Regler?

Home Forums Tävlingar och Events Regler?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author

jag har letat länge efter ett regelverk för Athletic Fitness, finns det något sådant?
    Läste också att ni plockat bort sista poseringsronden och dubblat poängen i första istället, kommer alla deltagare då att gå vidare från första till styrkeronden?

Att alla skulle gå vidare från första ronden låter ju lite ologiskt. Däremot kan jag tänka mig att alla från rodden ”går vidare”. Dvs kallas upp på scen innan prisutdelning eller något :)

Tjena!

Nu när de är så många anmälda i +180cm kommer det vara som vanligt då att det kapas ner till 16st innan styrkan?

Olsson PT wrote:
    Tjena!

Nu när de är så många anmälda i +180cm kommer det vara som vanligt då att det kapas ner till 16st innan styrkan?

Det sker alltid en eliminering vid högt deltagarantal.

Jag undrar, när sker denna eliminering? Är det efter symmetrironden, efter styrkemronden eller inför rodden?

Det vore ju tråkigt om det skedde redan efter symmetrironden, men helt förståeligt efter styrkeronden. Tacksam för svar.

Okej =)

Mvh

Aberg wrote:
    Jag undrar, när sker denna eliminering? Är det efter symmetrironden, efter styrkemronden eller inför rodden?

Det vore ju tråkigt om det skedde redan efter symmetrironden, men helt förståeligt efter styrkeronden. Tacksam för svar.

I bodybuilding och bodyfitness sker elimineringen innan första ronden startar, så att domarna får ett hanterbart antal deltagare i första ronden.

Nu har jag samma fråga som Aberg; Det är ju någorlunda logiskt att elimineringen sker efter styrkan vid högt deltagarantal, men det kan ju inte ske en eliminering efter symmetri ronden, alla måste väl få köra chins och dips?

Magnus Branzén: Ja men i de grenarna så ingår det bara poseringsmoment i olika former(rätta mig gärna om jag har fel). Vilket gör att ett troligt finalfält kommer att gå att utröna tidigare. Då man vid AF räknar ihop poängsumman från de helt skilda momenten för att utse en vinnare känns det inte riktigt som att det endast efter en symmetrirond går att utröna hur ett eventuellt finalfält skulle komma att se ut.

Det känns ju lite som mer än halva grejen med att få genomföra styrkemomenten. Jag har bedrivet min träning främst i syfte att prestera styrkemässigt, inte posera, även om det momentet också ingår.

Min uppfattning om AF som gren är att fokus ligger på den fysiska förmågan och kroppssviktsrelativa styrkan. Att man får en okulärt angenäm fysik kommer i de flesta fallen på vägen som en ”bonus” om man tränar för maximal prestation.

Nu kanske jag låter gnällig vilket inte alls är meningen, jag bara ventilerar mina högst personliga åsikter och tankar.

Förövrigt inte fått svar på frågan(Jag undrar, när sker denna eliminering? Är det efter symmetrironden, efter styrkemronden eller inför rodden?) än, eller så är det jag som inte kan läsa mellan raderna.

Brukar ske eliminering efter symmetri ronden. 15 eller 16 går vidare om de inte ändrat något i år men detta har varit så länge.

Då tackar jag för svar.

Borde väl ändå vara så att fysikronden väger tyngst?! Eftersom det är i första hand är en fitnesstävling! En symmetrirond handlar ju om att bedömma just hur symestrisk man är och det är ju absolut ingen självklarhet att det kommer som ett brev på posten bara för att man klarar av att köra många chins och dips…. Är det bara det man i så fall är ute efter så kan man ju vara med i FitnessFive i stället!
    Det är i varje fall min personliga åsikt :)

Håller med föregående talare..;).

Tycker dock kanske man skulle se över längdkriterierna. Haft en flytande gräns som kunnat gjort att… det blivit tre klasser istället vid stort deltagande. Som tex nu: -180, -184 och +184. Gjort att det blivit tre klasser med ungefär lika många deltagare.

Nu är det snart time…..lycka till alla som ska tävla.

Robert Olsson

Tycker personligen att fysikronden ska väga mest, som det nämns så har man alltid fitness five om man nu gillar chins och dips, men mest slit och det mesta av tiden går ju just åt att komma in i bra form, därför ska man värdesätta fysiken mest.

Mvh

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.