Vilken dator sitter ni inne på?

Home Forums Repan Vilken dator sitter ni inne på?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 31 through 41 (of 41 total)
  • Author
    IATOAON wrote:
    Det beror ju såklart på vad man använder och vilken teknik den produkten nyttjar. Produkten måste även installeras/konfigureras korrekt för fungera optimalt i den miljö den finns, gör man inte det blir resultatet inte det man förväntar sig. Givetvis finns det inget som plockar allt pga hur dagens AV är designade (patternbaserat) men man är betydligt bättre idag på att plocka zerodaymalware pga gemensamma rapporteringsnätverk med honeypots samt att man även satsar på ”beteendemonitorering”. Den enterpriseprodukt jag främst jobbar med kombinerar denna ”beteendemonitorering” med ”brandväggsfunktionalitet” som gör att du kan låsa ner enskilda hostar alt subnät för förhindra spridning och det innan något pattern ens är påtänkt. AV är ju bara en del av hur man ska bygga en säker miljö, ett gott skalskydd och ens eget beteende är minst lika viktigt. Det är nästan viktigare se till att patcha sitt OS samt sina applikationer än att se till så ens AV är up to date. Hur vi än vrider och vänder på det kan jag garantera dig att en bra uppsatt AV miljö sparar många miljarder varje år för företagen. Det är tveklöst så att impact och kostnad är betydligt högre i missköta miljöer än de som har koll när de drabbas av utbrott.

Att du inte hittar virus vid scanningstillfället kan bero på flera saker, det kan tex ha förändrat sig själv ett flertal ggr sedan det installerades och just när du scannar har inte pattern fått med den nya versionen. Det kan även va så att skiten numera ligger i bootsektorer osv och därför inte hittas. Hade du haft ett AV installerat när du eventuellt smittades hade det förmodligen hittat ”droppern” och du hade inte fått in den malware som ”droppen” sedan installerar innan den tar bort sig själv.

För du ska slippa installera/avinstallera så kan jag rekomendera [http://housecall.trendmicro.com] nästa gång du ska scanna.

Nu ska jag ju inte försöka lära far göra barn; jag är övertygad om att du kan det här området betydligt bättre än jag:) Och jag tror definitivt att en bra uppsatt AV-miljö kan spara miljoner för företagen – men till stor del beroende på att deras användare helt enkelt inte fattar hur man använder en dator. Min erfarenhet är att folk får in virus i stor utsträckning för att de helt enkelt är nötter som sitter och klickar på länkar i e-post, på msn, öppnar roliga bilder, surfar suspekt porr etc etc.

Tack för tipset för övrigt:) Och jag vill inte vara den som är den, men ja:

Jag sitter på en skitdator; Lifebook S Series 1.6 Ghz. Typ 4-5 år gammal tror jag. Sämst i tråden.

Sedan någon timme tillbaka är jag lycklig, stolt och hänförd ägare av en iMac 21,5 tum.

En helt magisk jävla pryl ffs! Det var väl det jag visste hela tiden.

Trådens rubrik är ju rätt generell och lämnar även utrymme åt vem som har den coolaste datorn kategori nostalagi.

Hemma i gömorna har jag en bärbar (läs släpbar) Victor med monocrom skärm. Den har en klockfrekvens på 17 mhz och är fullt fungerande. Hårddisken är på 16 mb men gick att stacka till ca 22 mb. Noterbart är även att denna best saknar batteri så det är alltså en portabel dator som kräver nätström. Finns även ett nätverkskort till den som är ungefär i storlek som en kartong till en mobiltelefon. Tyvärr finns det inte kvar så kan inte kolla vilket gränssnitt det hade.

IATOAON wrote:
    Trådens rubrik är ju rätt generell och lämnar även utrymme åt vem som har den coolaste datorn kategori nostalagi.

Hemma i gömorna har jag en bärbar (läs släpbar) Victor med monocrom skärm. Den har en klockfrekvens på 17 mhz och är fullt fungerande. Hårddisken är på 16 mb men gick att stacka till ca 22 mb. Noterbart är även att denna best saknar batteri så det är alltså en portabel dator som kräver nätström. Finns även ett nätverkskort till den som är ungefär i storlek som en kartong till en mobiltelefon. Tyvärr finns det inte kvar så kan inte kolla vilket gränssnitt det hade.

Sweet8) Har faktiskt för mig att jag haft någon Victor vid något tillfälle. (Inte samma modell dock.)

Det mest exotiska jag har i gömmorna är en VIC-20 tror jag, om inte mina föräldrar slängt den. Den tyckte jag var läskigt ball när jag var liten:happy:

Nåt som var ganska kul med de gamla 286-486:orna var ju att spelen ofta var avsedda för en viss processorfrekvens. Testade man ett spel för 386 på en 487 med 33mhz processor så gick allting mkt snabbare :P

Acer Aspire

Windows 7
    processor ; i5
    6gb RAM
    1TB minne
    Nvidia GF GTX 460

kristus wrote:
    Apple iMac 27″ CI7 2,93Gz
    12GB Ram
    Radeon HD 5750
    1TB intern HD och 2TB extern

I love it :)

Exakt samma uppsättning hemma! Fantastisk dator! :up:

Sen en NEC 2690 skärm bredvid så det finns gott om arbetsyta ;)

Min nya uppsättning är följande

1. Imac 27″ i5
    2. MacbookPro
    3. Ipad (tyvärr)
    4. 27″ Cinema (köpte den igår)

/Handtag

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

2x Crucial RealSSD C300 2,5″ 128GB SATA 6 Gb/s, upp till 355MB/140MB

ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366 ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, TUF, CeraM!X

2x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

ASUS Radeon HD 5870 2GB EYEFINITY 6 PCI-Express 2.0, GDDR5, 6x mini-DisplayPort, ”Voltage Tweak”, 850MHz

Corsair TX 750W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

BenQ 24″ LED EW2420 1920×1080, 12M:1, 6ms, VGA/DVI/HDMI, USBx4

windows
    processor 7.5
    minne ram 7.5
    grafik 7,8
    primär hårddisk 7,9

funkar att spela på :up:

Andreas Guiance wrote:
    (Av någon anledning har jag aldrig blivit ett riktigt fan av att använda två skärmar…vet inte varför.)

Har nu börjat använda min 55″ led som andraskärm.. Främst om jag kollar typ en dokumentär/sport osv på den och jobbar på den andra dock. Fattar inte varför jag inte hackat flash tidigare.

Viewing 11 posts - 31 through 41 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.