hår? (Det är ju lite småsnålt, men å andra sidan är det väl minst lika snålt att människor med snygga ben går i långbyxor?)
    Vad är skillnaden på slöja och bandana, kepa, hatt, huckle, diadem, pannband och allt annat som folk sätter på sina huvuden? (Borde inte även toupé bannlysas? Det är väl fult om nåt?)

Jag undrar mest vad slöjnejsäjarna är rädda för?

Janpeter Sangborn wrote:
    Maskeringsförbudet vid demonstrationer är en intressant diskussion, men har kanske inte så mycket med den här tråden att göra egentligen. Vid demonstrationer borde väl allt som kan räknas som maskering i syfte att försvåra identifiering vara otillåtet (vad vi än tycker om det).

Däremot har jag lite svårt att se vad det är som gör att olika typer av slöja är så farligt:

Är det den religiösa signalen vi är rädda för? (Men vi har väl religionsfrihet i vårt land?)
    Är det fult? (Vem bestämmer det i så fall? Finns ett statligt smakråd?)
    Är det farligt? (Är det av omtanke om utifall att bärarna skulle fastna med slöjan i bussdörren eller nåt?)
    Är det ohyfsat? (Svensk gammal sed säger normalt att kvinnor får bära huvudbonad, t o m i kyrkan, eller hur? Och har inte t o m vi gamla stofiler gett upp kampen mot kepsar inomhus?)
    Är det för att vi inte får se bärarnas vackra hår? (Det är ju lite småsnålt, men å andra sidan är det väl minst lika snålt att människor med snygga ben går i långbyxor?)
    Vad är skillnaden på slöja och bandana, kepa, hatt, huckle, diadem, pannband och allt annat som folk sätter på sina huvuden? (Borde inte även toupé bannlysas? Det är väl fult om nåt?)

Problemet är snarare vad slöjivrarna är rädda för….. att bli dumpade av sina kvinnor SOM PLÖTSLIGT UPPTÄCKT DEN UNDERBARA ”FRIGJORDHETEN”…..? Allt detta handlar antagligen om 1. Rädsla. 2. Komplex. 3. Dominansbegär 4. Den sk ”hedern”…. osv.

Janpeter Sangborn wrote:

Det handlar nog snarare om att det är kvinnoförnedrande. Män får ju göra lite hur de vill medan kvinnan skall dölja sig. Kommer inte riktigt ihåg nu men har för mig att det inte finns något i deras religion som tvingar dem till och bära slöja heller utan det mer än släkten/kulturen som har ett finger med.

Att någon som går i skolan skulle resa sig mot sin släkt och vägra bära slöja och därmed få hela släkten på sig är kanske mycket begärt.

gosh wrote:
    Det handlar nog snarare om att det är kvinnoförnedrande. Män får ju göra lite hur de vill medan kvinnan skall dölja sig. Kommer inte riktigt ihåg nu men har för mig att det inte finns något i deras religion som tvingar dem till och bära slöja heller utan det mer än släkten/kulturen som har ett finger med.

Att någon som går i skolan skulle resa sig mot sin släkt och vägra bära slöja och därmed få hela släkten på sig är kanske mycket begärt.

Kvinnoförnedrande blir det om de tvingas till det. Absolut – och då är tvånget i sig fel, inte slöjan. Lika regler för män och kvinnor ska det absolut vara dessutom.

Men vi får lite problem med vissa religioner då. Inte helt påläst, men visst är det så att judiska män måste bära hätta eller vad det heter i synagogan, medan kvinnorna slipper. Bara som ett exempel.

Eftersom vi har religionsfrihet bör vi nog skilja på det som faktiskt påbjuds inom respektive religion och det som är mer kulturellt eller rent jävla hittepå, som även du skriver. Nån som är påläst på religion kanske kan fylla på med fakta, men visst är det så att det är väldigt lite i de stora religionerna som styr hur man ska vara klädd utanför rent religiösa sammanhang (kyrkan eller ceremonier)? Det mesta är väl sånt vi människor av olika anledningar har lagt till?

Jag har bott ett tag på vandrarhem i Gbg. Där fanns också kvinnor i slöjor. När jag kom in i gemensamma köket där de redan fanns gick de genast ut utan att slänga en blick åt mig. Det säger ju en del om deras religion.

Sunnebris wrote:
    Jag har bott ett tag på vandrarhem i Gbg. Där fanns också kvinnor i slöjor. När jag kom in i gemensamma köket där de redan fanns gick de genast ut utan att slänga en blick åt mig. Det säger ju en del om deras religion.

Eller snarare om vilken kultur och tradition de lever i? Det finns även kvinnor utan slöja som agerar exakt likadant. Inte minst ett antal äktsvenska Nina Nilsson, med långt blont hår och blå ögon och helt obeslöjade, men som fått leva under knytnäven allt för länge.

Janpeter Sangborn wrote:
    Eller snarare om vilken kultur och tradition de lever i? Det finns även kvinnor utan slöja som agerar exakt likadant. Inte minst ett antal äktsvenska Nina Nilsson, med långt blont hår och blå ögon och helt obeslöjade, men som fått leva under knytnäven allt för länge.

Jag håller med.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 99 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.