gymträning samt cardio

Home Forums Allmänt om gymträning gymträning samt cardio

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #97919
    #1066013

    Tjeena!
    Till en början kan jag säga att jag är 20 år, 180 cent. lång och väger 88 kg.
    Har lagt på mig mycket på sista tiden men har kommit igång med träningen nu igen och kör för tillfället stronglift programet för att få en grundstyrka. Kör 4 dagar på gymmet i veckan men kör även cardio två gånger i veckan för att minska i vikt då man har samlat på sig lite vikt som sagt. Äter ca. 1600-1800 kalorier om dagen och nästan inga kolhydrater.
    Är detta tillvägagångssätt det mest optimala eller hur bör man träna för att tappa ca. 6-8 kg men samtidigt behålla musklerna/öka i muskler?

    Pass A:
    Knäböj 5×5
    Bänkpress 5×5
    Inverted Rows 3xFailure
    Armhävningar 3xFailure
    Benlyft 3xFailure

    Pass B:
    Knäböj 5×5
    Militärpress 5×5
    Marklyft 1×5
    Chins 3xFailure
    Planka 3xFailure

    #1066017

    Tjenare Donken!

    Stronglift är ett bra program och grundstyrkan kommer du att ha mycket nytta av :) När det gäller din diet skulle jag säga att den är på tok för låg om du vill tappa kilona utan att det går på bekostnad av dina muskler. Jag skulle säga att du skall sträva efter att ligga i ett kaloriunderskott på cirka 500 kcal, i ditt fall om du tränar 4 dagar i veckan och väger 88 kg bör det bli cirka 2200 – 2300 kalorie give or take. Det bör resultera i en viktnedgång på cirka 0,5 kg i veckan och alltså 6 kg på 12 månader (hälsosam och bra deffperiod).

    För din egen skull bör du inte utesluta kolhydraterna såvida du inte känner att du verkligen klarar av det. Sikta istället på att äta rätt kolhydrater så som grönsaker, havregryn, örter (Quinoa), groddar, frukt (begränsat) med mera, det vill säga sådant med lågt GI. Du säger att du vill behålla/öka i muskler och då är det inte juste mot din kropp att plocka kolhydraterna :) Tänk också på att få i dig bra fett, jag skulle säga 0,7 g / kg kroppsvikt, det är dock individuellt och vi alla svarar olika på dem olika makronutrienterna.

    Lycka till :)!

    #1066051

    Tack för svaret iStriem var intressant att höra någon annans åsikt. Men bör jag inte köra lite mer konditionsträning för att rasa i vikt eller bränner man ungefär samma mängd kalorier vid ett gympass?
    Du menar 6kg på 3 månader? :)
    Har kört utan kolhydraterna nu i 2 veckor och det verkar funka så borde väll vara bäst för den optimala viktnedgången? ( äter dock kanske 50-60 kolhydrater om dagen).

    Om jag väger 88kg ska jag alltså ta 0,7 x 88 för att få fram mängden fett jag ska ha i mig? 61g alltså? Vad är det för fett man ska ha i sig?

    Tack på förhand :)!

    #1066056

    Konditionsträning är bra visst men du kommer använda upp fett bara genom styrketräningen om du bara kör regelbundet och med bra fart på gymmet. Du får inte vänta så länge att du tappar puls utan ska ha en bra rytm på gymmet, det är inte så viktigt att du inte klarar den sista repen så att sitta o vänta på att bli helt utvilad är värdelöst.

    1g fett per KG kroppsvikt och 2g protein per KG kroppsvikt är någon sorts regel. Det viktiga är dock att du fortsätter dodga kolhydrater om du inte ska träna eller har tränat. Det är i princip bara då du ska äta kolhydrater för att prestera på gymmet, annars är det bara skit. Sen om du klarar det eller inte är ju upp till dig men oavsett så kommer du nå dina mål, det tar bara några extra dagar att nå dit.

    Till slut, att bli av med fettet är löjligt enkelt, det tar i princip bara 10-20 veckor beroende på hur mycket du sitter på, det är några ynka månader. Att bygga upp muskelmassa tar flera år om du vill se ut som en riktig bodybuilder. Det går inte bygga muskler nämnvärt fort såvida du inte tar steroider men enligt mej är det lite av tjusningen, man ser hur kroppen långsamt växer fram.

    #1066064

    Ja vad bra då kan jag satsa mer på gymträningen istället för konditionsträningen, tack Gran det var en av sakerna jag ville ha konstaterat :)! Brukar oftast inte tappa puls på gymmet, kör relativit hårt då jag ofta är helsvettig och död efter passen.
    Ja okej, då blir det att äta så minimalt med kolhydrater som möjligt ( alltså som jag gör nu).
    Jag är inte ute efter att bli en bodybuilder utan att få en bra vältränad kropp med bra styrka i den, så får se hur långt jag kommer! Hoppas jag kan ha samma motivation ända fram tills nästa sommar iallafall, skulle vara underbart.

    Tack

    #1066066
    donken wrote:
    Ja vad bra då kan jag satsa mer på gymträningen istället för konditionsträningen, tack Gran det var en av sakerna jag ville ha konstaterat :)! Brukar oftast inte tappa puls på gymmet, kör relativit hårt då jag ofta är helsvettig och död efter passen.
    Ja okej, då blir det att äta så minimalt med kolhydrater som möjligt ( alltså som jag gör nu).
    Jag är inte ute efter att bli en bodybuilder utan att få en bra vältränad kropp med bra styrka i den, så får se hur långt jag kommer! Hoppas jag kan ha samma motivation ända fram tills nästa sommar iallafall, skulle vara underbart.

    Tack

    Har du det kommer du att nå målen precis som Gran säger :) Sen att dock generalisera och säga att det är löjligt enkelt är lätt att säga för att för vissa är det så, för andra inte. Jag håller dock med på den punkten, 12 veckor räcker gott och väl för att framhäva brädan.

    Lycka till!

    #1066070
    iStriem wrote:
    donken wrote:
    Tack

    Har du det kommer du att nå målen precis som Gran säger :) Sen att dock generalisera och säga att det är löjligt enkelt är lätt att säga för att för vissa är det så, för andra inte. Jag håller dock med på den punkten, 12 veckor räcker gott och väl för att framhäva brädan.

    Lycka till!

    Perfekt då är det bara att kötta på! Kommer återkomma senare hur det går! Ha en bra sommar gubbs!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.