Muskelfäste som släppt, hur länge för läkning?

Home Forums Skador och rehabilitering Muskelfäste som släppt, hur länge för läkning?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 31 through 34 (of 34 total)
  • Author
    Posts
  • #663676

    Hej!

    Hade det varit en total ruptur av deltoideus hade du garanterat inte kunnat röra axeln, du hade även varit tvungen att operera för att kunna komma till rätta med detta.

    Jag har mycket svårt att tro att en sjukgymnast skulle ta fel på en mindre ruptur av deltoideus senan om det i själva verket var någon muskel i rotatorcuffen (tex supraspinatus) som varit skadad. Som tidigare nämnts är det dock betydligt vanligare med problem av dessa muskler jämfört med deltoideus.

    För de flesta typer av skador gäller rehab träning med mycket låga vikter.
    Precis som din sjukgymnast sagt.

    Jag skulle prove med det. Känner du dig osäker så är det givetvis en bra ide att uppsöka ytterligare en sjukgymnast eller naprapat för en ny undersökning.

    Det är omöjligt att sitta hemma och dra slutsatser angående din skada.

    Lycka till!

    /// Daniel

    #663677
    rocker21 wrote:
    Hej!

    Hade det varit en total ruptur av deltoideus hade du garanterat inte kunnat röra axeln, du hade även varit tvungen att operera för att kunna komma till rätta med detta.

    Jag har mycket svårt att tro att en sjukgymnast skulle ta fel på en mindre ruptur av deltoideus senan om det i själva verket var någon muskel i rotatorcuffen (tex supraspinatus) som varit skadad. Som tidigare nämnts är det dock betydligt vanligare med problem av dessa muskler jämfört med deltoideus.

    För de flesta typer av skador gäller rehab träning med mycket låga vikter.
    Precis som din sjukgymnast sagt.

    Jag skulle prove med det. Känner du dig osäker så är det givetvis en bra ide att uppsöka ytterligare en sjukgymnast eller naprapat för en ny undersökning.

    Det är omöjligt att sitta hemma och dra slutsatser angående din skada.

    Lycka till!

    /// Daniel

    Hej Daniel tack så mycket för svaret. Jag har t.o.m dubbelkollat med min sjukgymnast om det var deltoideus som hade släppt, alltså inte hela men en del, och det sa han att det var.

    Martin Löwgren wrote:
    Har oxå svårt att se att en sjukgymnast ska kunna missbedöma deltoideus från t.ex infraspinatus men de finns faktiskt sjukgymnaster som enbart jobbat inom primärvården med t.ex strokepatienter som ska börja ge sig på att diagnosticera svåra axelfall och då kan det bli såhär.

    Sjukgymnaster har ett brett område och alla är inte idrottsmedicinare även om man ska tycka att de ska klara av sånt här.

    Mvh

    Som jag skrev ovan så har jag dubbelkollat eftersom det var många här inne som var skeptiska till min ”diagnos”. Men ännu en gång ,tack för svaret.

    #663678
    Martin Löwgren wrote:
    Ok men har han variefierat det med en magnetkamera undersökning?

    Jag är är väldigt skeptisk men det är som sagt din axel.

    Mvh

    Ingen undersöknig med hjälp av maskiner, nej. Skulle vara skönt att få det bekräftat på det viset. Är det läkare man ska uppsöka då eller finns det hos naprapater/sjukgymnaster?

    #663679

    Jag slog av ett muskelfäste i axeln som lyfter armen (trillade ner från en stege).
    De opererade det inte och de verka inte vara så pigga på det om de inte måste.
    De röntga ett par ggr för att se att det låg rätt.
    I mitt fall tog det 10 månader innan axeln började funka normalt och fick inte ens lyfta ett glas vatten de första 4 veckorna.

    Ditt fall är något annat och har inga tips men svaret är att även om det har gått av så läker det sig.
    /Conny

Viewing 4 posts - 31 through 34 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.