Hur fan poserar du egentligen?

Home Forums SKKF informerar Hur fan poserar du egentligen?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #937762

    Vi får in massor av frågor inför tävlingen. Väldigt många handlar om den fria poseringen. Är man inte van att stå på en scen i något sammanhang är det naturligt att det känns lite läskigt att stå inför en månghövdad publik, helt ensam och i minimala kläder. Du är inte ensam om att tycka att det känns läskigt!

    Några tips

    Självklart lägger du ner massor av tid på att träna detta den sista tiden! Bra för säkerheten på tävlingsdagen, bra för att få fram muskulatur och definition på bästa sätt.

    • Tiden tas från första posering och är 60 sekunder.
    • Undvik långa intron eller att du traskar omkring på scenen som start. Det finns risk att du flexar eller gör något annat som vi domare tolkar som posering och då startar tiden.
    • Startar vi tiden innan du tänkt dig kommer tiden att stoppas innan du tänkt dig. Inte så kul mitt i din dramatiska slutouvertyr av fräcka poser. Det ser nog inte så fräckt ut när du lommar ut efter en avbruten krabba.

    Allt som kan uppfattas ”stötande” ska du undvika. Stötande är ju ett diffust begrepp, men allt i stil med detta är en dåligt idé:

    • Dra in byxorna i gluteus (totalt förbjudet enligt reglerna).
    • Grova sexanspelningar (mindre grovt och med klass och stil kan det dock funka).
    • Simulerade avrättningar, skott mot publiken eller liknande.
    • Innehåller musiken textrader som ”Fuck You”, ”I hope You die”, ”Jag är bäst, resten är pest” och liknande bör du nog byta musik.

    Överträdelser kan leda till tillsägelse, varning, poängavdrag eller diskvalifikation, beroende på hur grovt det är.

    • Ett annat tips: Sjung eller mima inte med i texten! Inte förbjudet, men ser nästan aldrig bra ut. Oftast blir det lite klassens timme över det hela.
    • Ett tips till: Nu har du nog redan valt musik, men till kommande tävlingar: Undvik den senaste superhiten eller Rammsteins ”Du hasst”. Det blir inte så häftig effekt när du kliver in som tredje i rad till tonerna av dessa stycken.
    • Avsluta med fronten mot publiken, så att du kan göra en snygg sorti. Ryggen mot publik och domare signalerar ”jag skiter i er” (ren psykologi).
    • Håll dig i mitten av scenen. Bäst ljus och bäst möjlighet för domarna att ge en schysst bedömning. Monumentalt nybörjarmisstag: Traska runt på scenen så att du bara hinner tre-fyra poser eller posera längst ute på kanterna där det dels kan vara kolmörkt eller där bara en eller två domare ser vad du gör överhuvud taget.
    • Basera poseringen på de obligatoriska poseringarna (enligt det nya regelverket ska alla obligatoriska poser ingå – blir superstrikt fr o m nästa år), lägg in snygga övergångar och komplettera med ett par favoriter eller signaturposer.
    • Kommer du av dig. Lugn – tre djupa – och sen kör du vidare. Det händer ganska sällan även om alla fasar för det i förväg. Händer det är det ingen stor sak och inte ens allltid något som andra märker. Har du tränat mycket kommer du snabbt in i det igen.
    • Volter eller en häftig dansshow ger inga pluspoäng, om det inte samtidigt förhöjer presentationen av din fysik! Om det bara är underhållande, häftigt, spektakulärt eller coolt räcker det inte hur bra det än är. Vi tävlar i bodybuilding – inte i streetdance eller i akrobatik. Gärna en volt, ett par häftiga moves eller lite artisteri, men se till att det blir lite latsspread och sidechest också. Är du så driven att du tänker i dessa banor kan du säkert klara att få in alla poserna också.
    • Försök att slappna av innan du ska in (inte enkelt, men…), tänk på att du ska ha kul och att solen går upp imorgon igen och att dina vänner inte kommer sluta prata med dig oavsett vad som händer, så kommer du att sprida glädje till publiken också (inte ens vi gråstenar till domare är opåverkade av tävlande som ser ut att ha kul på scenen).

    De allra flesta säger efteråt att det var bland det häftigaste de gjort – i alla fall om de följt flertalet av ovanstående tips. Lycka till!

    #88274
    #937763

    STORT TACK :worship: för en så otroligt bra förklaring av hur det hela ska/bör gå till! MYCKET intressant för mig som ska tävla första gången i just BB.. Ovärderligt :nod

    #937764

    ¨:emo-thumb Tack för alla de bra tipsen för en nybörjare som lilla jag=) Ses i långa CC klassen Mvh Andreas:nod

    #937765

    Jag har inga som helst planer på att tävla i Body Building, och till och med jag tyckte att det här inlägget var mycket bra! Speciellt tipset på slutet, att hur det än går så kommer ens polare fortfarande vara ens polare etc.

    #937766

    Tack för tipsen! :D

    #937767

    Mycket bra inlägg, men jag tänkte på en sak när jag läste det.
    Det stod att man inte ska ”skjuta mot publiken”, men var det inte precis det Anders Graneheim gjorde i filmen Sista posen när han tävlade i Mr Olympia?
    Kan man göra det bara man gör det på ett snyggt/charmigt sätt?

    #937768
    Filuren wrote:
    Mycket bra inlägg, men jag tänkte på en sak när jag läste det.
    Det stod att man inte ska ”skjuta mot publiken”, men var det inte precis det Anders Graneheim gjorde i filmen Sista posen när han tävlade i Mr Olympia?
    Kan man göra det bara man gör det på ett snyggt/charmigt sätt?

    Det är just det som är så svårt att lyckas med. Snyggt och charmigt gör att man kan gå iland med rätt grova saker, men det kan kräva stora skådespelartalanger. Är man inte dösäker på att det funkar även på scenen och inte bara hemma, bör man nog tänka om.

    #937769
    cennys wrote:
    Dömmer ni glutes?

    Det är en del av ”the total package”, så visst. Så länge man håller sig till reglerna.

    #937770
    cennys wrote:
    och coleman ”drar” ju alltid in posering brallorna i glutes (=

    Och?

    Han tävlar som proffs och de har lite egna regler på fler punkter än just den du nämner. Man ska aldrig jämföra tonfisk och julmust…

    #937771
    cennys wrote:
    och coleman ”drar” ju alltid in posering brallorna i glutes (=

    Man får inte göra det för det.

    #937772
    Janpeter Sangborn wrote:
    Man ska aldrig jämföra tonfisk och julmust…

    Men kör det i en mixer och drick. Gott som faen. :

    #937773
    Jorgen wrote:
    Men kör det i en mixer och drick. Gott som faen. :

    Ssssh! Superhemligt drinkrecept som skulle lanseras på festen på lördag. Där sket det sig alltså. Då kör vi Dream Tan och Alvedon istället. Gott det med – och mindre skum.

    #937774
    cennys wrote:
    han ovanför påpekade ju när graneheim var på masters olympia..

    Och?
    Byxorna i rövamentet står det uttryckligen i reglementet att det är förbjudet. Pistoleros, giljotiner och annat är mer en fråga om god smak. Dessutom är det väl så att den gode Graneheim har tillåtelse till vad fan som helst;) ? Klart han går i land med pistolposeringen när han gör även de obligatoriska till en konstart! Plus att han brukar ha väldigt gott omdöme och stil. I hans fall såg det ok ut, i de flesta andra inte alls bra. Det är svårt att förklara i text för den som inte har känslan för var gränsen går.

    #937775

    Fan va mkt röv det snackas :) och det är killar ni snackar om :S haha

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.