När en klass blir för stor!?

Home Forums SKKF informerar När en klass blir för stor!?

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #88480
    #941089

    när en klass har uppemot 30 deltagare, som nu i långa klassen i BF på FF, så är det alldeles för många. förmodar att ca. hälfen får packa efter första ronden (15 vidare) och att endast 5 st går vidare till rond 3…
    när en klass har uppemot 15 deltagare eller mer så är det för många oavsett disciplin.
    för dom tävlande som har lagt ner så mycket tid, energi, fokus, pengar osv.
    så är ett tack och hej efter första ronden något som inte kommer att sporra dessa att försöka en gång till (vet själv av erfarenhet, sist jag tävlade och vi var 16 st i tungvikten på LP, det har satt spår i mig…)[/b]

    det går ej att rangordna 15 st deltagare rättvist, sedan att det inte har så stor betydelse för publik och domare, men att bli 8:a eller 15:de för den enskilde kan ha stor betydelse.
    någon måste ju komma sist och näst sist osv. men när man skickar hem det stora flertalet efter första ronden, så tänker man inte på hur knäckande det faktiskt är för dessa personer efter flera månaders riktigt hårt slit.

    ett stort dilemma; arrangörer vill ha många tävlande, men vi vill bara se dom bästa på scenen…

    sedan att det inte går att komma i knallform utan vidare, är det nog många som får erfara efter resans gång. av dessa hoppar kanske hälften av långt innan målet och resterande tappra kämpar vidare för att sedan bli placerade låångt ner i fältet.
    standarden på våra så kallade nybörjartävlingar har blivit så hög, att man behöver proffs hjälp + att man måste verkligen ha tänkt igenom vad man har gett sig in på, för att lyckas och inte knäckas.
    det finns väldigt många som vill testa, men tävlar man för en framskjuten placering, så måste man veta vad man har gett sig in på…! :huh:

    hur ska man få tävlingarna att flyta smidigt, samtidigt som man inte helt glömmer bort den sämre halvan av startfältet?
    att ha mer än 15 deltagare/klass är inte receptet!

    PS. själv tycker jag att 10 – 12 deltagare/klass är fullt tillräckligt och att 15 st borde vara max. men hur man ska få till det är frågan?
    kanske extra klasser vid väldigt många deltagare i någon enskild klass…!?

    #941090

    Jag kan till stor del hålla med dig i det du skriver. Även jag ställer mig frågan: Hur gör vi för att få ”lagom” antal tävlande vid våra tävlingar? Både för många och för få förtar tävlingsmomentet och kan lämna en sur eftersmak för den som inte är beredd.

    Väldigt ofta har vi klasser med en eller två tävlande. Hur utvecklande är det? Jag har ingen direkt lösning, men gick det att hamna på deltagarantal runt 10-15 i alla klasser vore det nog i det närmaste optimalt för både tävlande, publik och domare.

    Att kunna ge 15 deltagare i bodybuilding korrekta placeringar ska i och för sig inte vara omöjligt. Däremot kan jag hålla med om att det är sådär lagom kul att försöka bena ut 30-40 AF- eller BF-tävlande. Alla har svarta dräkter, alla ska särskiljas via kvartsvarsvändningar och scenen kanske inte ens rymmer alla samtidigt eller också ser man hälften av deltagarna ur en mycket märklig vinkel. Tufft.

    #941091

    man har inget konkret att ta på i denna frågan. svårt att ge ett bra svar.
    men åsikter och ideér kanske kan få arrangörer och förbund att ta upp frågan och komma på en plan B när detta händer.
    kan man slå ihop klasser vid för få deltagare, så borde man kunna dela en stor klass i 2 klasser vid många deltagare.

    eller att man har striktare regler för att skilja på; förstagångs tävlande, medel och meriterande, men då kan vi få det omvända, att flera klasser får för få deltagare…
    …så det jag kommer fram till är att;
    slå ihop eller dela på klasser för att få ett ”lagom” stort antal deltagare/klass!

    #941092

    Man kan ju ”AF-a” till det lite och dela in deltagare i längdklasser?

    #941093
    Melin wrote:
    Man kan ju ”AF-a” till det lite och dela in deltagare i längdklasser?

    Jo det är klokt. Vilket redan är gjort. -163 o +163. Problemet är att det är så jävulskt många i +163.

    Problem två uppstår när man ska dela ytterligare en gång. Den ordinarie klass som står till buds är +168. Med utgångspunkt från hur det sett ut tidigare är det uppskattningsvis 4-6 tjejer som är över 168 utav de som är anmälda. Då får vi en pytteliten klass, fast de är längst.
    Gör vi en egen abrovink och delar exempelvis vid 167 istället har vi ytterligare tio madamer som kan hamna i längsta klassen eller mellanklassen, beroende på dagslängden. Inte helt enkelt detta. Våra svenska tjejer är erfarenhetsmässigt till 75-80% mellan 164 och 167 långa.

    #941094

    Tror att melin kanske menar dem riktigt stora byggarklassrna..

    Det man kan göra är väl helt enkelt att sätta ett max på säg 15 deltagare.
    Får du fler anmälningar i klassen splittar du den på två. Antingen i bokstavsordning, anmälningsordning, längdordning eller vad som helst och så kör man den helt enkelt som två klasser där dem som går vidare sedan möter varandra i en klass.

    #941095
    Sam jr wrote:
    Tror att melin kanske menar dem riktigt stora byggarklassrna..

    Det man kan göra är väl helt enkelt att sätta ett max på säg 15 deltagare.
    Får du fler anmälningar i klassen splittar du den på två. Antingen i bokstavsordning, anmälningsordning, längdordning eller vad som helst och så kör man den helt enkelt som två klasser där dem som går vidare sedan möter varandra i en klass.

    En kvalomgång med andra ord, fast då lär det ju förvisso dra ut på tiden, vilket kommer att ge arrangörerna extra huvudbry. Men det är ju bra att brainstorma detta dilemma, så att man förhoppningsvis kan komma fram till en bra lösning nån gång.

    #941096

    Innan man gör någon förändring gäller det att det verkligen är genomtänkt in i minsta detalj och yttersta konsekvens. Oavsett hur man delar in de tävlande, riskerar man att hamna i läget med för få, för många eller för ojämna tävlande.

    Att inte ha klasserna klara i förväg talar emot allt som idrott handlar om, tycker jag. Att dela in de tävlande på plats, beroende på ditten eller datten känns inte seriöst. Det blir lite ohanterligt vad det gäller tidsschema, info till publik och tävlande, administrativt otympligt för sekretatiatet, kostnaderna för priser ökar eftersom man måste gardera sig med mera.

    En sak som jag tycker är inte så lite oroande är att det tycks finnas ganska många som hellre är tvåa av tre än åtta av trettio. Om vi förutsätter att domarna gör ett gott jobb och att alla får samma förutsättningar borde det väl snarare vara häftigt att tävla med många än med bara ett fåtal? I många andra sporter tävlar man med dussintals medtävlande. Vissa åker ut i försöken (motsvarande vår eliminering) efter tre övertramp, tre bomlyft eller sex-sju sekunders löpning, vissa åker i semi och en liten klick får delta i finalen. Vad är egentligen skillnaden mellan det och våra tävlingar? Enda egentliga skillnaden är som jag ser det att i de flesta andra idrotter är det ofta ny tävling nästa helg igen.

    Tyvärr är det nog lite för många som förväntar sig att få vara kung eller drottning redan i första eller andra tävlingsförsöket. Kommentarer som är vanliga hos oss förekommer mycket sällan i andra idrotter. ”Om man inte kan vinna är det ingen idé att ställa upp.” ”Ska man tävla ska man gå in och chocka, annars kan man lika gärna låta bli.” Lägg dom orden i munnen på en skidåkare eller tennisspelare. Ligger dom bra där?

    Lösningen ligger nog trots allt, som jag ofta tidigare hävdat, i att vi får fler tävlingar på fler nivåer där alla kan tävla på sin nivå. Nu är det både på SM och på våra s k nybörjartävlingar deltagare som tävlar klart över sin nivå. Även det omvända förekommer. Tyvärr har tävlande av yppersta elitklass tävlat både på DC och LP genom åren. Det är inte deras fel, utan en följd av att vår verksamhet ser ut som den gör.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.