Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1,516 through 1,522 (of 1,522 total)
  • Author
    Nicotin wrote:
    var det ett svar/kommentar på emlans svar på min fråga ?

Svar till Emlan, jag har testat en del andra ” icke ” långzoom objektiv och jag tycker att det blir inte bra/räcker inte till på vissa racing banor som tex gotland ring att ” nå fram ”

testat ett 70-200 som funkade perfa ( sigma ) men det finns många mycket duktiga fotografer här som kanske har mer idéer.

För 4-5k för ett beg objektiv på ebay kommer man mycket långt med.
    framför allt med den låga dollar kursen som nu är.

Jag fotar inte porträtt utan det kommer nog bli 80% motorsport och resten landskap/natur.

’Aha du fotar racingbanor då kan man inte direkt gå nära nu hänger jag med ;)

70-200 tamron eller canon skulle jag satsa på canons 4L kanske funkar om du inte behöver 2,8 tänkte jag prismässigt kan du ju köpa canon 70-200 4 IS för jag tror att det är bra med IS när man fotar motorsport men den erfarenheten har jag inte tyvärr.

Lycka till ;)

J.v.K wrote:
    yeah :up:

mycket omtyckt glugg

Den är super men lite dyr och klumpig men med alla tränade armar här inne är det nog inga problem :emo-thumb

Absolut inget fel med 70-200 gluggar för porträtt foto.. Tvärtom så är t.ex nikkor 70-200 2.8 en grymt bra porträtt glugg, med underbar kontrast,färgåtergivning och bokeh, kostar iofs 20 papp. Men helt klart värt pengarna och personligen skulle jag inte istället nöja mig med en glugg för 4k om man ska fota kommersiellt.

Canon har likvärdiga alternativ, men visst Nikon och Canons egna gluggar kostar bra mycket mer än tamron och andra 3:e parts tillverkare. Dock, enligt mig, helt klart värt den skillnaden i pris.

Håller iofs med om att Tamrons 28-75 2.8 är en väldigt, väldigt prisvärd glugg. Samma med samyangs 85 1.4, sjukt bra optik om man tittar på den lilla peng det kostar. Dock inte på samma nivå som en Nikkor 70-200 eller Nikkor 85 1.4 eller 1.8, men visst, skillnaden i pris är stor och väger in den med förstås.

Annars är ju en bra 24 1.4 eller 35 riktigt användbart för porträtt och själv kombinerar jag just en nikkor 70-200 med en 24 1.4 för porträtt + macroglugg. Men ska man fota på en racingbana så tycker jag absolut att man behöver en riktigt bra och ljusstark 70-200 med en tc förstås.

Flexiblare att hosta upp pengar för en kanonbra 70-200 2.8 med en bra tc istället för att köpa en långsammare 300 eller 400 som förmodligen även har sämre optik.

Kombinera din 70-200 med en 14-24 eller 11-16 eller något liknande så täcker du in både racingbanan och natur, porträtt.

emlan24 wrote:
    Den är super men lite dyr och klumpig men med alla tränade armar här inne är det nog inga problem :emo-thumb

Till vad den presterar är den i mitt tycke varken dyr eller klumpig.

Kan man klara sig utan IS (och det gör man om man fotar motorsport) så finns det 70-200 4L att hitta för 4-5000:- på bla fotosidan ([http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=153014]).

Nicotin wrote:
    var det ett svar/kommentar på emlans svar på min fråga ?

Ja. Jag höll inte med i någonting hon skrev, alls, ungefär. Sågade hennes svar, hennes bilder på hemsidan och fan vet. Tog i lite mycket helt enkelt, men ångrade mig halvvägs haha – det vart i överkant, så att säga.

Beställde nyss ett 70-200 2.8 IS.
    Sjukt så mycket pengar för hobbyverksamhet.

Marcus Syvertsen wrote:

Du vill alltså ha full HD, inte 720? Och om du vill ha hög FPS-rate så är stillbildskameror big no-no, de går inte över 30 vad jag vet.

Nu finns det! Testat, någon?
    [http://www.hdwarrior.co.uk/2011/08/04/the-sony-a77-dslr-with-1080-50p-full-hd/]

Och Act of Valor (som toppade biolistan i USA förra veckan) är tydligen inspelad med digitalkameror med avancerade objektiv.
    [img=http://files.dvinfo.net/wp-content/uploads/2012/02/actofvaloronset3.jpg]

Viewing 7 posts - 1,516 through 1,522 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.