Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 1,522 total)
  • Author

Om du ändå ska lägga 10k på ett objektiv, titta på annat än 18-55:an också.

[http://www.the-digital-picture.com/reviews/Canon-EF-24-70mm-f-2.8-L-USM-Lens-Review.aspx]

Ungefär samma objektiv som jag jag sneglat på. Kanske dyker upp nått nytt kul på mässan alla pratar om. Kanske Tamron och Sigma kommer med något normalzoom med stabilisering!

Hur effektivt och nödvändigt är stabilisering? Jag är en sån som är skakig på hand när jag fotograferar :D

melancoolio wrote:
    Ungefär samma objektiv som jag jag sneglat på. Kanske dyker upp nått nytt kul på mässan alla pratar om. Kanske Tamron och Sigma kommer med något normalzoom med stabilisering!

Hur effektivt och nödvändigt är stabilisering? Jag är en sån som är skakig på hand när jag fotograferar :D

Om du är väldigt skakig som en kärring så är stabilisering guld värt, såklart. Det är lite det som är grejen, liksom.

Men generellt sett så tycker jag att det är onödiga pengar om man har begränsad ekonomi. Skillnaden mellan EF 70-200mm F2,8L och EF 70-20mm F2,8L IS har jag för mig är straxt över 7,000kr nypris. Det tycker iaf jag är korkat mycket.

Marcus Syvertsen wrote:
    Om du är väldigt skakig som en kärring så är stabilisering guld värt, såklart. Det är lite det som är grejen, liksom.

Men generellt sett så tycker jag att det är onödiga pengar om man har begränsad ekonomi. Skillnaden mellan EF 70-200mm F2,8L och EF 70-20mm F2,8L IS har jag för mig är straxt över 7,000kr nypris. Det tycker iaf jag är korkat mycket.

Ja det är rejäl skillnad på pris. Är sugen på att klippa deras Canon EF 70-200/4,0 L USM i framtiden när jag växt ur mitt reseobjektiv (om jag nu gör det). Tycker det verkar prisvärt.

Man blir skakig när man har med sig kameran när man är ute och cyklar! :D

melancoolio wrote:
    Ja det är skillnad. Är sugen på att klippa deras Canon EF 70-200/4,0 L USM i framtiden när jag växt ur mitt reseobjektiv (om jag nu gör det). Tycker det verkar prisvärt.

Jag har en sådan. Säg till om du vill prova före du bestämmer dig, jag lovar att du inte kommer bli besviken nämligen. :D

Och om du nu ska köpa en när tiden passar så kan du köpa min billigt, jag fick en bra deal på den så då enligt spelets regler ger jag nästa ägare en fair deal också. Är nämligen på brinken att byta upp mig till 2,8. :)

Marcus Syvertsen wrote:
    Jag har en sådan. Säg till om du vill prova före du bestämmer dig, jag lovar att du inte kommer bli besviken nämligen. :D

Och om du nu ska köpa en när tiden passar så kan du köpa min billigt, jag fick en bra deal på den så då enligt spelets regler ger jag nästa ägare en fair deal också. Är nämligen på brinken att byta upp mig till 2,8. :)

Du har fina leksaker du :D Får se vad det blir för köp framöver. Får höra av mig till dig innan jag slår till. Syrran är ofta i N.Y så jag kommer utnyttja henne lite när det gäller kameraprylar. Fast begagnade välskötta saker är inte helt ointressant :)

Äh, edit. Ska inte göra om den här tråden till hötorget. Är ju för fan moderator, kanske är bra om åtminstone jag följer reglerna. :D

Marcus Syvertsen wrote:
    Äh, edit. Ska inte göra om den här tråden till hötorget. Är ju för fan moderator, kanske är bra om åtminstone jag följer reglerna. :D

Halva pris till dig kompis! :D

Ja ja. Är ett normalzoom som jag är intresserad av i första hand men som sagt deras Canon EF 70-200/4,0 L USM har jag varit intresserad av sen jag köpte kameran. Stabiliseringen är som sagt dyr till dom objektiven.

No more hötorget!

melancoolio wrote:
    Du har fina leksaker du :D

Sitter du där borta med din höghastighetskamera och tar typ 10 bilder per sekund när en annan får nöja sig med fullformatsskit á 3,5. Vet du hur svårt det är att fota grejer som rör sig fort?

Ska till kolmården på fredag. Ska vi byta kamera över dagen, så bjuder jag på en bärs? :D

Marcus Syvertsen wrote:
    Sitter du där borta med din höghastighetskamera och tar typ 10 bilder per sekund när en annan får nöja sig med fullformatsskit á 3,5. Vet du hur svårt det är att fota grejer som rör sig fort?

Ska till kolmården på fredag. Ska vi byta kamera över dagen, så bjuder jag på en bärs? :D

Min kamera är lite upptagen dom närmaste dagarna…hehe!

Hjälper gråfilter mycket vid långa slutartider och mycket dagsljus?

Marcus Syvertsen wrote:
    Om du ändå ska lägga 10k på ett objektiv, titta på annat än 18-55:an också.

[http://www.the-digital-picture.com/reviews/Canon-EF-24-70mm-f-2.8-L-USM-Lens-Review.aspx]

Skulle gärna vilja ha från 16, 17, 18mm, denna startar väl på 24. Och detta kostar 12k ;)
    9.500 är nog smärtsamt :D

Men tack för tipset, ska läsa recensionen nu!

[http://www.digitalcamerareview.com/assets/5992.jpg]
    [http://www.digitalcamera.jp/html/HotNews/image/2005-05/30/zigview-2.JPG]
    [http://www.digitalcamerareview.com/assets/5994.jpg]

Bara jag som blev fullständigt kär i den här grejen? Herregud vad fet. Här är modellen S2C, till Canon 5D bland annat. Vilken klockren liten pryl! :D

[img=http://www.vertucatalog.lv/prod_pic/mid_5110.JPG]

En liten fråga från en nyfiken.

Om man exempelvis ska fota en boxningsmatch. Vad behöver man för kamerautrusning, objektiv, stativ, blixt osv. Förutsatt att det är väldigt nära ringside.

Tips välkomnas!

melancoolio wrote:
    En liten fråga från en nyfiken.

Om man exempelvis ska fota en boxningsmatch. Vad behöver man för kamerautrusning, objektiv, stativ, blixt osv. Förutsatt att det är väldigt nära ringside.

Tips välkomnas!

Beror på vad du ska göra. Men om jag var du och skulle plåta boxning skapligt nära ringside skulle jag sitta utan stativ, med höghastighetskamera med bra isotolerans, samt en riktigt snabb glugg á 70-100mm någonstans där, beroende på hur nära du vill gå.

Din kamera duger skitbra till uppgiften, och om du vid sidan av det skulle ha något sportobjektiv modell medellång tele med sjysst ljuskänslighet så vore det bra. Om Sigma 50-150mm F2,8 hade snabbare AF-motor så skulle den vara bra.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.