Äta vid löpning för att inte förlora muskler?

Home Forums Allmänt om gymträning Äta vid löpning för att inte förlora muskler?

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #108500
    #1084758

    Hej! (osäker på om detta är rätt plats för mitt inlägg, men aja)

    Jag har styrketränat i ca 2 år men tycker att det är dags att få in lite kondition också. Jag tränar ben/rumpa 3 gånger i veckan och överkropp 1 gång, har tänkt att lägga in 1-2 löppass på runt 4-5 km i veckan också. Självklart tänker jag inte styrketräna och springa på samma dag utan det delas upp. Jag är dock väldigt orolig över att tappa muskler. Jag har börjat äta mer kalorier och ligger numera på ett överskott på 100-200 kalorier per dag, tar alltid proteinshake (28 g protein) efter styrketräning och ska även börja ta BCAA innan mina styrkepass.

    Min fråga är hur jag ska äta/dricka innan och efter konditionspassen för att inte förlora muskler? Springer oftast på morgonen efter en liten frukost och försöker sedan äta något när jag kommer tillbaka. Vad borde jag äta innan/efter? Skulle BCAA innan löpningen ha positiv effekt? Onödigt med proteinshake efter? Är inte så kunnig som ni kanske förstått och alla tips är välkomna, såklart :)

    #1084788

    Sålänge du i slutändan ligger på ett kaloriöverskott (Om du inte vill tappa muskler) samt får i tid tillräckligt mycket protein dagligen i din kost så kommer ju inget att ändras för att du springer. Efter löpning så finns det studier kring att det är vassle protein (snabbt protein) är de du ska ha i dig precis som vid träningspass. Personligen så brukar jag känna att det är viktigare att fylla på med extra mycket kolhydrater dessutom efter ett löppass då man kan bli rätt sliten.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.