Kosttillskott eller inte, det är frågan.

Home Forums Allmänt om gymträning Kosttillskott eller inte, det är frågan.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #74788
    #591116

    Hejsan!
    Hade tänkt att börja köra med Gainer, min polare är väldigt nöjd med det.
    Men har också hört mycket konstigt om olika kosttillskott, olika bieffekter som inte verkar så roliga…
    Vad tror ni om:

    Detta verkar vara ett bra kosttillskott om man vill öka i vikt.
    Många jag vet kör med kreatin, men tror mer på gainer för min del, känns mer ”normalt”

    MVH:ike:

    #591117

    Du har precis brytit mot reglerna genom att länka till en webshop för kosttillskott.

    BODY Forum Staff wrote:
    Du har väl läst [http://forum.body.se/showthread.php?t=29 Forumreglerna]?

    Förtydligande

    Det är inte tillåtet för någon att länka till webbshoppar eller tillverkares hemsidor. Även en icke klickbar länk räknas som en länk. Man kan alltså inte fuska sig fram genom att skriva webbshoppen.com

    För övrigt kan du förstås dricka gainer runt träning för att påskynda återhämtningen av dina muskler samt bidra med något som (för dom flesta) innebär omättande kcal till ditt totala energiintag.

    Det är alltså lämpligt som just TILLSKOTT TILL DIN KOST. Inget som avgör varken hit eller dit men kan definitivt vara smidigt och bra.:)

    #591118

    Det var väl du som hade tränat i en månad? Då blir mitt svar ett rungande nej, finns ingen anledning (enligt mig) att ta kosttillskott när man är i en sådan nybörjarfas av sitt tränande.

    #591119
    Flotet wrote:
    Det var väl du som hade tränat i en månad? Då blir mitt svar ett rungande nej, finns ingen anledning (enligt mig) att ta kosttillskott när man är i en sådan nybörjarfas av sitt tränande.

    Jag har aldrig riktigt förstått det där svaret.

    #591120
    -Micke- wrote:
    Jag har aldrig riktigt förstått det där svaret.

    Inte jag heller. Jag har aldrig förstått varför man ”behöver” ta kosttillskott överhuvudtaget oavsett träningsnivå (undantaget är kanske multivitamin vid hög ämnesomsättning och omega 3 om man inte äter fisk).

    Kan nån förklara vitsen?

    #591121
    Bashful_Bob wrote:
    Jag har aldrig förstått varför man ”behöver” ta kosttillskott överhuvudtaget oavsett träningsnivå

    ”Oavsett träningsnivå” håller jag inte med om, däremot håller jag med för typ 90% av alla tränande. Kommer man upp på extrem elitnivå har jag faktiskt svårt att se hur enbart kosten ska räcka till. Faktiskt.

    Men att det är smidigt ska inte förringas, för den med otillräcklig aptit kan det ju dessutom vara en hjälp på vägen. Men att det ”behövs” är ju fel.:)

    #591122
    Eddie Vedder wrote:
    ”Oavsett träningsnivå” håller jag inte med om, däremot håller jag med för typ 90% av alla tränande. Kommer man upp på extrem elitnivå har jag faktiskt svårt att se hur enbart kosten ska räcka till. Faktiskt.

    Men att det är smidigt ska inte förringas, för den med otillräcklig aptit kan det ju dessutom vara en hjälp på vägen. Men att det ”behövs” är ju fel.:)

    OK för elitnivå då. Men dom killarna tar å andra sidan ganska avancerade ”tillskott”. Förkastligt.

    Sedan tror jag att 99% av forumet blandar ihop kosttillskott med måltidsersättningar. Gainer etc är STRIKT talat inget tillskott utan ”koncentrerad mat”. Dvs äter man större portioner mat, behöver man inte gainer. Kosttillskott är något annat, dvs vitaminer o mineraler etc mm

    #591123
    Bashful_Bob wrote:
    OK för elitnivå då. Men dom killarna tar å andra sidan ganska avancerade ”tillskott”. Förkastligt.

    Sedan tror jag att 99% av forumet blandar ihop kosttillskott med måltidsersättningar. Gainer etc är STRIKT talat inget tillskott utan ”koncentrerad mat”. Dvs äter man större portioner mat, behöver man inte gainer. Kosttillskott är något annat, dvs vitaminer o mineraler etc mm

    Man kan äta både större portioner och gainer.

    #591124

    Då ska jag förklara mig:
    Personligen använder jag mig inte av några som helst tillskott! Men att avfärda tillskotten tycker jag inte att man ska, jag använde tex kreatin monohydrat under hösten 05 och fick väldigt fina resultat.

    Jag tycker man skall avstå tillskotten av rena hälsoskäl men om du är en elitidrottare tex längdskidåkare de beräknas ha ett behov av 8000kcal/dag kan det väl vara aktuellt eller?
    Jag tycker heller inte att om en seriöst tränande person väljer att äta ngn form av tillskott behöver det nödvändigtvis inte vara fel. Men att efter 1 månads tränande på gymmet vilja ändra program och käka tilskott är att kasta sina pengar i sjön. Mitt svar gällde inte alla fall och människor i allmänhet utan Kermiit’s fall i synnerhet.

    #591125
    Flotet wrote:
    Då ska jag förklara mig:
    Personligen använder jag mig inte av några som helst tillskott! Men att avfärda tillskotten tycker jag inte att man ska, jag använde tex kreatin monohydrat under hösten 05 och fick väldigt fina resultat.

    Jag tycker man skall avstå tillskotten av rena hälsoskäl men om du är en elitidrottare tex längdskidåkare de beräknas ha ett behov av 8000kcal/dag kan det väl vara aktuellt eller?
    Jag tycker heller inte att om en seriöst tränande person väljer att äta ngn form av tillskott behöver det nödvändigtvis inte vara fel. Men att efter 1 månads tränande på gymmet vilja ändra program och käka tilskott är att kasta sina pengar i sjön. Mitt svar gällde inte alla fall och människor i allmänhet utan Kermiit’s fall i synnerhet.

    Mycket bra skrivet.:up:

    #591126

    Vad jag ställer mig frågande till är hur tillskott skulle vara mer onödigt för en nybörjare jämfört med en som hållt på ett tag. Kroppen behöver fortfarande energi, protein osv. Argumentet att ”man växer ändå” tycker jag inte spelar någon roll. Det betyder bara att man växer ännu mer om man ser över vad man trycker i sig. Sen skulle jag inte rekomendera brorsan att direkt börja med att fylla hela veckan med gympass och trycka i sig gainer direkt när han börjar träna, men det är av andra orsaker.

    #591127

    Jo, jag tycker att det är onödigt för en nybörjare därför att det finns mkt annat som man kan förbättra innan man tar till tillskott, kosthållning, utförande, muskelkontakt, vila etc etc. När du säger att man växer mer om man äter mer, nu talat vi runt varandra jag har väl inte sagt att man växer mindre. Men säg att man väger 70kg och vi ska följa den gammla hederliga 2gr/kg kroppssvikt. Inte så jätte svårt att få i sig 140gr protein från mat, eller hur? Jag äter inga tillskott äter 2gr/dag och väger 109kg! Mat är givetvis alltid att föredra framför preparaten som vi inte vet vilka långsiktiga effekter de kommer ha på våra kroppar.

    Jag skulle vilja göra en jämförelse: När man börjar med låt oss säga fotboll, behöver man ett par skor och en boll, det är inte så viktigt vila skor eller att bollen är den allra häftigaste NIKE bollen därför att du ska lära dig hur man gör, precis på samma sätt är det på gymmet när man börjar behöver man inte alla tillskott, dragremmar och handskar därför att man bör enligt mig fokusera på annat.

    #591128

    Nu pratar vi nog fortfarande runt varandra. Jag säger inte att man ska börja sin ”gymkarriär” med att lägga all sin tid på perfekt kost och invecklade pass. Men bättre hjälpmedel ger bättre resultat, det kan man inte komma ifrån.

    #591129

    då bör disskussionen ligga i vad är ett bra hjälpmedel och när har man isådanna fall behov av dessa hjälpmedel men det får tas i en annan tråd vid ett annat tillfälle.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.