Tips till mina skadade(?) Knän

Home Forums Skador och rehabilitering Tips till mina skadade(?) Knän

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #108710
    #1084904

    Jag har ganska nyligen börjat att löpträna.. eller ja, börjat jogga helt enkelt. Men nu har jag fått problem med mina knän och undrar om någon har tips eller råd.

    Jag har försökt att börja lungt eftersom jag inte tagit en enda löprunda på flera år. Jag har sprungit en runda på 1.5 km. Och det har faktiskt gått över förväntan bra. Första gången fick jag gå bitvis pga mjölksyra i vaderna (vilket generellt har varit mitt största problem under tiden jag sprungit. Men har inte haft några känningar i knäna eller någon annanstans innan.

    Nu klarar jag jogga hela rundan men nu har jag börjat få problem med knäna. Första gången jag kände det så kände jag av det lite i början av löprundan och endast i höger. Det försvann snabbt och jag trodde jag inte var helt uppvärmd. Men när jag skulle springa igen så gjorde det så ont (denna gång i båda knäna) att jag var tvungen att avbryta och istället lunka hem. Kan tillägga att jag inte kände något innan när jag gick som vanligt och inte heller när jag värmde upp. Men redan första löpsteget kom smärtan. Smärtan satt också kvar två dagar efter när jag bara gick, speciellt i trappor.

    Smärtan sitter på insidan av knät, inte utsidan. Och liksom ”inuti i”. När det gjorde som ondaste kändes knäna konstigt nog kalla.

    Har jag överansträngt knäna? Eller är det nått annat som är fel? Tex skor? Underlag? Jag är ju som sagt rätt så ny på detta och har dålig koll.

    Kan tillägga att jag innan jag började springa cyklade jag mycket, aldrig haft problem med knäna då. Och ungefär dom enda muskler jag äger sitter på rumpa och lår.

    Jag har försökt att träna lungt så att kroppen ska hinna med. Men har ibland tränar två dagar på raken men max 3ggr i veckan.

    Har alltid haft knän som ”knakar” när man går i trappor eller hukar sig. Men dom har aldrig gjort ont så vet inte om det ens är relaterat. Men lika bra att nämna.

    Så vad tror ni? Har jag tränat fel? Vad ska jag ändra på?

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.