en veckas vila ? Sant , falskt ?

Home Forums Styrkehörnan en veckas vila ? Sant , falskt ?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #527067

    Hej! Jag fick höra av en kompis att om man styrketränar så ska man ska ta en veckas uppehåll för träningen för att kroppen ska återhämta sig riktigt.
    Om man tex tränar i 4veckor så ska man vila den 5:e veckan. Är det sant eller falskt?

    #70396
    #527068

    Beror helt på hur tungt du kör, själv kör jag sex dar i veckan, kan va bra att ta en veckas uppehåll om man börjR KÄNNA SIG övertränad, annars är det bara att köra på:)

    #527069
    PRiNTARN wrote:
    Hej! Jag fick höra av en kompis att om man styrketränar så ska man ska ta en veckas uppehåll för träningen för att kroppen ska återhämta sig riktigt.
    Om man tex tränar i 4veckor så ska man vila den 5:e veckan. Är det sant eller falskt?

    Att man SKA vila är falskt.
    Men ibland bör man vila lite extra

    #527070

    Jag kör 4dagar tung styrketräning 5-8×3. 2dagar kondition och 1vilo.
    Äter också kosttillskot så det borde förbättra återhämtningen.

    Bör jag vila en vecka eller är det som man själv känner eller tycker.

    Hur mycket vilar ni ? iståfall när?

    #527071

    Vila är sjukt överskattat

    #527072

    Jag vilar när jag känner att huvudet vill.
    Kroppen orkar nästan alltid träna.
    Kör 5-6 pass i veckan, vilar aldrig en hel veckan om jag inte är sjuk eller något annat hindrar kig från träning.
    Som Anders säger, vila är sjukt överskattat

    #527073

    Jag upplever att vila är mycket underskattat om något, funktionen vila för mig tycks ge mig mer ”styrka”. Jag kan komma tillbaka från vila o förvåna mig själv o göra personbästa i marklyft. Händer rätt ofta att vila gör så här för mig.

    #527074
    Aleks wrote:
    Jag upplever att vila är mycket underskattat om något, funktionen vila för mig tycks ge mig mer ”styrka”. Jag kan komma tillbaka från vila o förvåna mig själv o göra personbästa i marklyft. Händer rätt ofta att vila gör så här för mig.

    Jag har också gjort pebe i marklyft och då hade jag inte vilat. Så ditt resonemang håller inte.

    #527075

    Okej! Tack för era svar! uppskattar de! :)

    #527076
    anders172 wrote:
    Jag har också gjort pebe i marklyft och då hade jag inte vilat. Så ditt resonemang håller inte.

    Okej, det tycker du. End.

    #527077
    anders172 wrote:
    Vila är sjukt överskattat

    Eftersom det är under vilan träningen ger resultat håller jag inte med om ovanstående. Däremot är tiden som vilan behöver ta i många fall överdriven.

    #527078
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Jag vilar när jag känner att huvudet vill.
    Kroppen orkar nästan alltid träna.
    Kör 5-6 pass i veckan, vilar aldrig en hel veckan om jag inte är sjuk eller något annat hindrar kig från träning.
    Som Anders säger, vila är sjukt överskattat

    Då måste det stämma för alla.

    #527079
    Indec wrote:
    Då måste det stämma för alla.

    Nej, men min erfarenhet sträcker sig längre än till egna framgångar/motgångar.
    Den som behöver vila 7 dagar efter 28 dagars träning gör något fundamentalt fel.
    Sen hur många träningsdagar/vilodagar man har varje vecka är en annan sak, det beror ju på mål och hur man tränar.

    #527080

    Du äter när du är hungrig. Du sover när du är trött. Du kissar när du behöver pinka. Kroppen kommer att berätta för dig om det är dags att vila. Det viktiga är att lära känna sin kropp så man förstår när den säger ”lugna ner dig lite ett par dagar”.

    Vila är underskattat skulle jag vilja säga. Att våga vila från träning är för många svårare än tvärtom. Speciellt yngre. Att schemalägga vila är idiotisk, då din kropp kanske är mottaglig och pigg på att träna just då. Men se till att VÅGA vila när kroppen säger till istället. Om du orkar träna tungt i 4 eller 14 veckor kan ingen säga förutom du själv lista ut baserat på dina signaler. Skador är en signal, dålig läkning av skador en annan. Kör hårt och…lyssna.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.