Diskning av Ara sarkisian!!

Home Forums Tävlingar och Events Diskning av Ara sarkisian!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 47 total)
  • Author

Tydliga regler behövs för diskvalificering. Att spy borde vara mindre illa/lika illa som att svimma. Svimma bör räknas som svårare, då det är betydligt vanligare att man spyr. Som någon redan påpekat spydde en atlet efter rodden -08 utan konsekvenser. Man behöver inte vara medicinskt skolad för att veta att springer man snabbt och maxar spyr man ofta- precis som påpekats i tidigare inlägg. Detta är dock inte något man i andra sporter nödvändigtvis diskas för.*

Jag hade förstått beslutet om en läkarundersökning företagits som visat att Aras hjärta var i fara. Som någon skrev- liv ska räddas. Plötsligt hjärtstopp/ överansträngning av hjärtmuskeln torde vara den största orsaken till död vad gäller atleter. Så var dock inte fallet vad gällde Ara.

Dessutom- uppföljning av måendet borde vara obligatoriskt. Oroar man sig för någon så pass att han tas ur tävlingen borde det likaledes vara naturligt: logiskt. Särskilt om en leg. läkare är inblandad.*Hur kommer det sig att man tycker det är så pass allvarligt att någon spyr, så man fattar ett beslut att diska honom- MEN man följer inte upp hur han mår senare? Då brydde man sig visst inte så mycket? Då var det troligen inte så allvarligt att spyan borde lett till ett diskvalificerande? Jag menar: tycker man någon är i så pass dålig fysisk form att man fattar beslut att diska honom borde man väl bry sig om hur han mår fortledes? Väldigt skamligt att ingen uppföljning gjordes. Snacka om att de vetat om att de fattat ett felaktigt beslut- de brydde sig inte ens om att kolla hur han mådde senare?

Alla träningstimmar, dieten, försakande av nöje och mat under många månader- till vilken nytta/glädje för Ara? Bara för att bli diskad från finalen när han gav sitt allt! Med lite empati i kroppen känner man något av den känsla som Ara säkert känner 100 ggr starkare. Hur mår då han? Att ligga och pumpa bakom scenen och förbereda sig för att gå upp för sista momentet för att ngn efter 20 min kommer och säger ”tack och hej”? Fruktansvärd känsla. Vedervärdigt beslut. Skamligt beslut.

Hur ska Ara våga ställa upp igen och ge sitt allt i samma gren- med risken att bli diskad för en spya? Nej, nej, sparlåga kommer han säkerligen gå på. Och alla torde veta att konkurrensen är såpass hård och killarna väldigt jämbördes så att ge 80% istället för 100% i en gren leder säkerligen inte till en pallplats. *

Jag hoppas att du, Ara, ställer upp och visar dem- och skulle du känna dig spyfärdig igen så vet du vart du ska rikta spyan iallafall…! (ok d där va inte snällt, men de va ju inte de heller)

Du borde ersättas ekonomiskt den tid och pengar du lagt ner på alla förberedelser. Du borde få en ursäkt, offentligt. Det kan vara som ett plåster på såren, men säkert inte ta bort ärren de lämnade.*

Pallplats till Ara Sarkisian!

Som sagt: vi får utreda. Det går hur som helst inte att backa bandet.

Och jag har inte påstått något alls om Aras tillstånd. Jag såg honom enbart på tävlingsmomenten o hade inget med beslutet att göra. Mitt resonemang var enbart ett generellt resonemang om varför reglerna i ett sådant fall finns.

Jag tar inte ställning till det som har hänt då jag inte har all fakta, men för mig handlar Athletic Fitness om framförallt två saker:

1. Ha en atletisk fysik.

2. Kunna prestera på toppnivå.

En av delarna räcker inte för en komplett AF-atlet. Har man tömt ut sig såpass att det påverkar prestation och hälsa återspeglar det inte en sund atlet.

// Calle

Till Calle:

Den här tråden handlar om Ara´s diskning så jag relaterar dina 2 punkter till den tävlande.

1. Håller med. Ara hade en utomordentligt atletiskt fysik. =) Titta på bilden och avgör själv.

2. Ska man bedöma hans tillstånd DIREKT efter hinderbanan så är han inte en sund atlet.
    MEN…. det är inte de resterande av deltagarna heller. För alla hade tömt ut sig efter de sprungit hinderbanan. Varför stängdes de inte av??

Ara återupphämta sig 15min senare vilket är normal efter ha maxat sig..

Jag säger inte emot dig alls. Att ha maxpuls i direkt anslutning till prestation är inte konstigt, tvärt om så är det ett sundhetstecken på att allt står rätt till.

Jag har som sagt inte alla fakta, och jag vet inte vad läkaren gjorde för undersökningar, men om denne ansåg att atleten inte borde fullfölja så borde det finnas någon form av anledning till detta utöver hög puls.

Givetvis lider jag med Ara, måste vara förkrossande efter såpass rigorösa förberedelser. Han har riktigt bra fysik.

// Calle

Paragon80 wrote:
    Till Calle:

Den här tråden handlar om Ara´s diskning så jag relaterar dina 2 punkter till den tävlande.

1. Håller med. Ara hade en utomordentligt atletiskt fysik. =) Titta på bilden och avgör själv.

2. Ska man bedöma hans tillstånd DIREKT efter hinderbanan så är han inte en sund atlet.
    MEN…. det är inte de resterande av deltagarna heller. För alla hade tömt ut sig efter de sprungit hinderbanan. Varför stängdes de inte av??

Ara återupphämta sig 15min senare vilket är normal efter ha maxat sig..

Janpeter Sangborn wrote:
    Som sagt: vi får utreda. Det går hur som helst inte att backa bandet.

Och jag har inte påstått något alls om Aras tillstånd. Jag såg honom enbart på tävlingsmomenten o hade inget med beslutet att göra. Mitt resonemang var enbart ett generellt resonemang om varför reglerna i ett sådant fall finns.

De kommer diskutera och inse att de har gjort fel att en atlet blev diskad för en magkänsla från en oseriös läkare. Dom kommer komma på en plan med ursäkter Ara pallplats/tid/pengar går förlorat. De beklagar och ingen jävel kommer komma håg detta. Men frågan är kommer fler tävlande råka ut för samma sak? eller går de ut med en offentligt ursäkt i fitness Sverige och ersätter Ara för allt de tog ifrån han?
    Bollen är hos dom och jag hoppas att de fattar rätt beslut.

GÖR OM GÖR RÄTT FITNESS LEDNINGEN PÅ SKKF!!:nono:

Ja man ska vara bra jävlar borta om man inte ska kunna genomföra en fysikrond i af, så sjukt beklagligt att han inte kunde genomföra det. Men hur som hoppas han inte ger upp utan kör nästa gång med :)…sen ska man tänka på att hinderbanan var lååååång iår, och många kanske har övat på ”standard” banan och blir den 1 min längre så är det tufft. Har sett mycket bakom scen men har det varit illa så har det inte varit något problem för den tävlande att bryta, dock har personen återhämtat sig så har den kunnat genomföra tävlingen.så räknar med att det var riktigt illa denna gång?!

Henrik Lindh wrote:
    Ja man ska vara bra jävlar borta om man inte ska kunna genomföra en fysikrond i af, så sjukt beklagligt att han inte kunde genomföra det. Men hur som hoppas han inte ger upp utan kör nästa gång med :)…sen ska man tänka på att hinderbanan var lååååång iår, och många kanske har övat på ”standard” banan och blir den 1 min längre så är det tufft. Har sett mycket bakom scen men har det varit illa så har det inte varit något problem för den tävlande att bryta, dock har personen återhämtat sig så har den kunnat genomföra tävlingen.så räknar med att det var riktigt illa denna gång?!

Inte så illa att läkaren brydde sig om att kolla en andra gång (följa upp) hur Ara mådde= då kan läkarens oro inte varit alltför stor. Mycket underligt och anmärkningsvärt. Det finns ju en läkared att följa. Av detta kan slutsatsen dras att läkaren visste att det inte var någon fara med Ara. Punkt slut. Annars skulle han följt upp.

Hur hade diskussionen varit om läkaren låtit honom fortsätta och Ara hade drabbats av en allvarlig komplikation? Då hade ni väl hudflängt läkaren och förbundet för att han fick fortsätta trots att han spydde mfl anledningar.

Nu är det så här:

En skrivelse har kommit in från Ara.
    De inblandade får även de yttra sig (läkaren och huvuddomarna).
    Om några dagar får SKKF:s styrelse ta ett beslut om vad som händer.

Det är helt upp till var och en att endera avvakta och hoppas att beslutet blir så bra som det går (även om det ju inte går att ”spela upp filmen igen med ett bättre slut” eller göra sig till offer för diverse känslor och konspirationsteorier. Det finns hur som helst inget självändamål i att jävlas med de tävlande eller behandla folk orättvist. I den bästa av världar slipper vi både misstag, fusk och ”shit happens”. Synd bara att vi aldrig lär få uppleva en sån värld i något sammanhang. Däremot kan vi välja hur vi förhåller oss till sånt som händer.

Arne Persson wrote:
    Hur hade diskussionen varit om läkaren låtit honom fortsätta och Ara hade drabbats av en allvarlig komplikation? Då hade ni väl hudflängt läkaren och förbundet för att han fick fortsätta trots att han spydde mfl anledningar.

Vad sägs om att svara på lite utav de frågor som ställts som är mer knuten och relevant till det som har inträffat innan vi börjar spekulera och ana om vad som kunnde ha hänt mm.?

Ska man utgå från det du skrev så borde samtliga deltagare ha undersökts från det tuffa hinderbanan. Många va minst i lika dåligt skick som Ara men inte ströks från tävlingen. irritationen är stor för massa undanflykter i form av spekulationer.

Svara på våra frågor.
    Tack

Paragon80 wrote:
    Vad sägs om att svara på lite utav de frågor som ställts som är mer knuten och relevant till det som har inträffat innan vi börjar spekulera och ana om vad som kunnde ha hänt mm.?

Ska man utgå från det du skrev så borde samtliga deltagare ha undersökts från det tuffa hinderbanan. Många va minst i lika dåligt skick som Ara men inte ströks från tävlingen. irritationen är stor för massa undanflykter i form av spekulationer.

Svara på våra frågor.
    Tack

Nu får du nog tagga ner. Det kommer svar när de finns att leverera.

Janpeter Sangborn wrote:
    Nu får du nog tagga ner. Det kommer svar när de finns att leverera.

En fråga Off topic. Hur blir det med korrigering av olika placeringar på tävlingar när vissa har kissat positivt. Borde inte det korrigeras och priserna fråntas dem personerna?
    Kommer ihåg att Zone fick upprättelse på en sån sak men att det tog flera år…
    Syftar inte på AF SM utan förra årets tävlingar generellt…

Ursäkta röran men jag bygger om i mitt huvud å därför skriver detta här och inte på PM… =)

Johannes Eshak wrote:
    En fråga Off topic. Hur blir det med korrigering av olika placeringar på tävlingar när vissa har kissat positivt. Borde inte det korrigeras och priserna fråntas dem personerna?
    Kommer ihåg att Zone fick upprättelse på en sån sak men att det tog flera år…
    Syftar inte på AF SM utan förra årets tävlingar generellt…

Ursäkta röran men jag bygger om i mitt huvud å därför skriver detta här och inte på PM… =)

Det är på gång för de prislistor som ska korrigeras från ifjol.

Janpeter Sangborn wrote:
    Det är på gång för de prislistor som ska korrigeras från ifjol.

Kanon. =)

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 47 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.