- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 juni, 2009 at 22:55 #63637Anonym anvandareMember1 juni, 2009 at 22:55 #431000Anonym anvandareMember
Jag har tyvärr dragits in i en liten tvist nu!
Det var ett par hemma hos mig tidigare ikväll och tittade på en gräsklippare jag hade till salu, han sa att han skulle köpa den och jag sa att visst får du det. Han skulle bara skaffa en kärra och lovade att hämta den på onsdag. Senare nu på kvällen ringde en annan kille och köpte den över telefon utan att pruta eller någonting (det är väl förvisso skit samma). Hur som helst så kom han nu samma kväll och hämtade klipparen.
Jag ringde upp den första killen direkt efteråt och sa att tyvärr är gräsklipparen köpt och i och med att du inte lämnade någon handpenning utan att vi bara hade ett muntligt avtal så vågade jag ju inte hålla kvar den utan sålde den till nästa kille som kom och köpte den direkt.
Då hävdar denna första kille att vi har ett avtal och han har vittne (frugan) på att han har köpt den (muntligt) och därmed är han den rättfärdiga köparen och att jag är skyldig till att sälja den till honom. Han vägrar släppa den och tvingar mig till att ringa den killen som hämtade klipparen och bryta våran affär och hämta tillbaka klipparen för att sen sälja den till den här första killen.Inga kvitton är skrivna eller så men han som köpte den har ju tagit hem den och nu är då frågan om den första killens vittne räcker för att han ska vara rättmätig köpare även utan vare sig kvitton, handpenning eller något annat.
Ord står mot ord + hans ”vittne”. Jag vill ju inte behöva ringa han som köpt den och tvinga han till att lämna tillbaka den för att jag tydligen lovat en första köpare att han skulle få den fast bara muntligt.
Vad fan ska jag göra?
1 juni, 2009 at 23:00 #431001Anonym anvandareMember1. Finns inga papper eller handpenning så först till kvarn. Det är din gräsklippare så länge det inte finns några papper elelr pengar som stöder hans version att du har sålt den/lovat hålla den till honom.
2. Hans så kallade vittne är partisk så det håller inte.
3. Hot kommer han inte långt med. Det blir bara mer problem för honom.1 juni, 2009 at 23:09 #431002Anonym anvandareMemberZoltan Szabo wrote:1. Finns inga papper eller handpenning så först till kvarn. Det är din gräsklippare så länge det inte finns några papper elelr pengar som stöder hans version att du har sålt den/lovat hålla den till honom.
2. Hans så kallade vittne är partisk så det håller inte.
3. Hot kommer han inte långt med. Det blir bara mer problem för honom.Tack för hjälpen! Hoppas det är såhär, det var nämligen det jag hade för mig, dvs att utan kvitto eller handpenning så borde jag få välja vem jag säljer till!
Hans vittne är väldigt partiskt då det är hans fru som sagt! Hot har han redan kommit med, jag har till och med blivit orolig och orkar verkligen inte med sånt här nu. ;(
1 juni, 2009 at 23:10 #431003Anonym anvandareMemberSkit i idioten. Zoltan har rätt, han har fel. Så länge du inte har problem att se dig i spegeln så är det inte ditt problem. Framförallt inte om killen är otrevlig.
1000kr klockan 17:00 är två timmar mer användbart än 1000kr klockan 19:00, det borde kom-och-hämt-nisse också fatta.
Ring polisen om du känner att du tar hotet på allvar.
1 juni, 2009 at 23:17 #431004Anonym anvandareMemberNej, hotet tar jag inte på allvar, men han skulle ringa upp igen till helgen så jag vill bara ha lite mer kött på benen innan han ringer för han lät väldigt säker på sin sak och jag har ju absolut noll koll på sånt här. Har alltid kört med att handpenning eller kvitto gäller men han påstår annat.
Det är inga stora pengar det handlar om heller, 2500kr så jag förstår inte varför han blir sån. Men men, skit samma. Han kommer ringa upp, jag får väl helt enkelt säga att jag tappat bort köparens nummer och inte kan få tag i gräsklipparen längre!
1 juni, 2009 at 23:34 #431005Anonym anvandareMemberJag hade isf skitit i att ta diskussionen helt, eftersom att du har rätt och han har fel finns det inte mycket för dig att göra.
1 juni, 2009 at 23:47 #431006Anonym anvandareMemberSka du följa lagen så äger du inte längre gräsklipparen då den nya ägaren är i besittning av den och har flyttat den, att fysiskt flytta den vid köp äger faktiskt stor vikt. Muntliga avtal är giltiga men att bevisa deras existens är väldigt svårt. Kontentan killen som betalade och hämtade äger nu gräsklipparen, neka till att du hade ett avtal med den andra killen.
1 juni, 2009 at 23:54 #431007Anonym anvandareMemberA. Smith wrote:Ska du följa lagen så äger du inte längre gräsklipparen då den nya ägaren är i besittning av den och har flyttat den, att fysiskt flytta den vid köp äger faktiskt stor vikt. Muntliga avtal är giltiga men att bevisa deras existens är väldigt svårt. Kontentan killen som betalade och hämtade äger nu gräsklipparen, neka till att du hade ett avtal med den andra killen.Det räcker att läsa det första inlägget så vitt jag kan se…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.