- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 april, 2011 at 12:59 #386908Anonym anvandareMember
Hejsan!
Jag står inför val till höskola och har kollat en del på kostvetarprogrammet i Umeå, någon som har erfarenheter eller fakta om hur programmet och stället är?
Mvh
10 april, 2011 at 12:59 #61112Anonym anvandareMember10 april, 2011 at 13:02 #386909Anonym anvandareMemberJag tror att ni har mer ekonomi- och restauranginriktat än vi. Men är inte säker.
10 april, 2011 at 13:08 #386910Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag tror att ni har mer ekonomi- och restauranginriktat än vi. Men är inte säker.Jasså? Det är ej något jag hört om.
Min första tanke var dietistprogrammet men fick lägga ner den tanken när jag såg antagningspoängen. Vad jag har förstått är kostvetarprogrammet en lite liknande utbildning. Jag kanske fattat fel?
10 april, 2011 at 13:11 #386911Anonym anvandareMemberTollesson wrote:Jasså? Det är ej något jag hört om.Min första tanke var dietistprogrammet men fick lägga ner den tanken när jag såg antagningspoängen. Vad jag har förstått är kostvetarprogrammet en lite liknande utbildning. Jag kanske fattat fel?
Har du inte ens kollat utbildningskatalogen?
10 april, 2011 at 13:21 #386912Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Har du inte ens kollat utbildningskatalogen?Haha jo det har jag, men det står inget om inriktning på restaurang och ekonomi.
Och vad jag har förstått kan man plugga vidare på ungefär samma saker efter båda utbildningarna men det är sjuk skillnad i kraven för meritvärde. 18,5 på diet och 13,5 på kost.
Vet du något mer om hur det är?
10 april, 2011 at 13:47 #386913Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag tror att ni har mer ekonomi- och restauranginriktat än vi. Men är inte säker.nämen eddi:) så du tror;) trevligt att läsa vad folkt tror och tycker!
10 april, 2011 at 13:51 #386914Anonym anvandareMemberTollesson wrote:Hejsan!Jag står inför val till höskola och har kollat en del på kostvetarprogrammet i Umeå, någon som har erfarenheter eller fakta om hur programmet och stället är?
Mvh
Umeå är jätte mysig stad och har fått fint omdömme av jätte många som jag vet går eller gått där, bor nära Umeå så det är ganska många:P Ska själv välja det programmet sedan.
10 april, 2011 at 14:37 #386915Anonym anvandareMemberLacyharlyheat wrote:Umeå är jätte mysig stad och har fått fint omdömme av jätte många som jag vet går eller gått där, bor nära Umeå så det är ganska många:P Ska själv välja det programmet sedan.Har hört ett flertal andra som tycker väldigt bra om staden också:up:
Har du fått några omdömen om just det programmet?10 april, 2011 at 14:42 #386916Anonym anvandareMemberTollesson wrote:Haha jo det har jag, men det står inget om inriktning på restaurang och ekonomi.Det verkar mer inriktat åt det hållet än för oss:
[http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=SGKOV]
Quote:Så läser duFörsta året på kostvetarprogrammet läser du ett basblock i kostvetenskap som bland annat består av näringslära, livsmedelskemi, kost- och folkhälsa och livsmedelsvetenskap. Under den tredje terminen ansvarar du och dina studiekamrater för driften av en utbildningsrestaurang och allt vad som hör därtill; måltidsplanering, inköp, ekonomi, logistik, ledarskap med mera. Därefter väljer du inriktning Kostekonom eller Livsmedelsinspektör
Kopplingen till arbetslivet tycker vi är viktig. Därför får våra studenter redan på den tredje terminen gå ut på två veckors fältstudier till olika företag. Senare under utbildningen ligger också den lite längre verksamhetsförlagda utbildningen (praktik). Inriktning kostekonom har verksamhetsförlagd utbildning i ca fem veckor och inriktning livsmedelsinspektör har verksamhetsförlagd utbildning i ca tio veckor. Båda inriktningarna förbereder dig för studier på avancerad nivå.
Det här kan du jobba med
En kostvetare har en bred arbetsmarknad och beroende på vilken inriktning man väljer kan yrkesrollen se olika ut. Kostekonom: Du kan bli kostchef inom kommuner, landsting och olika restaurangverksamheter. Du kan också arbeta med recept- och produktutveckling
Varför inte Uppsala?
Lacyharlyheat wrote:nämen eddi:) så du tror;) trevligt att läsa vad folkt tror och tycker!Vad menar du? Vad är det jag tycker?
10 april, 2011 at 15:51 #386917Anonym anvandareMemberTollesson wrote:Har hört ett flertal andra som tycker väldigt bra om staden också:up:
Har du fått några omdömen om just det programmet?programen är väl väldigt lika i de felsta städer?, jag skulle valt efter den miljön man vill plugga i. Är juh lite skillnad på miljön i Umeå, Uppsala, Stockholm, Göteborg osv. Jag som är en ”småstads” typ fast ändå gillar fart så blir Umeå perfekt:) Just nu går jag samhäll men läser med många som går ”hälsa idrott” och har samma lärare. Lärarna där rekomenderar umeå, om man vill läsa innom kost osv.. vet dock inte vad det har för argument. Samtidigt så blir det väl lite av en självklarhet att de rekomenderar de närliggande universiteten.
Det blir nog bra vart du än tar! du få gå efter magkänslan!10 april, 2011 at 16:45 #386918Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det verkar mer inriktat åt det hållet än för oss:[http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=SGKOV]
Så läser du
Quote:Första året på kostvetarprogrammet läser du ett basblock i kostvetenskap som bland annat består av näringslära, livsmedelskemi, kost- och folkhälsa och livsmedelsvetenskap. Under den tredje terminen ansvarar du och dina studiekamrater för driften av en utbildningsrestaurang och allt vad som hör därtill; måltidsplanering, inköp, ekonomi, logistik, ledarskap med mera. Därefter väljer du inriktning Kostekonom eller LivsmedelsinspektörKopplingen till arbetslivet tycker vi är viktig. Därför får våra studenter redan på den tredje terminen gå ut på två veckors fältstudier till olika företag. Senare under utbildningen ligger också den lite längre verksamhetsförlagda utbildningen (praktik). Inriktning kostekonom har verksamhetsförlagd utbildning i ca fem veckor och inriktning livsmedelsinspektör har verksamhetsförlagd utbildning i ca tio veckor. Båda inriktningarna förbereder dig för studier på avancerad nivå.
Det här kan du jobba med
En kostvetare har en bred arbetsmarknad och beroende på vilken inriktning man väljer kan yrkesrollen se olika ut. Kostekonom: Du kan bli kostchef inom kommuner, landsting och olika restaurangverksamheter. Du kan också arbeta med recept- och produktutveckling
Varför inte Uppsala?
Antingen har jag läst detta och glömt det eller så har jag helt enkelt slarvat och missat det.. Men tack så mycket:)
Är det kostvetarprogrammet du går Eddie? Och vad är det då i så fall för skillnad i Uppsala? Jag har ej möjlighet att kolla upp det nu så vill du ej berätta utan tycker jag ska kolla själv kan jag köra det när jag har möjighet:)
Vad jag har hört är det högre antagningspoäng till de flesta program i Uppsala, detta kan leda till ett problem för mig.10 april, 2011 at 17:03 #386919Anonym anvandareMemberLacyharlyheat wrote:programen är väl väldigt lika i de felsta städer?, jag skulle valt efter den miljön man vill plugga i. Är juh lite skillnad på miljön i Umeå, Uppsala, Stockholm, Göteborg osv. Jag som är en ”småstads” typ fast ändå gillar fart så blir Umeå perfekt:) Just nu går jag samhäll men läser med många som går ”hälsa idrott” och har samma lärare. Lärarna där rekomenderar umeå, om man vill läsa innom kost osv.. vet dock inte vad det har för argument. Samtidigt så blir det väl lite av en självklarhet att de rekomenderar de närliggande universiteten.
Det blir nog bra vart du än tar! du få gå efter magkänslan!Ahaaa, joo lite partiskt blir det nog^^
Min tanke med umeå är att komma en bit bort oc byta miljö totalt med, bor 100mil från staden trots allt:)Som det är nu går jag data/it-teknik vilket är det sämsta valet jag gjort i hela mitt liv då mitt intresse är i princip det motsatta i min mening.
Jobbet jag gärna siktar mot nu är något inom sportsnutrition så jag jobbar inom det nu som kosttillskottsförsäljare. Näringsfysiolog eller liknande skulle vara superintressant…
10 april, 2011 at 21:31 #386920Anonym anvandareMemberTollesson wrote:Antingen har jag läst detta och glömt det eller så har jag helt enkelt slarvat och missat det.. Men tack så mycket:)Är det kostvetarprogrammet du går Eddie? Och vad är det då i så fall för skillnad i Uppsala? Jag har ej möjlighet att kolla upp det nu så vill du ej berätta utan tycker jag ska kolla själv kan jag köra det när jag har möjighet:)
Vad jag har hört är det högre antagningspoäng till de flesta program i Uppsala, detta kan leda till ett problem för mig.Jag går inte kostvetarprogrammet nu men jag gjorde. Tog ju min examen i våras och nu läser jag på masternivå. Om min tolkning av deras program stämmer så är det mer av en vara än för oss ja. Vi har företagsekonomi A som obligatorisk och sedan en halv termin måltidsservice som handlar om storhushållsdrift samt lite valfria delar. Kostvetenskap A, B och C läses och det är A-kursen som är näringsläran. Sista terminen är den bästa kursen av dem alla, kostsociologi. Min favorit i alla fall och mitt främsta intresseområde.
Näringsfysiolog som du nämnde finns inte. Numera heter det nutritionist och den kräver naturvetenskaplig gymnasieutbildning.
10 april, 2011 at 23:09 #386921Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag går inte kostvetarprogrammet nu men jag gjorde. Tog ju min examen i våras och nu läser jag på masternivå. Om min tolkning av deras program stämmer så är det mer av en vara än för oss ja. Vi har företagsekonomi A som obligatorisk och sedan en halv termin måltidsservice som handlar om storhushållsdrift samt lite valfria delar. Kostvetenskap A, B och C läses och det är A-kursen som är näringsläran. Sista terminen är den bästa kursen av dem alla, kostsociologi. Min favorit i alla fall och mitt främsta intresseområde.Näringsfysiolog som du nämnde finns inte. Numera heter det nutritionist och den kräver naturvetenskaplig gymnasieutbildning.
Så det finns inte några möjligheter för mig som gått teknik?
Jag läser naturvetenskap B på distans från en annan skola nu för att över huvud taget kunna gå vidare på något naturvetenskapligt program…
Bytte intresset från data till naturvetenskapligt totalt i början av 3an:cry:För övrigt ska jag kolla in mer på uppsala och se vad som kan göras:)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.