Nu får det vara nog !

Home Forums Seriösa träningsjournaler Nu får det vara nog !

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Tja alla glada! :-).

Bakgrund:
    Niclas Johansson heter jag, 25år gamal. Jag har precis bestämt mig till 100% att börja bygga upp min fysik och må bra. Jag har spelat ishockey på elite nivå som junior och var på den tiden (ca 7år sedan) ganska nöjd med min kropp. vägde 85kg och var 182cm lång. Idag ser verkligenheten lite annorlunda ut tyvärr. Jag är idag 182cm och väger ca 70kg och har knappt någon muskel på kroppen.

Just nu:
    Jag jobbar idag som säljkonsult/projekt ledare och det är ett ganska krävande jobb då det skall presteras vilket jag älskar.

Mål:
    Mitt mål med träningen är att hitta tillbaka och få upp mitt självförtroende så att jag kan prestera mer på mitt jobb samt att jag vill må bra med mig själv.

Varför starta denna tråden?

Mitt mål med denna tråden är att få lite hjälp på vägen. Jag vill gärna höra kritik och få tips i form av träning och kost. Jag har gjort ett tränings schema som jag körde då jag spelade ishockey men detta var som sagt 7år sedan och på den tiden hade jag en helt annan fysik. Tycker ni schemat är bra som start för min nya karriär eller hade ni tyckt annorlunda så skriv gärna det! Jag kommer att lägga upp bilder under tiden här och föra en liten Tränings journal.

Måndag
    Rygg
    – Latsdrag
    – Chins
    – Sittande kabelrodd
    – Enhands hantelrodd
    – Shrugs
    – Skivstångsrodd

Biceps
    – Koncentrationscurl
    – Skivstångscurl
    – Preacher curl
    – Skiftande hantelcurl
    Underarmar
    Wrist Curl

Tisdag
    Bröst
    – Bänkpress
    – Hantelpress
    – Flyes
    – Pullover
    – Cable cross-overs

Axlar
    – Axelpress
    – Hantellyft åt sidan
    – Militärpress
    – Skivstångspress

Triceps
    – Kickbacks
    – Liggande tricepspress
    – Sittande tricepspress
    – Pushdowns
    – Kabelpress/tricepsextensions
    – Dips
    – Enhands tricepspress

Onsdag
    Vila

Torsdag
    Ben

Vader

Mage

Fredag
    Löpning&Kondition

Jag kommer 2-3 övningar per muskel månad 1.
    Månad 2 tänkte jag ta 2-3nya för att ”chocka” musklerna för att sedan köra så en period framöver.
    Är detta rätt tänk från min sida?

Bästa Hälsningar Niclas !

Tjena.
    Blir ganska masstiga pass när du kör din 3 split! Speciellt tisdagen. Personligen skulle jag inte köra rygg o biceps i samma pass då många rygg övningar tröttar ut biceps! Men det finns inget rätt o fel direkt så det är bara att testa o prova tills du hittar vad som känns bäst för dig och dina muskler!

Lycka till

Tack för det Jcee, ska testa och sprida musklerna lite bättre över veckan då. Kanske lägga in en dag till så det inte blir så intensivt?

Ja det är nog ingen dum idé! Det blir ju segt att vara på gymmet 2 timmar och dom sista övningarna blir nog lite halvdana!? Men testa en 4-split så tror jag att du kommer känna att du får ut mer av träningen! Tex flytta ihop biceps o triceps till ett pass det funkar fint att köra ihop. Du kommer ju märka vad som funkar och känns bra för dig när du kört ett tag! Alla är olika.

Ge järnet

Riktigt snällt av dig och tipsa om det! Ska verkligen ta det till mig och testa det från och med nu. Go for it : )

Sen har jag en liten fråga till Jcee om du kan svara på den. Jag har väldigt svårt att få volym på mina armar. Vet att jag var riktigt besviken och frustrerad över det tidigare om åren när jag tränade mycket. Har du några tips på hur man bygger volymen? För jag vill verkligen få volym på min fysik men samtidigt så jag vill endå få fram konturer. Kan tänka mig att jag får bulka först och sen gå på en deff kur kanske? men återigen hur f*n får man volymen över armarna som du har ?

hur många sets och reps kör du per muskelgrupp per vecka?

Se till att träna stenhårt och ät som fan! Kaloriöverskott är i ditt fall definitivt nödvändigt.

hur länge har du styrketränat? Skulle tips om något som jag verkligen trivs med och jag har då inte tränat så länge direkt och det är 2split dvs underkropp/överkropp så att du kör igenom hela kroppen 2ggr per vecka.

Exempel.
    Mån: Överkropp
    Tisdag: Undekropp
    Ons: Vila
    Tors: Överkropp
    Fre: Underkropp

Se också till att kanske i längde variera på antal sets och reps osv. Jag kör ganska likt detta träningsupplägg och det fungerar utmärkt för mig som hyfsad nybörjare.
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=83&page=2]

Ja du det finns inga genvägar till en grov kropp! Jag hållt på med gymträning i snart 12år! Jag kan inte komma på något speciellt vad det gäller min armträning?! Kör ganska tungt och 5-6 reps, 3-4 övningar! Och då ska det vara riktigt tungt me! Det ska vara jävligt jobbigt att träna!

Vad brukar du köra för olika övningar i din armträning? Vikt? reps? Intensitet?

har funderat lite nu och hört mig för angående ett bra schema. Jag lägger det här och tackar för feedback! Ha d gott så länge !

Måndag
    Biceps, mage

Tisdag
    Bröst, Axlar Rygg

Onsdag
    Triceps Underarmar

Torsdag
    Ben vader

Fredag
    Cardio

Personligen så känns det bra.

Om du vill maximera dina resultat med ett bra schema så tycker jag du ska ta dig en titt på max-ot googla det. Det är 18 olika scheman som du kan köra 6-8 veckor givetvis börjar du på första schemat mer information finns på deras hemsida om du är intresserad.

MVH! Arnel

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.