Hur många här på forumet är blodgivare?

Home Forums Repan Hur många här på forumet är blodgivare?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author

Kan vara kul att se hur många av alla vältränade atleter här på forumet som är blodgivare?

Om ni är blodgivare, vad har ni för blodvärde och blodgrupp?

Om ni inte är blodgivare, motivera gärna varför! :nono:

Själv är jag stolt blodgivare med ett blodvärde på 155 (sist jag lämnade) och blodgrupp A-. :P

Jag har, med en viss oregelbundenhet, gett blod en 15-20 ggr genom åren och tänkte fortsätta med det.

om ni inte är blodgivare. motivera gärna varför!

tror du någon kommer svara på det?

Både jag och min man är blodgivare, fast jag måste göra uppehåll pga en operation.
    Man mår mycket bättre av att få lämna blod och du gör en god gärning.:up:

Ammi wrote:
    Både jag och min man är blodgivare, fast jag måste göra uppehåll pga en operation.
    Man mår mycket bättre av att få lämna blod och du gör en god gärning.:up:

Jag mår lika bra fast jag itne gör det.

MATTI wrote:
    Jag mår lika bra fast jag itne gör det.

Hur vet du det om du aldrig gjort det?

On Topic
    Ja, 4-5 ggr, uppehåll pga operation

StefanSvärd wrote:
    Kan vara kul att se hur många av alla vältränade atleter här på forumet som är blodgivare?

Oj, kom att tänka på cykling och blod-dopning nu :|

assmuscle wrote:
    Hur vet du det om du aldrig gjort det?

On Topic
    Ja, 4-5 ggr, uppehåll pga operation

Mår knappast bättre av det!? Eller känner man sig som en kung om man gör det? :|

Ville lämna blod men fick inte klartecken från min läkare.
    Han ansåg att min kropp är alltför ansträngd av skador/sjukdom för att det ska vara lämpligt. Jag skulle tydligen kunna må ganska dåligt av det. Tyvärr…:(

Japp! Stolt blodgivare en gång per år sen…1,2,3, FYRA år tillbaka! :)

nä sånt vågar jag inte :D

MATTI wrote:
    Mår knappast bättre av det!? Eller känner man sig som en kung om man gör det? :|

Prova så vet du, tänk om du skulle må som en kung. Om det är psykiskt eller fysiskt vet jag inte och det spelar ingen roll heller men sen jag började lämna blod har jag blivit lite starkare och har även sluppit att vara riktigt sjuk. Bra också att man får reda på blodvärde som kan indikera på om något är fel.

Var tredje månad de senaste 10 åren. Blodgrupp O+
    HB innan jag började lämna blod 174 nuförtiden 160.
    Jag började lämna blod efter att ha läst denna artikeln.

Quote:
    SVT TEXT 111 Tor 01 Nov 11:59:53
    Att ge blod kan minska risken för hjärtinfarkt. -Vi blev oerhört överraskade över att upptäcka ett så starkt samband mellan blodgivning och skydd mot hjärtinfarkt, säger professor Jukka Salonen vid universitetet i Kuopio till den vetenskapliga tidningen New Scientist. Undersökningen omfattar 2 862 män som följdes under nio år. Av de 153 män som var blodgivare var det bara en (0,7 procent) som drabbades av hjärt- infarkt mot 12 procent hos de övriga.

Det finns 485 000 registrerade blodgivare i Sverige,
    varav dock bara cirka hälften är aktiva. Män
    kan lämna blod fyra gånger per år och kvinnor tre
    gånger per år.

Man skulle ju kunna tänka sig att sambandet kan förklaras av att man får genomgå en del tester innan man får lämna blod, dvs det sker en viss utgallring. Dessutom kanske det bara är de som upplever sig som fullt friska som vill lämna. Gruppen blodgivare har förmodligen bättre hälsa rent allmänt än resten av befolkningen.

On topic: Har gett blod ett trettital gånger, dock ej på senare år då jag flyttat runt väldigt mycket och helt enkelt inte prioriterat det.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.