Home › Forums › Tävlingar och Events › Varför ”Athletic Fitness” – kalla det ”Bodybuilding Fitness”[!]
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 november, 2011 at 17:14 #317942Anonym anvandareMember
Varför kallas det Athletic Fitness när första ronden(fysiken) avgör om man går vidare till prestationsronderna!
Ni borde haft den prestationsbaserade ronden först, typ, styrkerond eller rodd.
Det här känns mycket orättvist för de som inte gick vidare.
Det här kommer inte att ge sporten nya utövare…
26 november, 2011 at 17:14 #57687Anonym anvandareMember26 november, 2011 at 17:34 #317943Anonym anvandareMemberEnligt protokollen deltog de 15 (som inte blev eliminerade) i Rond 1, Fysik och Rond 2, Styrka (chins/dips). Top 6 gick vidare och fick göra Rond 3, Rodd.
Såg att du var anmäld i +180 cm, men du finns inte med i protokollen. Blev du eliminerad innan Rond 1?
26 november, 2011 at 17:59 #317944Anonym anvandareMemberHur menar du Magnus?
Vi var 17 som eliminerades innan styrkeronden.
Enda jag reagerade på var sättet elimineringen skedde. 3×10~ deltagare upp på scen utan särbedömningar. Förstår att det är en svår uppgift för domare och arrangörer att lösa då tidsschemat ska följas osv, men det känns tråkigt att tävlingen blir lidande pga ett ökat intresse (läs: fler deltagare).
Hade det varit färre deltagare är jag övertygad om att det varit fler särbedömningar, som i tex den korta klassen.
26 november, 2011 at 18:14 #317945Anonym anvandareMemberOj, jag trodde alla skulle gå till fysik och styrkeronden för att sedan sållas.
26 november, 2011 at 18:23 #317946Anonym anvandareMemberAlla reagerade på sättet långa klassens första rond avverkades.
Ett annat system måste utformas om det blir fler år med samma antal deltagare (om tiden inte tillåter särbedömningar i en så stor klass).
Kanske klasserna -180, +180, +185..?
26 november, 2011 at 18:31 #317947Anonym anvandareMemberCidersson wrote:Hur menar du Magnus?Vi var 17 som eliminerades innan styrkeronden.
Enda jag reagerade på var sättet elimineringen skedde. 3×10~ deltagare upp på scen utan särbedömningar. Förstår att det är en svår uppgift för domare och arrangörer att lösa då tidsschemat ska följas osv, men det känns tråkigt att tävlingen blir lidande pga ett ökat intresse (läs: fler deltagare).
Hade det varit färre deltagare är jag övertygad om att det varit fler särbedömningar, som i tex den korta klassen.
Ungefär som Bodyfitness-damerna har haft det på Luciapokalen de senaste åren (då 25-35 varit anmälda per klass).
Hela tävlingen för de eliminerade i varje klass har varit över efter en kort stund på scenen…Deltagarantalet har varit stabilt (eller ökande) från år till år. Vilket har lett till att tävlingen utökades med ytterligare en längdklass.
Från -163/+163 cm till -163/-168/+168 cm.2012 finns det ytterligare en tävling i Athletic Fitness på schemat: [http://www.skkf.org/?file=newsView.aspx&newsId=386]
Quote:SKKF:s styrelse har beslutat att införa en kvaltävling till nästa års SM i Athletic Fitness i samband med Alströmertrofén i Alingsås i mitten av juni.26 november, 2011 at 18:35 #317948Anonym anvandareMemberInnebär det att bara för att det alltid varit så så är det det enda rätta sättet…? Lite väl konservativt tänk om du frågar mig
Missförstå mig inte, förstår att det är knivigt att få ihop det, ville bara lyfta frågan, så att säga.
26 november, 2011 at 18:42 #317949Anonym anvandareMemberCidersson wrote:Innebär det att bara för att det alltid varit så så är det det enda rätta sättet…? Lite väl konservativt tänk om du frågar migMissförstå mig inte, förstår att det är knivigt att få ihop det, ville bara lyfta frågan, så att säga.
Se ovan – jag uppdaterade mitt inlägg.
Rent generellt kan logistik nog gå före (millimeter)rättvisa när stora förändringar genomförs, som på årets Decembercup-tävlingar.
Förhoppningen är att arrangörer kan justera de problem som visat sig uppstå till en kommande tävling.26 november, 2011 at 20:07 #317950Anonym anvandareMemberDu var bra jonas, synd och lite förvånad blev jag att du inte gick vidare. Men som jag sa till dig tidigare så är du för tillbaka dragen, träng dig på scenen och skrik så domarna ser dig. Ps: jag bjuder dig på pro tan nästa gång så du sj får pensla.
Kör hårt nu, du är en fantastisk talang.26 november, 2011 at 20:12 #317951Anonym anvandareMemberHmmm… As rude and rough it is, still, it is a competitive sport. When ever the line up is HUGE, the competitors out of TOP 15 will be always eliminated in the events under IFBB. Hell no, I dont call it ”rättvist” when a gal from millions miles away travels to attend on IFBB worlds and after taking 4 quarter turns gets eliminated and it is all over. But it is the nature of competitive sport, we choose to compete and we choose to do it under those rules.
But yeh, I would see it more ”fair” if the comparisons in the elimination round would be in groups of 5 but understand though, the schedules are tight. And true though, when you are good enough and earn to be in TOP 15, you also have the ability to stand out from the line up both physique and presentation wise
26 november, 2011 at 20:43 #317952Anonym anvandareMemberJag hade förmånen att besöka min första Athletic Fitness tävling Decembercupen i Lund 26/12 2011. En spännande men ganska kaotisk tillställning med bristande information till oss i publiken!
Jag och flera andra i publiken blev jag mycket förvånade då bara 15 killar i AF 180+ klassen fick fortsätta tävla efter fysikronden. Detta fungerar säkert bra i exempelvis VM-sammanhang, som kommentatorn berättade att han varit med om. Men det innebar att 15 stycken i en ”Nybörjartävling” inte gavs mer än ca 15 min på sen.
Jag är själv aktiv som tenniscoach och tror att det vore smart att redan i anmälan skriva att detta kan ske och samtidigt byta namn till Athletic Bodybuilding eftersom det är så det uppfattas av från åskådarplats.
26 november, 2011 at 20:59 #317953Anonym anvandareMembergetbetter wrote:…det vore smart att redan i anmälan skriva att detta kan ske och samtidigt byta namn till Athletic Bodybuilding eftersom det är så det uppfattas av från åskådarplats.I dont want to be or sound a bitch as I truly understand the feeling but … isnt on athletes’ responsibility to know the rules? Depends on SKKF AF rules though if there is mentioned that the IFBB rules (rulebooks) will be applied
And even if you are a rookie, we all are adults and this is competitive sport. This is no childrens ”everyone gets award and happy face”- country skiing race. Seriously, it is pure impossibility for promoter to go these huge classes without elimination.
I don’t see any problem the name being ”athletic fitness”. This is still a physique sport and that needs to be seen in the scoring / scores / judging. I dont really get the point about this ”bitching” about ”athletic bodybuilding” ? The fact that physique counts most is the point why these contest are under the same federation and contests with BB, BF and CBB. Same thing in fitness.
Njah, there is always more than one point of view
26 november, 2011 at 23:07 #317954Anonym anvandareMemberVem hade vunnit om man börjat tävlingen med prestationsronderna, det som många förknippar med Fitness?
Nu blev det bara en B-tävling för dem som inte lyckas i BB.
26 november, 2011 at 23:45 #317955Anonym anvandareMembergetbetter wrote:Vem hade vunnit om man börjat tävlingen med prestationsronderna, det som många förknippar med Fitness?Nu blev det bara en B-tävling för dem som inte lyckas i BB.
Ja vad är fitness?Det är en helt egen tävlingsgren där man förutom fysikronder även gör ett fritt program till musik.Så det förknippar i varje fall jag med ordet fitness.I övrigt sammanfattar Anne detta väldigt bra.Flera som väljer att tävla borde läsa in sig bättre gällande regler och förfarande i den gren man tävlar i.Mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.