Home › Forums › Seriösa träningsjournaler › Grappling, basövningar och IF
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 november, 2010 at 09:39 #327409Anonym anvandareMember
Tjo!
Dags att dra igång en journal igen, känns det som.
Kort info om mig:
36 år
178 cm halvlång/kort
73-74 kgJag styrde om hela mitt träningsliv i början av året och återupptog kampsportandet efter något års uppehåll.
Vi kör Submissonwrestling/MMA i privat regi med diverse gästtränare som dyker upp mellan varven och grunden till det hela är ett antal års träning i främst judo men tidigare även karate och aikido.
Till följd av detta hamnade skrotlyftandet lite vid sidan av och var inte längre prioriterat på samma sätt som det varit tidigare men jag har nu bestämt mig för att försöka kombinera hård kampsportsträning med lite seriös progression i basövningarna.
Det är knappast optimalt på något sätt att försöka göra båda sakerna samtidigt men jag tänker ändå ge det ett seriöst försök.
Fightingen sliter hårt på kroppen och det kan vara problematiskt att köra riktigt hårt och tungt i basövningarna när leder och muskler värker efter ett tufft pass någon dag tidigare, vilket alltså gjorde att jag mer eller mindre har fistränat lite under 2010.
Har tappat en del i styrka, vilket alltså ska åtgärdas nu är det tänkt.
Att hålla formen är alltid priat hos mig och jag har de senaste åren – sedan 2007- ätit enligt Martin Berkhans IF-protokoll, med ett eating window på åtta timmar och så vidare.
Detta ger ett skönt flow där jag har utrymme för en del excesser men ändå inte fläskar på mig. Jag mår kanon, är mätt och belåten för jämnan och ligger alltid nära bra form som kan uppnås rätt fort om jag känner för det.
Just nu ligger jag på någon sorts underhåll där vikten är stabil. BF är uppskattningsvis 11-12% och det lätt ordnat att dra ner sig till ensiffrigt om jag bestämmer mig för att det är det jag vill.
Träningen är uppdelad på måndag, onsdag och fredag. Jag alternerar mellan fight och skrotlyftning enligt ett rullande schema där vartannat pass är fight och vartannat är skrotlyftning. Detta innebär att jag kör två helkroppspass på tio dagar, där fokus ligger på de stora övningarna. Inga jävla silverhantlar och annat trams.
Låg volym och hög intensitet och fokus på progression är modellen.
Fan vad jag maler.
Jag kan ju börja med att redovisa förra passet, vilket alltså kördes i fredags.
Chins + 24 kg
3
3
3
2(När jag klarar 4 reps i de tre första seten höjer jag vikten. Tills dess kör jag ett extra set på slutet för att få jobba lite mer.)
Bänkpress:
90X4
80X8(Patetiskt. Här har jag tappat en hel del.)
Marklyft:
160X5
145X5(Mitt personbästa här, det bästa jag någonsin presterat och som jag är rätt stolt över är 140X20. En bra bit kvar dit, om man säger.)
Militärpressar:
47,5X5
47,5X4
47,5X4
47,5X4(Axelpressarna har stor prioritet just nu och jag har gett mig fan att för en gångs skull bli stark i den här jävla övningen. Finns inget jag är sämre på än axelstyrka och när jag klarar 5 reps på en viss vikt i samtliga set så höjer jag med 2,5 kg. Enda övningen jag kör fyra set i också, just för att jag känner att axlarna behöver få jobba mer än vad de gjort tidigare. Målet är att trycka kroppsvikten så småningom.)
Dips:
BWX14
BWX8(Strikt som fan och jag är redan rätt mör av bänk och militärpressar så det finns inte så mycket kvar att kräma ut här. Dessutom kör jag elbows out extensions i vanliga fall men inte just nu. Triceps är inte priat på samma sätt som axlarna, för övrigt.)
Sådär. Nu är skiten officiellt sjösatt.
3 november, 2010 at 09:39 #58475Anonym anvandareMember3 november, 2010 at 10:01 #327410Anonym anvandareMemberGött mos! Bara att ösa på!
3 november, 2010 at 10:16 #327411Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Gött mos! Bara att ösa på!Jepp.
Idag körs samma övningar. Det enda som skiljer är att jag kommer att köra squats istället för marklyft.
3 november, 2010 at 10:19 #327412Anonym anvandareMemberRiktigt kul att läsa en MMA/SW journal, jag vet exakt vad du går/gått igenom eftersom jag själv tränat väldigt hårt inom MMA/SW/BJJ.
Det jag kan rekommendera dig är att äta äta äta, och inte göra som jag gjorde.
Jag tränade 5-7 pass i veckan och 1 gång i månaden så blev det 3 dagars trainingcamp på cirka 18 timmar.
Väldigt hög fokus på kondition och caveman träning (dvs bära omkring på otympliga boxningsäckar och annat smått och gott blandat med kettlebells), jag tappade enormt mycket styrka men blev istället smidigare och mer uthållig.
Vad är syftet med din träning?
Tävla i SGL/BJJ/MMA/SHOOT?
Ser fram emot att läsa mer om din progress!
Jag önskar jag hade tränat MMA/SW/BJJ 3-4 dagar i veckan och fokus på gym 3 dagar, men men gjort är gjort
3 november, 2010 at 10:34 #327413Anonym anvandareMemberTrevligt, detta kommer att följas!
Intressant att se hur du lyckas med kombinationen!3 november, 2010 at 10:41 #327414Anonym anvandareMemberStjarne wrote:Riktigt kul att läsa en MMA/SW journal, jag vet exakt vad du går/gått igenom eftersom jag själv tränat väldigt hårt inom MMA/SW/BJJ.Det jag kan rekommendera dig är att äta äta äta, och inte göra som jag gjorde.
Jag tränade 5-7 pass i veckan och 1 gång i månaden så blev det 3 dagars trainingcamp på cirka 18 timmar.
Väldigt hög fokus på kondition och caveman träning (dvs bära omkring på otympliga boxningsäckar och annat smått och gott blandat med kettlebells), jag tappade enormt mycket styrka men blev istället smidigare och mer uthållig.
Vad är syftet med din träning?
Tävla i SGL/BJJ/MMA/SHOOT?
Ser fram emot att läsa mer om din progress!
Jag önskar jag hade tränat MMA/SW/BJJ 3-4 dagar i veckan och fokus på gym 3 dagar, men men gjort är gjort
Jag har inte planer på att tävla, inte i nuläget i alla fall. Möjligen kan det hända att man ställer upp i någon tävling någon gång men just nu känns det inte aktuellt.
Jag tränar för att det är skitkul och för att försöka utveckla mitt game så mycket som möjligt. Jag tävlar mot mig själv, kan man säga. Dessutom är jag noga med att inte träna för mycket, antalet pass är ganska sparsamt och jag har alltid en vilodag efter varje träningstillfälle, oavsett om det är skrotlyftning eller SW.
Rent generellt så är målet att hålla bra form året runt, vilket jag tycker att jag lyckats med de senaste åren. Inga viktpendligar längre och någon klassisk bulk/diet är det inte tal om nu för tiden.
Jag cyklar kaloriintaget och jag äter på rätt rejält efter träningarna och det viktigaste är att ha ett bra liv där jag trivs med det mesta, får de resultat jag vill ha och utan att göra avkall på det övriga livet med sambo och vänner.
Att hitta flowet, det där tillståndet när man känner att man har balans och att inget kastar åt olika håll och man känner sig utsliten.
Kroppsfettet styr jag med kosten i första hand. Evighetslånga cardiopass är ett minne blott och jag betraktar inte MMS/SW som cardio utan som något jag gör för att det är kul och dessutom brukar jag försöka kompensera energiförlusten under passet med att äta ordentligt efter. Underhållsintag på träningsdagarna, ibland ett litet överskott.
Jag utvärderar och håller koll och drar mina slutsatser utifrån detta.
Jag är en varm anhängare av att vara lite metodisk i början för att senare kunna slippa allt räknande, vilket man ju gör eftersom man lärt sig att göra ganska korrekta uppskattningar av allt man stoppar i sig.
Jag har ju bara några år kvar till fyrtio och när jag tittar på mina jämnåriga så ser de förjävliga ut i kroppen och den vägen tänker inte jag vandra. No way.
3 november, 2010 at 10:45 #327415Anonym anvandareMemberJag håller på dig, starkt jobbat och jag håller med dig om att det är förbaskat kul att rulla på mattan med en man
Mitt diskbrock har gjort mig lite feg till att fortsätta med kampsporten och kör därför den traditionella lyfta skrot för att bli fin stilen istället nu
SGL kan jag varmt rekommendera, det är för både nybörjare och gamla rävar. Om du har tillgång till BJJ så tycker jag starkt att du ska köpa en GI och börja träna det, det kommer ge dig en helt annan syn på SW, det kommer hjälpa ditt game om inte annat
3 november, 2010 at 11:27 #327416Anonym anvandareMemberStjarne wrote:Jag håller på dig, starkt jobbat och jag håller med dig om att det är förbaskat kul att rulla på mattan med en manMitt diskbrock har gjort mig lite feg till att fortsätta med kampsporten och kör därför den traditionella lyfta skrot för att bli fin stilen istället nu
SGL kan jag varmt rekommendera, det är för både nybörjare och gamla rävar. Om du har tillgång till BJJ så tycker jag starkt att du ska köpa en GI och börja träna det, det kommer ge dig en helt annan syn på SW, det kommer hjälpa ditt game om inte annat
Tack för tipset!
3 november, 2010 at 11:40 #327417Anonym anvandareMemberKul med en till fluffälskande IF-fanatikers journal. Detta ska jag följa!
3 november, 2010 at 12:20 #327418Anonym anvandareMemberDetta ska följas :up: Kör själv MMA och BJJ kombinerat med gym
3 november, 2010 at 12:53 #327419Anonym anvandareMemberThanks lads.
En typisk vilodag kan se ut som följer:
12:00: 500 g kvarg + proteinfluff.
17:00-18:00: 400-500 gram kött eller fisk med grönsaker, bär eller frukt. Någon fettkälla därtill, exempelvis ost eller bearnaisesås.
20:00: 1000 gram kvarg eller en också något i stil med middagen.
Brukar sluta på ungefär 1600-1800 kcal. Har jag för mig.
Träningsdagarna ser nästan lika ut, förutom att jag skippar middagsmålet runt 17 och istället äter något litet före träningen. Sen slänger jag in ett kolhydratrikt mål direkt efter träningen. Kan vara vafan som helst. Pasta, bröd, kött och potatis, glass, fikabröd. Whatever jag känner för den dagen.
Runt underhåll eller strax över. Lite beroende på hur jag känner och vad jag prioriterar för närvarande.
Ligger jag på underhåll är jag lite mer liberal med mitt PWO-mål, är jag inne i en formslipningsperiod så går jag aldrig över underhåll och äter lite mer protein till det målet än vad jag brukar göra.
Dagarna avslutas dock nästan alltid med 1000 g kvarg klockan 20:00. Lite av en tradition, skulle man kunna säga.
3 november, 2010 at 13:13 #327420Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:haha, kvargoholic :up:vad äts till kvargen på kvällen, ingenting? :ike:
He he, jo, det går nog aldrig en dag utan minst en bytta kvarg i alla fall.
Nope, det brukar räcka rätt bra med bara kvarg på kvällen, faktiskt.
Glöm inte att kvargen äts bara någon timme efter min middag och jag brukar vara riktigt jävla mätt både före och efter kvargätandet.
Vän av ordning invänder säkert att jag äter för lite fett och det stämmer – dock varierar det från dag till dag. Vissa dagar höjer jag fettintaget markant på bekostnad av proteinet. Det handlar lite om vad jag känner för just den dagen. Ibland äter jag ägg och majonnäs som mål 2 och då stiger ju fettmängden rejält eller också känner jag ibland för att äte lite mindre kött och mer fet sås till.
Jag gör lite som jag känner för, från dag till dag. Det är ju dessutom oerhört lätt att justera som man själv vill eftersom det är en hel del mat att äta på kort tid.
4 november, 2010 at 10:01 #327421Anonym anvandareMemberKände mig kärv och jävlig och allt annat än taggad men det är bara att plocka fram tjurskallen och stånga sig igenom till andra sidan.
Chins + 24kg
3
3
3
3Bänkpress:
90X5 (+1 reps)
80X8 (+1 reps)(Kändes rätt hyfsat, trots att jag fick för mig att det skulle gå åt helvete när vikterna under uppvärmningen kändes ovanligt tunga. Av någon anledning ökade jag i båda seten ändå. Cool.)
Knäböj:
92,5X5
92,5X5
92,5X5 (+1 reps)(Teknikträning. Jag har kapacitet för betydligt större vikter än såhär men jag har lastat av vikt och börjat om på nytt för att snygga till min teknik en aning. Har gett mig fan på att lära mig riktiga SL-böj, vilket jag försökt med förut men alltid gått tillbaka till ATG-böjar igen, främst för att det känns mest bekvämt och bekant. Jag har ju kört så jämt och det är jävligt svårt att lära en gammal hund att sitta på ett nytt sätt. ATG-böjarna har dock en tendens att leda till att jag fäller ryggen när det blir tungt och rörelsen blir mer lik en good morning än något annat. Vilket jag alltså försöker råda bot på just nu. När jag klarar tre femmor med bra teknik så höjer jag vikten men minsta möjliga marginal. Nästa gång blir det alltså 95 kg.)
Militärpressar:
47,5X5
47,5X5 (+ 1 reps)
47,5X4
47,5X4(Antagligen den viktigaste och mest prioriterade övningen just nu. Jag har förutsatt mig att öka en repetition per pass tills det är femmor i alla set, då höjer jag med 2,5 kg. Idag blev det 5 5 4 4 så nästa gång ska det alltså bli 5 5 5 4 och så vidare.)
Sen körde jag några set triceps. Larvade mest omkring här, fan vet varför men det är inget att skriva hem om.
Ett helt ok pass. På fredag är det grappling på schemat. Har en känsla av att det blir mycket träning på takedowns. (Single leg, double leg och liknande.) Annars kommer jag som vanligt att försöka hitta nya sätt att lura in mina träningspartners i mitt signature move: Toe hold. I love that shit, jag går på det låset från i stort sett varje position och det gäller att hitta nya infallsvinklar eftersom de jag tränar med har lärt sig att hålla reda på fötterna när de rullar med mig. Det blir svårare och svårare att hitta något överraskande. Ska kika runt lite och se om jag hittar något coolt.
4 november, 2010 at 10:11 #327422Anonym anvandareMemberJag ska nog anamma den där teknikträningen du skriver om, jag behöver få ordning på teknik i både knäböj och bänkpress, är riktigt klen där men förmodligen bara en teknik fråga.
Grymt pass!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.