Diskning av Ara sarkisian!!

Home Forums Tävlingar och Events Diskning av Ara sarkisian!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 47 total)
  • Author

Tycker det borde vara upp till atleten och coachen om personen vill forsätta eller inte.

Boxer wrote:
    Tycker det borde vara upp till atleten och coachen om personen vill forsätta eller inte.

Så får du naturligtvis tycka, men då riskerar vi de tävlandes hälsa o vem tar ansvaret då?
    I just det här fallet finns tydligen olika uppfattningar om vad som gjorts o sagts o s v. Det får vi reda ut. Själva principen att tävlingsläkaren har det yttersta ansvaret o befogenheterna är inget som ska tummas på.

Väldigt konstigt. Den första som bör meddelas om ett sånt beslut är atleten tycker jag.

Mina ögon säger mig att killen till vänster (Ara.S) är betydligt hårdare, bättre, så pallplats är inte uteslutet.
    I övrigt så skall en som är medicinskt ansvarig på ett SM vara tydligare i vad som gäller.
    Om han va så dålig, så han vart diskad därav, så borde han varit under läkaruppsikt?

Vad jag minns så var det en som tuppade av efter rodde på DC 2008, killen fick salt i sig och vilade upp sig, fick tävla vidare då han återhämtade sig och tog 1a plats.många timmar slit av diet före man är på scen så skulle han återhämtat sig så bra så tycker (jag) att det inte skulle vara några hinder med en fysikrond!

Tycker att dem åtminstone borde informerat coachen eller atleten. Om man ändå har valt att tävla borde man få välja om man vill fortsätta eller inte.

faogel wrote:
    väldigt konstigt. Den första som bör meddelas om ett sånt beslut är atleten tycker jag.

+1

”Tyckande” är sällan konstruktivt. Det är sällan grundat på mer än ett perspektiv och oftast på känslor och så vidare.

I det här fallet FINNS det två versioner av hur det hela gick till, vad som sades och så vidare. Detta får vi reda ut och efter det komma fram till ett beslut om vad det resulterar i.

Det är hur som helst helt otänkbart att ansvaret i lägen där man kan befara att den tävlande far illa av att tävla själv får ta det beslutet. Det tillåter inte reglerna och inte heller det sunda förnuftet om man tänker ett steg ytterligare efter den första känslan av att det självklart är tråkigt för en atlet som satsat allt under lång tid att tvingas avbryta en tävling. Varför?

För det första OM det värsta skulle hända, hur försvarar vi det som medmänniskor och ansvariga för verksamheten inför anhöriga etc?
      För det andra, vilka signaler skickar det till omgivningen om folk segnar ner till höger och vänster och kanske till och med avlider på våra tävlingar? Det lär vara väldigt dålig reklam för en redan ifrågasatt verksamhet.
      Tänker vi lite verklighetsanknutet, är det någon som känner att det skulle gå att fortsätta tävlingen efter att någon segnat ner för gott?

Nej, jag kan inte se något annat sätt än att en medicinskt ansvarig tar beslutet med de risker för felaktiga beslut, problem med kommunikation med mera som självklart finns. Kan vi rädda ETT liv genom att ”offra” någon placering då och då så är det värt det. Även om det självklart är jobbigt för den som blir drabbad.

Vi får som sagt utreda vad som hänt, så snart en anmälan kommit in, och om det visar sig att något brustit så är det bara att beklaga och samtidigt får vi se över rutinerna så att det i så fall inte händer igen.

Att bara spy gör jag på vartenda benpass på en hård diet.

Inte kul att ha gjort sitt livs satsning och blivit diskad bara för att man spyr.
    Har aldrig sett en maratonlöpare på ett OS bli diskad av att spy. Har då heller aldrig sett en boxare diskas för att han spytt i rond vilan.
    En triathlon atlet spyr ganska så ofta han också. Tar man ut sig ordentligt så ska man inte må prima och behöver tid för återhämtning.

Ara såg by the way grym ut i fysikronden.

Johannes Eshak wrote:
    Att bara spy gör jag på vartenda benpass på en hård diet.

Inte kul att ha gjort sitt livs satsning och blivit diskad bara för att man spyr.
    Har aldrig sett en maratonlöpare på ett OS bli diskad av att spy. Har då heller aldrig sett en boxare diskas för att han spytt i rond vilan.
    En triathlon atlet spyr ganska så ofta han också. Tar man ut sig ordentligt så ska man inte må prima och behöver tid för återhämtning.

Ara såg by the way grym ut i fysikronden.

Edit:

Dissar eller hissar inga beslut. Utan skriver bara lite =)

Jag är rätt säker på att det inte handlade om enbart vomeringen. Vi får som sagt avvakta tills alla fakta och upplevelser är summerade. Läkarens diagnos väger självklart tungt och jag utgår från att det fanns mer bakom den än enbart en spya eller två.

”Det är hur som helst helt otänkbart att ansvaret i lägen där man kan befara att den tävlande far illa av att tävla själv får ta det beslutet. Det tillåter inte reglerna och inte heller det sunda förnuftet om man tänker ett steg ytterligare”

Sunda förnuftet säger att om en atlet är i så pass dåligt skick att han/hon inte kan tävla och blir struken så bör han/hon vara under uppsikt så han/hon inte drabbas av hjärtsvikt???
    var en läkare närvarande hos ara i hotelrummet? eller drack han kaffe i personalrummet?

”Kan vi rädda ETT liv genom att ”offra” någon placering då och då så är det värt det.”

Håller med om det.. om hans liv var under livshot!! Att prestera på maxpuls så det blir livshotande tillstånd bör INTE läkaren som bedömer hans tillsånd livshotande lämna hon/hon på plats. Skulle den tävlande avlida vad får vi höra för ursäkt då??………. kaffet kallnade?? den legitimerade läkaren måste få kaffe i sig??

”Det är hur som helst helt otänkbart att ansvaret i lägen där man kan befara att den tävlande far illa av att tävla själv får ta det beslutet. ”

Otänkbart är det om den tävlande inte återupphämtar sig och hamnar i koma eller är i så pass dåligt skick att han/hon inte är nåbar. Av det jag såg behövde Ara lite vatten och syra och lite tid för återupphämtning. Fel bedömt av läkaren sen vad som sägs är orelevant.

Sen har jag en fråga… Varför dubbelkollades ara aldrig??? han stryks från tävlingen och låter bara liggas på hotelrummet och dö??… varför går inte läkaren upp efter 15 min och kollar till hans tillstånd?

Jan peter fråga:

”Så får du naturligtvis tycka, men då riskerar vi de tävlandes hälsa o vem tar ansvaret då?”

Man riskerar inte atletens hälsa genom att undersöka honom snabbt sen lämna honom och inte göra en uppföljning av undersökning om han nu tyckte att den första undersökningen var livshotande.
    Lite som att en kirurg utför en operation och inte syr ihop patienten. haha

Till den enda som verkligen ifrågasätter hela inlägget (Janpeter Sangborn)…

Jag var en av dom som stod bredvid Ara vid det tillfället som han mådde som ”värst” då han bara vilade och var utmattad efter en hinderbana som inte ens behöver beskrivas efter att en atlet som Homan beskrivit det som en Väldigt hård sådan.

Läkaren kom ner till Ara självmant och kollade honom lite snabbt med ett enkelt titta rakt, titta hit och dit och blinkade med en liten lampa i ögonen. Efter snabbchecken så sa han det är ingen fara med honom, låt honom bara vila lite. Då gav han sitt nummer och sa att ifall det skulle hända något allvarligt så hör av dig, annars är det ingen fara med honom.

Sen så har Homan beskrivit resten… att han blev nekad till att gå upp på scenen och blev struken utan att han visste om det eller ens hade nämnt något sådant!

Janpeter har väl rätt i att man ska ta det säkra före det osäkra… men i det här fallet var det inte en fråga om en livshotande situation om läkaren själv sa att han är ok och behövde vila.

Som Paragon80 sa… Varför dubbelkollades inte Ara? Varför tittade han inte till honom Om han var i så pass dåligt tillstånd? Slutligen… Varför sa läkaren/domarna inte till Ara att han hade blivit struken förns han själv trodde att han skulle upp på scen?

Skandal kallar jag detta för…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 47 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.