Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Den seriöse periodaren
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 februari, 2011 at 21:00 #386837Anonym anvandareMember
Namn: Andreas Lindman
Född: 1986
Bor: Luleå
Längd: 178cm
Vikt: 86kgBakgrund: Jag var en periodare som började styrketräna på gymnasiet, tränade ett halvår för att sen lägga mig i dvala lika länge för att sen inleda en period igen, varje gång med varierande ambition och resultat.
Allt ändrades då jag flyttade till Luleå för studier, har nu tränat sammanhängande i ett och ett halvt år.Mål: Första målet är att lägga mig på 80kg som bör ske innan slutet av maj (~12v) för att därefter köra mer styrkepass istället för kondis.
Anledningen till att jag startar en journal:
Har precis inlett mitt livs första deff och ser ett gyllene tillfälle att få konstruktiv kritik av kunniga människor bara jag tar till vara på möjligheten att föra en bra journal.Träningsupplägg under deff:
Rullande tre-split med mycket bänkpress, knäböj, chins och marklyft.
Pass 1: Rygg/biceps/underarm/mage
Pass 2: Bröst/axlar/triceps/mage
Pass 3: Ben
Styrketräning varannan dag och kondis varannan dag.
Kondisen körs på löpband: 2minuter snabb gång följt av 8minuter löpning, tre till fyra varv.Statistik:
* Marklyft: 10×3 110 kg
* Bänkpress: 10×3 77,5 kg
* Knäböj: 10×9 72,5 kg
* Chins: 8×3Konstruktiv kritik är mer än välkommet på allt jag gör!
Lite färska bilder nedan.17 februari, 2011 at 21:00 #61111Anonym anvandareMember17 februari, 2011 at 21:05 #386838Anonym anvandareMemberSkall bli spännande att följa din väg.
17 februari, 2011 at 21:16 #386839Anonym anvandareMemberDet var så illa att det var öppethus på gymmet idag och jag orkade inte trängas så det vart kondis idag.
Känns skit att börja journalen med ett kondispass så jag kör en fuling och lägger in gårdagens ryggpass så det blir nån ordning i världen!Rygg/biceps/mage/underarm
Chins på hjälpmaskin 4×10
Marklyft 4×10 100kg
Bicepscurl rakstång 3×10 25kg
Situps 3xMax
Underarmscurl ovansida och undersida 3×10 29kg /11kgKände mig trött redan när jag såg gymmet på avstånd vilket gjorde att jag gick ner ifrån 6 chins och marklyft set till 4 för att orka hela passet, vilket med facit i hand var en god idé. Ingen bra start…
Idag då, kondis. 2min gång (6,3km/h) följt av 8min löpning (10,8km/h) fyra varv, sammanlagt kom jag ~7km på 40min och hade ändå bra med ork kvar! Det är en otränad raggare är extremt nöjd över!
18 februari, 2011 at 06:34 #386840Anonym anvandareMemberDet ska bli kul att följa din bantning! Jag hoppas att du kör hårt och löper linan ut, för annars kommer jag reta dig i sommar.
Såg att du hade ringt mig igår. Jag ringer dig under dagen!
18 februari, 2011 at 17:12 #386841Anonym anvandareMemberBen på schemat idag;
Knäböj 9×10 75kg
Raka marklyft 4×10 75kg
Stående vadpress i smith 3×10 70kg
Sittande vadpress 3×10 40kgKörde några uppvärmningsset innan, så totalt lite över 100reps knäböj. Upplevde det som väldigt lätt första sex seten för att sen bli lite jobbigt sista tre.
Gör mest troligt om schemat tills nästa gång och nöjer mig med sex set knäböj med ökad vikt och slänger in en till övning.18 februari, 2011 at 18:57 #386842Anonym anvandareMemberHur ser kosten ut idag då? Använder du nåt kosttillskott?
19 februari, 2011 at 15:43 #386843Anonym anvandareMemberBlir bara mer och mer positivt överraskad över hur bra det känns att jogga!
Idag:
2min gång (6,3km/h) följt av 8min jogging (10,9km/h) fyra varv, klarade precis 5km på 30min i den farten. Slutade på ~8km och 50min.Faran: Käkar eaa före och efter träning dagarna jag kör styrka.
Det åker ner en proteindrink i samband med min power-frukost. (1dl havregryn, 3dl mjölk och 1 dl whey-80, allt mixat) Omega-3 och Mivitotal morgon och kväll.
Ska försöka jobba på att käka mindre portioner lunch/middag och ta en proteindrink om jag blir hungrig som fan senare på kvällen.
Jobba på att laga hälsosam mat, bor med två andra så kan bli som det blir ibland med hälsosamt på deras matdagar.Har du några tips åt mig så skjut! Äter du några tillskott?
19 februari, 2011 at 18:42 #386844Anonym anvandareMembertorbjorn wrote:Blir bara mer och mer positivt överraskad över hur bra det känns att jogga!Idag:
2min gång (6,3km/h) följt av 8min jogging (10,9km/h) fyra varv, klarade precis 5km på 30min i den farten. Slutade på ~8km och 50min.Faran: Käkar eaa före och efter träning dagarna jag kör styrka.
Det åker ner en proteindrink i samband med min power-frukost. (1dl havregryn, 3dl mjölk och 1 dl whey-80, allt mixat) Omega-3 och Mivitotal morgon och kväll.
Ska försöka jobba på att käka mindre portioner lunch/middag och ta en proteindrink om jag blir hungrig som fan senare på kvällen.
Jobba på att laga hälsosam mat, bor med två andra så kan bli som det blir ibland med hälsosamt på deras matdagar.Har du några tips åt mig så skjut! Äter du några tillskott?
Det gör ju inget om du tar EAA i samband med koditionsträningen också.
Ett riktigt kvalificerat tips är att börja äta Kasein. På MMsports.se kan du hitta Body Science Casein / 100% Milk Protein (Double Chocolate Almond är godast enligt mig) eller Nanox Orbilox 8 (vaniljen är godast enligt mig, men jag är en vaniljkille också). Det är perfekt att ta under deff. Perfekt som mellanmål och som kvällsmål. Du blandar det med lite mjölk och ställer det i kylen eller frysen i 10-15 minuter. När du tar ut det har det konsistensen av chokladpudding och smakar helt sjukt gott!
Jag tar EAA i samband med träning, Whey-protein efter träningen och de två kasein-proteinerna jag skrev om ovan äter jag lite när som helst. Efter operationen kommer jag nog äta väldigt mycket kasein.
20 februari, 2011 at 11:45 #386845Anonym anvandareMemberfaran wrote:Det gör ju inget om du tar EAA i samband med koditionsträningen också.Ett riktigt kvalificerat tips är att börja äta Kasein. På MMsports.se kan du hitta Body Science Casein / 100% Milk Protein (Double Chocolate Almond är godast enligt mig) eller Nanox Orbilox 8 (vaniljen är godast enligt mig, men jag är en vaniljkille också). Det är perfekt att ta under deff. Perfekt som mellanmål och som kvällsmål. Du blandar det med lite mjölk och ställer det i kylen eller frysen i 10-15 minuter. När du tar ut det har det konsistensen av chokladpudding och smakar helt sjukt gott!
Jag tar EAA i samband med träning, Whey-protein efter träningen och de två kasein-proteinerna jag skrev om ovan äter jag lite när som helst. Efter operationen kommer jag nog äta väldigt mycket kasein.
Tar du både EAA och whey efter träningen? eller är det nån timme senare du menar? Synd att jag precis beställt massa nytt protein. Läste lite om det på deras hemsida och det låter i alla fall enligt dom och dej som att det är jävligt gott. Är det någon annan fördel kontra whey-80 (mestadels vassle?) än att det är godare att äta?
20 februari, 2011 at 14:36 #386846Anonym anvandareMemberBröst/axlar/triceps/mage
Bänkpress 10×3 77,5kg
Sittande militärpress med hantel 10×3 15kg
Pushdowns 10×3 55kg
”Blottarn”* 10×3 10kg
Flyes i maskin 10×3 55kg
Situps i maskin 2xMax raka, 2xMax varje sida.*Blottarn: Stående drag från golvet i kabelställningen, uppåt och snett bakåt. Armarna korslagda.
Tränade innan lunch vilket jag inte prövar igen, kände mig riktigt kass.
De sista repsen var riktigt sega och vissa klarade jag inte ens…..
Antingen dåligt med energi eller så är den här ”deffen” muskeldödaren.
Har inte rört sig många gram på vågen än. Ska prova dra ner ytterliggare på maten eventuellt byta bort något mål mot en större proteindrink.
Idér/tips?20 februari, 2011 at 15:53 #386847Anonym anvandareMembertorbjorn wrote:Tar du både EAA och whey efter träningen? eller är det nån timme senare du menar? Synd att jag precis beställt massa nytt protein. Läste lite om det på deras hemsida och det låter i alla fall enligt dom och dej som att det är jävligt gott. Är det någon annan fördel kontra whey-80 (mestadels vassle?) än att det är godare att äta?Jag brukade ta EAA före och efter träningen + whey direkt efter, men nu när jag bara fjantat omkring med lätt träning har jag slutat med EAA efter träningen. Har hört att mitt whey-protein innehåller lite sånt ändå.
Ja det är fördelen att det tas upp under lång tid (vilket motverkar muskelnedbrytningen) istället för vasslet som tas upp snabbt. Och så är det mycket mer mättande än vassle.
Är det whey-80 du kör med?
21 februari, 2011 at 18:35 #386848Anonym anvandareMemberKondition:
2min gång(6,3km/h) följt av 8min jogging(11,0km/h), fyra gånger.
Gick och småjoggade lite efter, slutade på 1timme och 9,3km (PB) wohoo!!
För att fira detta var jag tvungen att nörda lite och räkna ut min kaloriförbränning under passet. Tror inte på deras mätare om den inte räknar bort kalorier man förbränner bara av att leva. Gör dom sånt?Mitt försök: Formeln för rörelseenergi är Ek=mv^2/2
m=min massa=86kg
v=ds/dt=sträcka/tid=9300m/60*60s=2,58m/s=>
Ek=(86*(2,58^2))/2=286,2J
Omräkningsfaktorn mellan joule och kcal ~0,239*10^-4 vilket ger 286,2/(0,239*10^-4)=1197kcal
Låter som väldigt väldigt mycket, någon som har en bättre beräkning? Kan det stämma? Maskinen på gymmet visade runt 660kcal….
21 februari, 2011 at 18:39 #386849Anonym anvandareMemberfaran wrote:Jag brukade ta EAA före och efter träningen + whey direkt efter, men nu när jag bara fjantat omkring med lätt träning har jag slutat med EAA efter träningen. Har hört att mitt whey-protein innehåller lite sånt ändå.Ja det är fördelen att det tas upp under lång tid (vilket motverkar muskelnedbrytningen) istället för vasslet som tas upp snabbt. Och så är det mycket mer mättande än vassle.
Är det whey-80 du kör med?
A whey-80.
Jag är övertalad, beställer kasein med en kompis inom en vecka så får vi se om det smakar så bra. Kan bli en och annan smäll utdelad om det bara är lögn!21 februari, 2011 at 20:07 #386850Anonym anvandareMembertorbjorn wrote:A whey-80.
Jag är övertalad, beställer kasein med en kompis inom en vecka så får vi se om det smakar så bra. Kan bli en och annan smäll utdelad om det bara är lögn!Om det är smaken du är ute efter så finns det ju godare protein än Whey-80.
Du lär inte bli besviken på smaken på de produkter jag skrivit om ovan, och även om du skulle bli det så är jag inte särskilt rädd för dina ”smällar”.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.