Smärta på utsidan av smalbenen.

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta på utsidan av smalbenen.

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #62645
    #413046

    Hej har börjats att drabbas av en riktig nasty smärta på utsidan av vaderna. Det var mildare förrut och försvann oftast när jag blivit riktigt varm i benen.

    Vet inte vad det beror på och vad man ska göra. Spelar mest innebandy och tennis och det vill man ju fortsätta hålla på med.
    kan även tillägga att jag är överviktig och har äntligen hittat träning som jag älskar och vill fortsätta med -.-

    men oftast är det smärtan som säger nej.

    #413047

    skulle med största sannolikhet säga att det är dina benhinnor som spökar

    MVH

    #413048

    Var i vaden sitter smärtan? Framsidan eller i baksidan? Du säger bara ”utsidan”.

    Kan få svaret i denna tråden: [http://forum.body.se/showthread.php?t=13456&highlight=kompartmentsyndrom]

    #413049

    Hmm nu skrev jag emot mig själv :P om vader och smalben… är inte så hemma på anatomin gällande benen men ska försöka förklara.

    om man tar utgångspunkten på mitten av smalbenet på både höjd och bredd. så ungefär en tummes avstånd åt både höger och vänster är vart smärtan tar form.

    Det gör även ont när man är där och klämmer. Dock så har jag inte idrottat något nu på ett tag pga förkylning och jobb och då har det blivit bättre. men antar att det kommer komma igen när jag väl börjar ansträngningen igen.

    Om ni nu vet vad det kan röra sig om vad har ni för tips för att motverka det.

    #413050

    Med stor sannolikhet benhinneinflammation. Vila och läk ut. Träna sedan upp tibialis med lämpliga övningar, rådfråga sjukgymnast. Gå ner i vikt. Se över dina skor.

    #413051

    värme är kanon. jag löste det med Vulcanskydd

    #413052

    Kan vara kroniskt kompartment syndrom också.
    Då beror det på att tibialis inte riktigt får plats och då kanske det inte blir så bra om man försöker träna upp tibialis anterior.

    #413053
    ljungbem wrote:
    värme är kanon. jag löste det med Vulcanskydd

    Värme är inte alls kanon om det är en inflammation. Då är det kyla som gäller. Isbitar i en fuktig handduk och stryka över det inflammerade stället är bra.

    TS – Det låter som om du har benhinneinflammation men utan att veta mer exakt var du har ont så kan man ju inte utesluta något annat också som t ex kompartment syndrom.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.