- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 januari, 2010 at 00:32 #59463Anonym anvandareMember6 januari, 2010 at 00:32 #348091Anonym anvandareMember
Tipsade tidigare om Fredrik Strängs bok K2 På Liv och Död, vilken
var mycket läsvärd och spännande. Då han försökte bestiga berget
filmade han också en hel del, och det resulterade i en dokumentär.Dokumentären finns på SVTs hemsida:
[http://svtplay.se/v/1827955/dokumentarfilm/ett_rop_fran_varldens_tak http://svtplay.se/v/1827955/dokumentarfilm/ett_rop_fran_varldens_tak%5D[img=http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:rZ9LnuzNYbJqfM:http://194.68.4.214/bilder/b/9789137135038.jpg%5D
6 januari, 2010 at 01:38 #348092Anonym anvandareMember1827955
6 januari, 2010 at 15:13 #348093Anonym anvandareMemberTack Branzén, snyggt.
6 januari, 2010 at 15:33 #348094Anonym anvandareMember..vilken rysare … satt som limmad framför TV:n i går kväll när de visade dokumentären.
6 januari, 2010 at 15:49 #348095Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Tack Branzén, snyggt.Code:1827955ger ovanstående resultat ifall du – eller någon annan – skulle vilja länka in en video från SVT Play…
6 januari, 2010 at 16:11 #348096Anonym anvandareMemberÄntligen lite kvalité i Tv-rutan utöver det vanliga WT-utbudet
Klättrar du någonting själv Gettodachoppa?
6 januari, 2010 at 17:18 #348097Anonym anvandareMemberTack för tipset, den va riktigt jävla bra.
6 januari, 2010 at 21:09 #348098Anonym anvandareMemberRichard Wagner wrote:Äntligen lite kvalité i Tv-rutan utöver det vanliga WT-utbudetKlättrar du någonting själv Gettodachoppa?
Klättrar är väl synd att säga, men jag vandrar i alla fall en gång per år i
våra svenska fjäll. Nu har det blivit en del turer till Kebnekaise.
Dagdrömmer väl lite om att någon gång vandra till Everest Basecamp,
men det får bli ett senare projekt.Om man läst Strängs bok så är dokumentären lite snuttifierad. Boken
beskrev de tragiska händelserna mer ingående och mer skrämmande. Men
filmen var intressant den med, helt klart. Sträng verkar vara en sund
människa med schyst inställning till klättring och äventyr, jag gillar det.6 januari, 2010 at 21:20 #348099Anonym anvandareMemberNu har jag inte läst något med den Herr Sträng, och har ingen aning om hur schysst inställning han har, men brukar inte bergsbestigare rent generellt bli en aning fanatiska när det kommer till berg?
”Samtliga ska delta i nya bergsbestigningsexpeditioner under 2009.”
6 januari, 2010 at 21:37 #348100Anonym anvandareMemberDavid Eriksson wrote:Nu har jag inte läst något med den Herr Sträng, och har ingen aning om hur schysst inställning han har, men brukar inte bergsbestigare rent generellt bli en aning fanatiska när det kommer till berg?”Samtliga ska delta i nya bergsbestigningsexpeditioner under 2009.”
Jag vet inte. Det är ett brinnande intresse och ett kall som säkert delas av tusentals andra som sysslar med allt ifrån motorsport till fallskärmshoppning. Det är nog en väldigt fin linje mellan att vara fanatisk (vilket jag översätter till dumdristig) och att göra riskfyllda saker utan att för den sakens skull spela med livet som ständig insats.
Om man nu ska prata om just bergsbestigning så beskriver Sträng det ganska bra gällande att våga vända om då man har de dåliga oddsen klara för sig. Det kan inte vara lätt att ta rätt beslut på 8000 meters höjd, och samtidigt vara svintrött efter att ha planerat, vandrat, klättrat och kämpat i veckor i tunn luft. Jag kan omöjligen sitta här i värmen i min lägenhet på 20 meters höjd över vattennivån och tycka så mycket om det. Men jag kan fascineras av viljan många har att nå näst intill omöjliga mål.
6 januari, 2010 at 23:26 #348101Anonym anvandareMemberDessa herrar är nog fullt medvetna om de faror som väntar över 8000 m. Att de planerat nya expeditioner 2009 styrker den teorin.
Men jag kan förstå deras drivkraft att ändå våga fortsätta, att sätta sina fotavtryck på snö som länge varit orörd.
Man kan ju bara spekulera i hur det hade gått om alla haft sin utrustning på plats och dem hade kunnat ge sig iväg när det var tänkt.Jag håller själv inte på med bergsklättring men fjällvandrat sedan den dag jag tog mina första steg. Det är en fysisk men även en mental resa man företar sig. Efter några vändor i sarek och norra storfjället känns solsemestrarna rätt triviala.
De finner sin lycka 8000+ och jag antar att det är där de hör hemma.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.