Personlig träning, diskussion

Home Forums Repan Personlig träning, diskussion

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

När man diskuterar personlig träning här på forumet, blir det oftast en stor sågning av yrkesgruppen. Även jag sågar en hel del i trådarna.

Varför inte ha en seriös diskussion om det.

Varför är du så kritisk till PT’s? Vad har du för erfarenhet?

Om du är PT, vad tyckte du om din utbildning? Vad behöver förbättras?

För att börja.

Jag gick SAFE’s pt-utbildning 2005. Arbetat med det fram till i våras, då jag inte längre fick tid till att fortsätta studera träning.

Utbildning:
    Den är alldeles för kort. Längden på kursen gör att innehållet skalas av såpass mycket att helheten försvinner. Detta är särskilt påtagligt när det gäller anatomin. Höll en föreläsning om axlar för verksamma tränare en dag. I ett rum fullt av personliga tränare kunde ingen redogöra hur axeln arbetar.
    På utbildningarna går man igenom vad ben och muskler heter, men väldigt lite om hur dem samverkar och påverkar varandra.

Övningsanalys finns nästan inte. Vilket inte är så konstigt, då det blir omöjligt om du inte förstår hur leder och muskler samverkar.

Vad tycker ni? Säg gärna emot mig. :)

Jag funderade länge på att gå liknande utbildningar men ville inte betala för en licens som inte är värd något om du förstår hur jag menar.

Att försöka trycka in all nödvändig information på så kort tid går inte och således tycker jag kursen är rätt onödigt. Kanske kan vara en bra grund för den som vill lära sig mer men likt många andra yrken så måste man träna både teoretiskt och praktiskt i flera år innan man är en bra PT.

Många av sakerna man bör kunna kan liknas mycket vad en läkare måste studera, kan ju gå riktigt fel om man lär ut övningar fel.

Yrken har en negativ klang pga internetgurus likt mig själv tror att man kan göra så jävla bra på alla övningar själv och ändå går man runt halvfet och småskadad året runt.

Sen är det trist att personlig träning kostar så pass mycket som det gör, oftast pga stora gymkedjor anställer PTs och tar orimliga priser. Jag vill inte ge 500:- för en timme till någon snubbe som tränat i tre månader och sen gått på kurs i två veckor.

Ja kraven på träningserfarenhet borde vara hårdare. Men var drar man gränsen?
    Tycker själv att det borde vara ett minimum på 5 år av seriös träning, innan man börjar arbeta som tränare.

Tror även det skulle kunna bättra på anseendet på branschen.

Bra tråd.

Kan börja att säga att dåliga PTs är något jag kanske lite överdrivet ser ner på men där emot så ser jag helt klart upp till erfarna PTs.

Har själv planer på att utbilda mig till PT men som så många andra har jag inte lust att bara betala för att få en licens i princip där undervisningen i utbilden tar skada pga. kort utbildningsperiod.

För ett tag sedan fick jag höra om en norsk utbildning där man antingen kan plugga heltidsstudier (mån-fre) i 3,5månad eller helgkurser varje helg i 5 månader. Efter godkänd utbildning får man då internationell licens och 30 högskolepoäng samt ett betyg från utbildningen. Har som plan att hoppa på denna nästa höst och hoppas på det bästa.

Har också en liten flashig PT- och Fystränar-licens (hur flashig en sån nu än kan vara)!

Jag blev tilldelad licensen utav Eleiko efter 7 workshops (heldagar) på Eleiko Sportscenter i Halmstad. Dock får vi inte påbörja dessa workshops förrän vi läst 15hp Anatomi, Human- och Idrottsfysiologi (15hp), Ergonomi 7,5hp, Träningslära 15hp samt ett par psykologi, pedagogik och lite rehab samt skadekurser. Allt som allt 1,5 års högskolestudier innan man påbörjar Eleikoutbildningen. När man får sin licens har man 2 års (120hp) studier inom ämnet i bagaget.

Men i mitt fall är licensen bara en del av en större utbildning! Men likväl kan alla med behörighet och betyg nog hoppa på utbildningen och få en sjuhelvetes dyr pt-licens. För det är en sjukt dyr licens om man ämnar jobba som pt efter sina 3 års studer :|
    Visst bör du kunna få jobb ganska enkelt om du visar upp ditt CV.

Det saknas dock lite i utbildningen. Pedagogiken är lite väl teoretisk. Jag hade velat ha mer pedagogisk praktik på gym. Alltså få öva på att hantera olika människor med skiftande krav och mål. Det är det enda jag kommer på på rak arm som jag skulle vilja förbättra. Annars är jag nöjd :)

Tollesson wrote:
    Bra tråd.

Kan börja att säga att dåliga PTs är något jag kanske lite överdrivet ser ner på men där emot så ser jag helt klart upp till erfarna PTs.

Har själv planer på att utbilda mig till PT men som så många andra har jag inte lust att bara betala för att få en licens i princip där undervisningen i utbilden tar skada pga. kort utbildningsperiod.

För ett tag sedan fick jag höra om en norsk utbildning där man antingen kan plugga heltidsstudier (mån-fre) i 3,5månad eller helgkurser varje helg i 5 månader. Efter godkänd utbildning får man då internationell licens och 30 högskolepoäng samt ett betyg från utbildningen. Har som plan att hoppa på denna nästa höst och hoppas på det bästa.

Låter riktigt intressant. Den ska jag nog kolla upp. Har själv inte hört om den innan.

Tommy Ivarsson wrote:
    Har också en liten flashig PT- och Fystränar-licens (hur flashig en sån nu än kan vara)!

Jag blev tilldelad licensen utav Eleiko efter 7 workshops (heldagar) på Eleiko Sportscenter i Halmstad. Dock får vi inte påbörja dessa workshops förrän vi läst 15hp Anatomi, Human- och Idrottsfysiologi (15hp), Ergonomi 7,5hp, Träningslära 15hp samt ett par psykologi, pedagogik och lite rehab samt skadekurser. Allt som allt 1,5 års högskolestudier innan man påbörjar Eleikoutbildningen. När man får sin licens har man 2 års (120hp) studier inom ämnet i bagaget.

Men i mitt fall är licensen bara en del av en större utbildning! Men likväl kan alla med behörighet och betyg nog hoppa på utbildningen och få en sjuhelvetes dyr pt-licens. För det är en sjukt dyr licens om man ämnar jobba som pt efter sina 3 års studer :|
    Visst bör du kunna få jobb ganska enkelt om du visar upp ditt CV.

Det saknas dock lite i utbildningen. Pedagogiken är lite väl teoretisk. Jag hade velat ha mer pedagogisk praktik på gym. Alltså få öva på att hantera olika människor med skiftande krav och mål. Det är det enda jag kommer på på rak arm som jag skulle vilja förbättra. Annars är jag nöjd :)

Eleiko är den ända som jag rekommenderar i dag.

Har träffat en del gamla skolkamrater till dig, måste medge att flera har imponerat på mig. Främst på det teoretiska planet.
    Personer som läst Biomedicin med fysisk träning som inriktning får en rejäl bas att bygga på. Mycket attraktiva som PT.

När det gäller pedagogiken så är det ett svårt ämne att lära ut. Det har så mycket att göra med ens personlighet. Har träffat många tränare som fallit på just pedagogiken. Man måste hålla ett öppet sinne och hitta sitt sätt att kommunicera.

Tollesson wrote:
    Bra tråd.

Är det AFPT? Om du hoppar på deras utbildningar i Sverige så kan du få mig som föreläsare. :)

Eddie Vedder wrote:
    Är det AFPT? Om du hoppar på deras utbildningar i Sverige så kan du få mig som föreläsare. :)

AFPT låter riktigt lovande. Kunde inte hitta någon lista på föreläsarna. Men såg vart dem skulle hålla till i Ystad. Är Seth Ronland (nej, kan inte stava hans efternamn :)).
    Helt klart värt att gå på i sådana fall.

Eddie Vedder wrote:

Naaj, Active Education heter det.

Men du, gör du några föreläsningar för allmänheten också? Hade varit kul att gå på i så fall.

Tollesson wrote:
    Men du, gör du några föreläsningar för allmänheten också? Hade varit kul att gå på i så fall.

Ja jag brukar ställa mig med megafon på torget och tala inför allmänheten. :D

Nej men skämt åsido, får jag ett erbjudande så överväger jag det förstås. Även om det inte är något jag har ”full snurr” på så länge jag pluggar.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.