Telefonförsäljare

Home Forums Repan Telefonförsäljare

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Tjena alla body-medlemmar!

Det ligger till såhär att jag som fattig student tagit ett jobb som telefonförsäljare under sommaren och trivs faktiskt rätt bra. Jag söker nu tips på hur man ska sälja, vara i telefonen o.s.v. Alla som hatar telefonförsäljare behöver inte nämna det här 😮

Tack så mycket på förhand för alla tips :)

Tips som jag kan komma på är typ att du pratar med positiv röst och typ säger så här: Hej jag heter …. och ringer från ….hur står de till? osv…

Sammanfatta dig så mycket du bara kan, kom inte med något utdraget upplägg om varför det du säljer är så förbannat bra för det vet de redan att du tycker. Komprimera skitsnacket så får du så fort som möjligt reda på vilka som är intresserade och inte, och får fler samtal gjorda = troligen fler sälj, alltså bättre provis.

Tack för tipsen allihopa :)

R. Lilja: Det känns som att man har potential faktiskt men det är rätt svårt att gå på avslut, dvs. jag får kunden intresserad man han tackar ändå nej tillslut. Tror det är det jag måste förbättra som mest. Produkten jag säljer förövrigt är inte kallsonger eller något utan någon som verkligen hade underlättat för kunden, en bra produkt med andra ord.

När du pratar om olika tekniker, vilka är dessa och var kan man läsa lite om det?

Det hela beror lite på vad det är för produkt som ska säljas. När jag jobbade med telesale och satt o sålde tex lotter så körde jag med pang-på metoden där varje samtal i snitt kanske varade 1-2 minuter. Säljer man däremot något mer seriöst såsom abonnemang & prenumerationer så kan man dra på telefonrösten.

En variant som en kompis alltid körde med var när han ringde upp singeldamer i Norrland, då frågade han efter deras efternamn, konstpaus, och ”hmmmm, tänk om vi skulle gifta oss, då skulle jag heta William -tjejens efternamn- det låter ju som förutbestämt” (du anar inte hur ofta det här resulterar i att tjejen ville ha en morgontidning.

För det första.. Vad säljer du för produkt? Det kan ju vara lite olika pga det.

Men annars, presentera dig ”Hejsan hejsan, ……… heter jag och jag ringer från …… , HEJ.. ”

Och kom ihåg, det är DU som ska leda samtalet, inte kunden. Prata högt och tydligt, inte för snabbt.

Pratar du högt så lyssnar dom på dig, ganska så självklart liksom. Man tappar intresset för folk som sitter och viskar när dom ringer till folk.

Började själv nyss som telefonförsäljare.

I ren allmänhet hatar väll alla människor telefonförsäljare. Eftersom man ofta blir störd på kvällen när man kommit hem från jobbet osv.
    När de ringer till mig brukar jag lyssna om det är väldigt kortfattade. Men börjar de babbla om massa saker som inte rör produkten så lägger jag på.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.