Hjälp en förvirrad 16 åring

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp en förvirrad 16 åring

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #107991
    #1084209

    Tja! Jag är 16 år, runt 175-180cm och väger runt 65-70kg. Har börjat träna på Friskis och Svettis och behöver ett träningsprogram. Jag vill fokusera på armar, mage, rygg, ben. (i den ordningen)
    Jag vill inte bli för ”bulky”, vill ha mer en ”lean” kropp.
    Behöver alltså ett träningsprogram och svar på mina nybörjar frågor!

    1. Vilka övningar ska jag undvika om jag tror att jag inte har växt färdigt i längden?
    2. Vilka övningar ska jag köra?
    3. Hur många sets + reps är lagom? 3×10, 5×5?
    4.Hur många pass ska man köra i veckan? Siktar mot 3-4 pass i veckan, är det för mycket?
    5. Ska jag sluta med godis, läsk och sånt totalt eller kan de vara bra pga kalorierna?
    6. Vad ska jag börja äta och vad ska jag sluta äta?

    Tips och annat bra uppskattas STORT!

    #1084211
    simon.linden13 wrote:
    Tja! Jag är 16 år, runt 175-180cm och väger runt 65-70kg. Har börjat träna på Friskis och Svettis och behöver ett träningsprogram. Jag vill fokusera på armar, mage, rygg, ben. (i den ordningen)
    Jag vill inte bli för ”bulky”, vill ha mer en ”lean” kropp.
    Behöver alltså ett träningsprogram och svar på mina nybörjar frågor!

    1. Vilka övningar ska jag undvika om jag tror att jag inte har växt färdigt i längden?
    2. Vilka övningar ska jag köra?
    3. Hur många sets + reps är lagom? 3×10, 5×5?
    4.Hur många pass ska man köra i veckan? Siktar mot 3-4 pass i veckan, är det för mycket?
    5. Ska jag sluta med godis, läsk och sånt totalt eller kan de vara bra pga kalorierna?
    6. Vad ska jag börja äta och vad ska jag sluta äta?

    Tips och annat bra uppskattas STORT!

    1. Inga
    2. Tja, alla som är bra. Fast inte samtidigt. Typ. :)
    3. Det är helt beroende på övning och träningsbakgrund, Men som nybörjare är inte 3*10-12 fel. Det är det inte som erfaren heller.
    4. Nej, det blir bra.
    5. Tja, inte helt. Men det är inte nyttigt att dricka läsk och äta godis. Det är ohyggligt mycket bättre att få i sig sina kalorier via maten.
    6. Det beror på vad och hur du äter nu.

    Bra nybörjarprogram: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

    #1084236

    Tja, är också 16 år. Ett tips är att inte fokusera extra på någonting. Kör 100% på allting och prioritera ingenting över något annat. Körde inte ben förut, jävlar vad jag ångrar det…

    3-4 pass i veckan är inte för mycket. Just nu ligger jag på 6-7 pass, kanske lite överdrivet… Godis håller jag mig till på lördagar, man behöver ju inte utesluta det helt ;) KÄKA MYCKET om ditt mål är att gå upp i muskelmassa och vikt. Väldigt lätt hänt att man ligger på kaloriunderskott även fast man anser att man käkar en del (i alla fall för mig).
    Kör basövningar såsom bänkpress, squats och marklyft. Skippa inte ben bara!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.